اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای طراحی سرفصل های رشته حکمرانی در امور مالیاتی

اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای طراحی سرفصل های رشته حکمرانی در امور مالیاتی

به گزارش راستابلاگ رییس دانشگاه تهران ضمن اعلام آمادگی برای طراحی سرفصل های رشته حکمرانی در امور مالیاتی، توضیح داد: این دانشگاه بعنوان یک دانشگاه جامع می تواند یک مجموعه میان رشته ای را سامان دهد و بعنوان مثال از مناظر مختلف حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، مالی و … به مباحث مهم نظیر امور مالیاتی بپردازد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه‌ هران در نشست امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به شعار دانشگاه تهران در خصوص «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی»، اظهار داشت: رویکرد دانشگاه تهران و همین طور انتظاری که رییس جمهوری از دانشگاه ترسیم کرده اند ناظر بر این است که رویکرد دانشگاه به سمت حل مسائل کشور باشد. بدین سبب یکی از ماموریت های نهاد دانشگاه این است که برمبنای تقاضای دستگاهها و نیازهای جامعه حرکت نماید. یعنی دانشگاه بعد از شناسایی تقاضا و نیاز دستگاهها، صنعت و جامعه، برمبنای یک رویکرد بین رشته ای به طرح ریزی برای ساماندهی و رفع مسائل مورد تقاضا بپردازد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به این که تاسیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با انتصاب مسئول راه اندازی این دانشکده کلید خورده است، اظهار نمود: اعتقاد داریم کشور برای مدیریت سطوح مختلف، نیازمند حکمرانانی است که تخصص های ویژه دارند و یا از چند تخصص و مهارت بطور همزمان برخوردار می باشند. در این راستا و بمنظور تربیت مدیران با این مشخصات، ایده راه اندازی دانشکده حکمرانی شکل گرفت و قرار شد شرایطی فراهم گردد تا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در تخصص های مورد نیاز کشور، این امکان را داشته باشند که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته حکمرانی حوزه تخصصی خود ادامه تحصیل دهند.
وی از برنامه ریزی برای استقرار پژوهشکده و همین طور دانشکده حکمرانی در یکی از ساختمان های خریداری شده در قالب طرح توسعه دانشگاه تهران آگاهی داد.
دکتر مقیمی با بیان آمادگی برای طراحی سرفصل های رشته حکمرانی در امور مالیاتی، توضیح داد: دانشگاه تهران بعنوان یک دانشگاه جامع می تواند یک مجموعه میان رشته ای را سامان دهد و بعنوان مثال از مناظر مختلف حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، مالی و … به مباحث مهم نظیر امور مالیاتی بپردازد.
رئیس دانشگاه تهران در این دیدار بعد از استماع درخواست ها و انتظارات رییس سازمان امور مالیاتی از دانشگاه تهران، به اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای ایجاد دانشکده در رابطه با تخصص های مورد نیاز سازمان امور مالیاتی و همین طور برگزاری دوره های MBA و DBA امور مالیاتی برای کارکنان و مدیران این سازمان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز در این جلسه، با ابراز امیدواری برای بهره گیری از ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و فنی دانشگاه تهران برای اصلاح نظام مالیاتی و ارتقا و بهبود کارآمدی در سازمان امور مالیاتی کشور، به تشریح اولویت های دوره ی جدید مدیریتی این سازمان پرداخت و اظهار داشت: اصلاح فرآیندها، بهبود خدمت رسانی به مودیان، تسهیل جمع آوری مالیات، هوشمندسازی نظام مالیاتی و حکمرانی داده، تاکید بر مودی محوری و استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی برای ارتقای سطح عملیات در سازمان امور مالیاتی، از با اهمیت ترین محورها و اولویت های این سازمان است.
دکتر منظور اظهار نمود: اعتقاد داریم باید مالیات را برمبنای موازین اصولی و با کمترین هزینه وصول کرد. بدین سبب لازم است از ظرفیت های هوشمندسازی نظام مالیاتی و مجموعه سامانه ها برای شناسایی مودی و تشخیص تا رسیدگی، وصول و اجرا استفاده موثر نماییم و دراین زمینه به استانداردهای روز دنیا برسیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: پایگاه های اطلاعاتی مودیان برای این سازمان حائز اهمیت می باشد تا بتواند اطلاعات بموقع و درستی را در اختیار حسابرسان مالیاتی و ممیزین قرار دهد. هدف سازمان امور مالیاتی، پشتیبانی و تسهیل این فرآیندها است و به این منظور لازم است اشراف اطلاعاتی کاملی پیدا نماییم، مالیات حقه دولت را وصول و از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم؛ از طرفی هم باید طوری اقدام نماییم که اجحافی در حق کسی صورت نگیرد.
وی یکی از نیازهای مهم سازمان امور مالیاتی را بازبینی و ایجاد بهبود در مجموعه سامانه های در دست بهره برداری این سازمان دانست و اظهار داشت: برای ایجاد اشراف اطلاعاتی کامل، علاقمند هستیم دانشگاه تهران بعنوان ناظر بر پروژه های هوشمندسازی درحال اجرا به کمک سازمان امور مالیاتی بیاید و در مراحل بعدی نیز بعنوان مشاور و مجری پروژه های مورد نیاز سازمان، نقش آفرینی داشته باشد.
دکنر منظور، از بازطراحی فرآیندها بعنوان یکی از اولویت های مهم سازمان امور مالیاتی نام برد و اشاره کرد: لازم است با بازبینی در فرآیندهای اجرائی، برخی فرآیندهای دست وپاگیر و فرآیندهایی که موجب طولانی شدن وصول مالیات می شود را کوتاه، اصلاح و بازبینی نماییم. بدین سبب سازمان امور مالیاتی به خدمات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حوزه بازطراحی فرآیندهای مالی و سازمانی نیازمند است.
در پایان، روسای دانشگاه تهران و سازمان امور مالیاتی، تفاهم نامه همکاری بین دو دستگاه را امضاء و مبادله کردند. همین طور رییس سازمان امور مالیاتی کشور، رییس مرکز آموزش و پژوهش این سازمان را بعنوان نماینده سازمان امور مالیاتی بمنظور پیگیری اجرای تفاهم نامه معرفی نمود. دکتر مقیمی، رییس دانشگاه تهران نیز معاون پژوهشی و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را بعنوان رابط اصلی دانشگاه در اجرای تفاهم نامه تعیین کرد.
دکتر احمد نوحه گر معاون اداری و مالی دانشگاه؛ دکتر مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ دکتر مبینی دهکردی رییس سازمان توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه، دکتر مهدی شهبازی مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و دکتر طاهر روشندل اربطانی رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در این دیدار حضور داشتند و پیشنهادهایی بمنظور ارتقای فنی و علمی سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کردند. معاونان سازمان امور مالیاتی کشور نیز ایده هایی در حوزه توسعه همکاری ها و عناوینی که در حوزه آنها نیازمند بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه هستند، مطرح نمودند.




منبع:

1400/09/19
21:27:34
5.0 / 5
915
تگهای خبر: تخصصی , خدمات , دانشگاه‌ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲