راهنمای تعمیر و یا تخریب سازه های لطمه دیده از زلزله تدوین شد

راهنمای تعمیر و یا تخریب سازه های لطمه دیده از زلزله تدوین شد

راستابلاگ: تعدادی از محققان بنا به درخواست سازمان برنامه و بودجه راهنمایی برای تعمیر و یا تخریب سازه های لطمه دیده از زلزله را برمبنای تجارب 14 ساله (1382 تا 96) تدوین و معرفی کردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا دکتر بهرخ حسینی هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله امروز در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب، اظهار داشت: شروع ارزیابی های گسترده برای ساختمان هایی که پس از زلزله لطمه می بینند و همین طور ارزیابی سازه ها پس از رخدادهای لرزه ای و تعیین تعمیر و یا تخریب سازه ها به سال ۱۳۸۲ پس از زلزله بم بر می گردد.
وی با اعلان اینکه در زلزله بم بیش از ۲ هزار ساختمان مسکونی تخریب شدند، افزود: برای ارزیابی میزان لطمه پذیری این ساختمان ها، تشخیص این که سازه باید تعمیر شود و یا تخریب و همین طور ارائه طرح تعمیر این سازه ها در آن زمان به ۳ مشاور واگذار شد که نتایج ارزیابی آنها این شد که از میان این ۲ هزار واحد مسکونی لطمه دیده حدود ۸۰۰ واحد مسکونی تخریبی تشخیص داده شدند و برای ۱۲۰۰ ساختمان طرح تعمیر ارائه شد.
حسینی افزود: این روند در زلزله داهوئیه زرند در سال ۱۳۸۳، در زلزله سیلاخور در سال ۱۳۸۵ و در زلزله ورزقان در سال ۱۳۹۱ و در زلزله سرپل ذهاب در سال۹۶ اجرائی شد و این عنوان شد که راهنما دراین زمینه چیست؟
این محقق افزود: از سال ۱۳۸۲ تا ۹۶ که پژوهشگران زیادی برای ارزیابی ساختمان های لطمه دیده مشارکت کردند، هیچ نوع مدرک مستندی که مشخص نماید که برمبنای آن ارزیابی سازه های لطمه دیده را انجام دهد و طرح تعمیر را برمبنای آن عرضه کنند، وجود نداشت؛ بدین جهت هر مشاوری برمبنای دانش و برمبنای قضاوت های خود طرح تعمیر و ارزیابی را ارائه می کرد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این که ما اطلاعات ذی قیمتی را از سال ۸۲ تا ۹۶ جمع آوری کردیم و نیاز به مستندسازی آن بود، اشاره کرد: نیاز بود که بر طبق این اطلاعات، راهنمایی برای ارزیابی سازه ها تهیه می شد و ایران جزو کشورهایی است که دراین زمینه پیشتاز و پیشقدم شد، چون در هیچ کشوری چنین راهنمایی که بتوان از آن استفاده کرد، وجود ندارد.
وی تصریح کرد: این مساله موجب شد که در سال ۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور از این پژوهشگاه خواست که مسؤولیت تهیه راهنمای تعمیر ساختمان های لطمه دیده از زلزله را بر عهده بگیرد و بعد از ۲ سال مطالعه این راهنما تهیه شده است.
حسینی، این راهنما را شامل ۴ فصل و یک پیوست دانست که در آن ارزیابی و طرح تعمیر ساختمان های فولادی، بتنی و مصالح بنایی ارائه شده است.




منبع:

1400/08/23
23:00:44
5.0 / 5
672
تگهای خبر: بین المللی , تخصصی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴