در مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان عنوان شد؛

شجریان چون فردوسی نماد فرهنگ ایران خواهد بود

شجریان چون فردوسی نماد فرهنگ ایران خواهد بود

راستابلاگ: مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان با حضور تعدادی از هنرمندان و شاگردان او انجام شد که در آن به خاصیت های این هنرمند فقید پرداخته شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان با حضور تعدادی از هنرمندان، اهالی فرهنگ و شاگردانش همچون شمس لنگرودی (شاعر)، سهیل محمودی (شاعر) وحید تاج (خواننده)، مجتبی عسگری (خواننده)، قاسم رفعتی (خواننده)، علی جهاندار (خواننده)، مظفر شفیعی (خواننده)، شاهو عندلیبی (نوازنده نی)، غلامرضا رضایی (خواننده)، هامان خلیلی (نوازنده تار)، علی خدایی (خواننده) جمعه ۳۰ مهر در خانه هنرمندان ایران انجام شد.


در ابتدای این برنامه سهیل محمودی _ شاعر _ درباره محمدرضا شجریان اظهار داشت: شاید به جرئت بتوان اظهار داشت که استاد شجریان در صد سال اخیر با اهمیت ترین هنرمند موثر روزگار خود بوده است که هم عموم مردم و هم خواص اهل فرهنگ او را پذیرفته اند. راهی که شجریان باز کرده است تا ۵۰۰ سال آینده هم تداوم خواهد داشت. مقبولیت و پذیرش شجریان نشان داد که هنوز هم شعر و موسیقی در این سرزمین هنر اول است.
او افزود: آنچنان که حافظ بهترین راوی شرایط روزگار خود است شجریان نیز توانست راوی شرایط روزگاری باشد که در آن می زیسته. شجریان بهترین نمونه هایی را انتخاب نموده که می توانسته نشان دهنده روزگار او باشد. او شرایط اجتماعی روزگار خودرا همراه با هم نسلانش درک کرد. این که اشعار شعرایی چون حافظ، سعدی یا مولانا را انتخاب کنی و متناسب با شرایط روز آنها را ارائه دهی به هوشمندی شجریان برمی گردد.
محمودی اشاره کرد: سه نفر در موسیقی ما بیشترین نقش را در ارائه اشعار نیما در میان مردم را داشته اند. یکی از آنها زنده یاد محمد نوری بود که استفاده از این اشعار اقتضای موسیقی او بوده است، زنده یاد فرهاد مهراد که باز هم اقتضای آن نوع موسیقی استفاده از اشعار شاملو و نیمایی بوده است. اما این که فردی چون شجریان که در چهار چوب سنت حرکت کرده، هرچند که ساختار شکن و نوآوری داشته است، نشان میدهد که او بیشتر از هر کسی خطر کرده که کارهای نیما و نیمایی را بخواند. این توجه به آثار شاعران نیمایی اقتضا و جرئت بزرگواری چون او را می طلبید. من خوانندگانی را از نسل خودم سراغ دارم که اگر شعر نیمایی به آنها پیشنهاد می کردی می گفتند که نه نمی توانم.
این شاعر در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: شاید تنها بتوان پنج مورد را نام برد که استاد بطورمثال در کنسرتهای خود کلمه ای از شعر را اشتباه خوانده است. اما یادمان باشد کسی که در دریای ادبیات فارسی غوطه ور بوده و طی سال ها فعالیت تنها پنج مورد اشتباه داشته است یعنی یک قهرمان شگرف بوده است. این یعنی این که او روح شعر را دریافته است. رفاقت با شاعرانی چون سایه کم چیزی نیست که او با شاعرانی چون او و اخوان ثالث رفاقت داشته است که اینها همه در درست پیش رفتن مسیرش اثر گذار بوده است. شجریان آنگونه که فردوسی نماد فرهنگ ایران است، نیز نماد فرهنگ ایران خواهد بود.


در ادامه علی خدایی به همراه شاهو عندلیبی به اجرای موسیقی پرداختند.
هامان خلیلی و غلامرضا رضایی نیز در این برنامه به اجرای موسیقی پرداختند.
علی جهاندار نیز درباره شجریان بیان کرد: استاد شجریان حرفی نگذاشته اند که بگوئیم و تمام حرف هایی که ما باید بزنیم ایشان با کردار، نجابت و هنر خود گفته است. من ضمن این که شاگرد ایشان بودم یک دوستی هم بین ما صورت گرفت. در رفاقت ها آنقدر این مرد بزرگ مایه می گذاشت که آدم شرمش می شد که آقای شجریان تا این حد هوای همراه خودرا دارد. در سفری در آلمان هتل خوبی پیدا نکردیم تا این که یک هتل معمولی پیدا شد که رفتیم. اتاقی برای من و همراهم بود که کوچک بود. استاد شجریان درحال رد شدن بود که گفت این اتاق دیگر چیست؟ تو که اینجا جا نمی شوی برو به اتاق من.
این هنرمند افزود: او آواز را به خداوندگاری رساند. ادبیات ما را بین مردم آورد. هیچ خواننده. ای در تاریخ ما جزییات ساز را به اندازه او نمی شناخت. یکبار به خانه دوستی رفته بودیم که نوازنده نی به استاد گفت اظهار داشت که شما نمی خوانید؟ استاد گفت چرا هر چه را که تو حالش رد داشته باشی می خوانیم ولی شروع که شد تو به دنبال من بیا. این حرف او خیلی معنا داشت و نشان می داد که استاد می دانست ساز او تا کجا می رفت. اینها حسن هایی بود که استاد با زحمت و پشتکار خود به جایی رساند و تبدیل شد به یک حافظ و سعدی ماندگار. او تاریخی ساخت که افتخاری است برای ما ایرانیها.


جهاندار در ادامه لحظاتی را به خواندن پرداخت.
مظفر شفیعی به همراه هامان خلیلی به اجرای موسیقی پرداختند.





1400/08/01
09:54:29
5.0 / 5
1003
تگهای خبر: سفر , فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱