ساخت دستگاههای منجمد کننده مواد داروهای پرارزش در کشور

ساخت دستگاههای منجمد کننده مواد داروهای پرارزش در کشور

به گزارش راستابلاگ محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان دستگاهی برای تولید داروهای با ارزش بالا و حساس نسبت به افزایش دما ارائه کردند که به قول آنها بخشی از قطعات این دستگاه جزو اقلام تحریمی کشور است و این شرکت موفق به ساخت این قطعات هم شده است.


ایمان حاجیان مدیر بخش تحقیق و توسعه یکی از شرکتهای دانش بنیان در حوزه ساخت تجهیزات دارویی در گفتگو با ایسنا، در این خصوص اظهار نمود: این شرکت از ۱۰ سال قبل فعالیت خویش را راستای طراحی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی در صنایع دارو سازی و بیوتکنولوژی شروع کرده است.
وی دستگاه "فریز درایر" (خشک کن انجمادی)، "اسپری درایر" (خشک کن به روش پاششی)، "اکسترودر اسفرونایزر" و "روتاری اواپراتور" را همچون محصولات این شرکت نام برد که در فرایند دارو سازی از آن استفاده می شود و خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشگاه‌ ا و شرکتهای فعال در این عرصه از این دستگاه ها استفاده می نمایند.
حاجیان "فریز درایر" را دستگاه کاربردی در صنایع دارو سازی توصیف کرد و در اینباره توضیح داد: زمانی که صنایع دارو سازی می خواهند یک ماده دارویی مانند پنی سیلین را خشک و پودر کنند، این دستگاه این فرایند را اجرایی می کند؛ به این معنا که ماده دارویی را خشک می کند ولی این فرایند با استفاده از گرما نیست.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: در این دستگاه با استفاده از سرما مبادرت به خشک کردن مواد دارویی می کند بگونه ای که مایع مورد نظر فریز می شود و سپس این ماده فریز شده در این دستگاه وکیوم (خلأ) خواهد شد و در خلال آن فرایند تصعید رخ خواهد داد.
وی تصعید را شامل فرایند تبدیل فاز جامد به گاز دانست و افزود: پس از حدود ۲۴ ساعت، کلیه حلال ها از بین خواهند رفت و ماده دارویی خشک شده باقی خواهد ماند. این ماده دارویی خشک شده دارای ماندگاری بالا با قابلیت حمل و نقل خواهد بود.
حاجیان با تکیه بر این که این دستگاه برای تولید داروهای خاصی قابل کاربرد است، اظهار داشت: این دستگاه برای داروهایی که دارای ارزش قابل توجهی هستند مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ چون که فرایند آن زمان بر و هزینه بر است ازاین رو این دستگاه برای تولید داروهایی با قیمت بالا و همینطور داروهایی که نسبت به دما حساس هستند و با بالا رفتن دما، مواد موثره آن از بین خواهد رفت، کاربرد دارد.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت با اشاره به اینکه دستگاه فریزدرایر جز فناوری های پیشرفته قرار دارد، اظهار نمود: بخشی از قطعات این دستگاه جز اقلام تحریمی کشور است که ما در این شرکت موفق به تولید آن شدیم.
وی از فروش این دستگاه به صورت انبوه در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: این شرکت دارای ۶ محصول پویا دارد که در سبد محصولات این شرکت قرار گرفته و به فروش رسیده است.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، فرایند "فریز درایینگ" یا "روش خشک کن انجمادی" سال ها است که به جهت حفظ خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، کاربردهای فراوانی بخصوص در صنایع غذایی، داروسازی، پزشکی، بیوتکنولوژی و کشاورزی داشته است. علاوه بر اینها در مواردی مانند خشک کردن میکروب ها، نگهداری از نمونه های حیوانی در موزه ها، ترمیم کتاب ها و اجسامی که به واسطه آب یا رطوبت به مرور زمان از بین رفته اند، هم از روش خشک کن انجمادی بهره می گیرند.
در خشک کردن به شیوه انجمادی، آب یا حلال از نمونه منجمد شده طبق فرایند تصعید حذف شده و از این طریق محصول نهایی به علت عدم استفاده از گرما برای دهیدراسیون، کمترین تغییرات را در خواص خواهد داشت ازاین رو شکل ظاهری مطلوب (عدم چروکیدگی) و حفظ طعم، بو و مزه محصول را شاید بتوان از مهم ترین مزایای استفاده از فریز درایرها در خشک کردن مواد دانست.
سبک تر شدن وزن فرآورده، امکان بسته بندی بهتر و قابلیت نگهداری طولانی در دمای معمولی از دیگر مزایای خشک کردن مواد به این روش است.



1400/07/23
10:02:24
5.0 / 5
986
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴