اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون

اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون

به گزارش راستابلاگ یک کارشناس هنرهای تجسمی درباره مرز بین هنرمند و مخاطب اظهار نمود: «امروز مرز بین هنرمند و مخاطب در عرصه کاریکاتور و کارتون دستکاری شده و هر تلفن همراه می تواند حکم یک استودیو را داشته باشد.»


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، امین منتظری همینطور اظهار نمود: «متاسفانه یک غلط رایج وجود دارد که برخی واژگان تعبیر اشتباهی شده اند. ایده در کارتون یا همان کاریکاتور موضوعی حرف اول را می زند اما کاریکاتور اغراق در چهره است.»

وی افزود: «وقتی با چهره اغراق شده ای روبرو می شویم باید آنرا کاریکاتور بنامیم. کارتون موضوعی است که همیشه با آن سر و کار داریم. ما به انیمیشن و پویانمایی هم کارتون می گوییم در صورتیکه کارتون کاریکاتور موضوعی است.»
او با اشاره به اینکه به تازگی از عنوان طنز ترسیمی برای کاریکاتور استفاده می شود، توضیح داد: «ما اساتید بزرگی در عرصه کاریکاتور و کارتون داریم. استاد جواد علیزاده، عبدی، لطیفی و بقیه دوستانی که در این حوزه اثرگذار هستند. اگر اغراق چهره در خدمت مبحث باشد باز کارتون خلق می شود و اساتیدی مانند علیزاده در هر دو بخش خبره هستند.»

منتظری که در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم صحبت می کرد، خاطرنشان کرد: «وقتی سراغ طنز ترسیمی مطبوعاتی می رویم باید اغراق را هم وارد نماییم و بعضی از دوستان همچون حسین صافی تمرکز خویش را بیشتر روی اغراق چهره می گذارند تا مبحث.»
وی افزود: «کمیک استریپ یک صنعت مجزا است. کمیک ناول، کمیک استریپ داستان های مصوری هستند که چند سالی است مخاطب خویش را دارند و تبلیغات در آنها وارد شده و سینما به شدت تحت تأثیر کمیک استریپ قرار گرفته و از آن وام گرفته است.
ابرقهرمان ها ابتدا در کمیک ناول ها یا داستان های مصور خلق می شوند و در ادامه بعد از تغییر، به ابرقهرمان تبدیل گشته اند.»
اوتصریح کرد: «کارتون ها یا کاریکاتورهای چند قاب هستند که در فضای مطبوعاتی هم استفاده می شوند. بزرگمهر حسین پور، نازنین جمشیدی، محسن ایزدی، ابوالفضل محترمی همچون کسانی هستند که در این بخش فعالیت می نمایند. در این نگاه باید در چند قاب یک روایت کامل شود و محتوا به مخاطب منتقل شود.»
منتظری اظهار داشت: «کاریکاتوری که تاریخ انقضا و شرح داشته باشد میتوان جز کاریکاتور مطبوعاتی دانست اما کاریکاتوری که تاریخ ندارد و ترجمه متنی نمی خواهد در نمایشگاه ها عرضه می شود و هردو نوع کار، اثر خویش را دارند.»

وی تصریح کرد: «حیطه استفاده از رسانه وسیع شده که دیگر نمی توان آنرا به قلم دیجیتال محدود کرد. امروز با برنامه ها می توانید تولید محتوا کنید که امکان دارد طنز باشد. با صورتک ها در کمترین زمان میتوان این محتوا را ایجاد کرد و تلفن همراه حکم استودیو دارد و مخاطب آنرا درک می کند.»
کارشناس هنرهای تجسمی همینطور اظهار داشت: «خوشحالم که این اتفاق افتاده و مخاطب بارها بر سر ذوق آمده و خودش اثری را خلق کرده و این امر مرز بین هنرمند و مخاطب را دستکاری کرده است.»

منتظری توضیح داد: «قاعدتا هیچکدام از کاریکاتوریست ها(مطبوعاتی و نمایشگاهی) برتری نسبت به جمع دیگری ندارند؛ برخی تصور می کنند افرادی که کاریکاتور مطبوعاتی می کِشند شاید سطح پایین تری دارند، درصورتی که این گونه نیست. ایده پردازی در زمان محدود یا وسیع تر در کاریکاتور خبری مفهوم دارد و هنرمند در این شرایط با زمان اندک کار می کند اما کاریکاتوریست هایی که آثارشان به نمایشگاه ها می رود زمان بیشتری برای پرداخت آثار خود دارند.»

برنامه تلویزیونی «درانتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷: ۰۰ بامداد روی آنتن شبکه دوسیما می رود.





منبع:

1400/09/22
12:49:30
5.0 / 5
587
تگهای خبر: سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳