ساخت بزرگترین پایگاه داده سلول های مغز استخوان برای تشخیص بیماری های خونی

ساخت بزرگترین پایگاه داده سلول های مغز استخوان برای تشخیص بیماری های خونی

پژوهشگران آلمانی موفق شده اند تا برای تشخیص بیماری های خونی با کمک هوش مصنوعی، بزرگترین پایگاه داده شامل تصاویر سلول های مغز استخوان را بسازند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزبریک، متخصصان حوزه زیست شناسی سلولی در سرتاسر جهان، روزانه هزاران بار از میکروسکوپ های نوری برای تجزیه و تحلیل و طبقه بندی نمونه های در ارتباط با سلول های مغز استخوان استفاده می نمایند. این روش تشخیص بیماری های خونی هنوز پیچیدگی هایی دارد. جستجوی سلول های نادر اما مهم، کاری پرزحمت و زمان بر است. هوش مصنوعی می تواند این روش را تقویت کند اما برای آموزش الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، به مقدار زیادی از داده ها باکیفیت بالا نیاز است.
بزرگترین پایگاه داده جهت بررسی تصویر سلول های مغز استخوان
پژوهشگران مرکز تحقیقاتی "هلمهولتس مونیخ"(Helmholtz Munich)، بزرگترین پایگاه داده ای را که تابحال از تصاویر میکروسکوپی سلول های مغز استخوان توسعه داده شده است، عرضه کرده اند. این پایگاه داده، بیشتر از ۱۷۰ هزار تصویر تک سلولی به دست آمده از بیشتر از ۹۰۰ نفر مبتلا به بیماری های متعدد خونی را در بر دارد.
این پایگاه داده، نتیجه همکاری مرکز تحقیقاتی هلمهولتز مونیخ با بیمارستان "دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ"(LMU)، "آزمایشگاه سرطان خون مونیخ"(MLL Munich Leukemia Lab) و "موسسه مدارهای مجتمع فراونهوفر"(Fraunhofer Institute for Integrated Circuits) است.
بهبود هوش مصنوعی با استفاده از پایگاه داده
"کریستین ماتک"(Christian Matek)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما در پایگاه داده خود، یک شبکه عصبی بوجود آورده ایم که از نظر دقت و تعمیم پذیری در طبقه بندی سلول ها، بهتر از الگوریتم های یادگیری ماشینی پیشین عمل می کند.
شبکه عصبی عمیق، یک مفهوم یادگیری ماشینی است که به صورت ویژه، برای پردازش تصاویر طراحی شده است. ماتک افزود: تجزیه و تحلیل سلول های مغز استخوان هنوز با چنین شبکه های عصبی پیشرفته ای انجام نشده است. دلیل آن، این حقیقت است که مجموعه داده های عمومی باکیفیت بالا تابحال در دسترس نبوده اند.
هدف پژوهشگران این است که پایگاه داده خویش را بیشتر گسترش دهند تا طیف وسیع تری از یافته ها را به دست بیاورند و مدل خویش را برای آینده تایید کنند.
"کارستن مار"(Carsten Marr)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: این پایگاه داده، به صورت مجانی برای اهداف پژوهشی و آموزشی در دسترس می باشد تا برای آموزش متخصصان یا بعنوان مرجعی برای روش های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تشخیص سرطان خون با کمک هوش مصنوعی به کار رود.
این پژوهش، در مجله "Blood" به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/02
23:43:38
5.0 / 5
906
تگهای خبر: دانشگاه‌ , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱