میزان تأثیر امتحانات نهایی در کنکور 1401

میزان تأثیر امتحانات نهایی در کنکور 1401

به گزارش راستابلاگ دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروهی برای ارتقاء و استاندارد سازی فرایند برگزاری امتحانات نهایی اطلاع داد و اظهار داشت: امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۲ وزن ۶۰ درصدی و در کنکور ۱۴۰۱ وزن ۴۰ درصدی خواهند داشت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یک صد و پنجاه و سومین جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در این نشست بحث مصوبه اجرایی سازی سیاست ها و ضوابط ساماندهی، سنجش و پذیرش عنوان شد، اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد از این مصوبه در شورایعالی انقلاب فرهنگی پیش رفته و مصوب شده است و به دستگاههای آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همینطور به دانشگاه‌ زاد ابلاغ گردیده است.
وی تصریح کرد: بررسی و تصویب بخش های کوچکی از این مصوبه باقی مانده است که با تثبیت وزرای جدید و آغاز به کار معاونان آنها، آن بخش ها را هم را پیش خواهیم برد. قسمت های در ارتباط با پزشکی، سهمیه ها، صدا و سیما و وظایفی که صدا و سیما در این رابطه دارد و بخشی هم در ارتباط با موسساتی که برای کنکور فعالیت می نمایند و مجوزهای در ارتباط با آنها همچون بخش های باقی مانده است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار نمود: در عین حال باید بر قسمت هایی که تصویب و ابلاغ گردیده هم نظارت کرده و آنرا راهبری نماییم و در جریان الزامات اجرایی سازی آن باشیم؛ چون این مصوبه به صورت تاثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ و به صورت قطعی در کنکور ۱۴۰۲ اجرا می گردد.
وی افزود: بر مبنای جزئیات این مصوبه، وزن و تأثیر آزمون اختصاصی ۴۰ درصد بوده و متولی برگزاری آن سازمان سنجش اموزش کشور است، این آزمون هر سال دو بار و با اعتبار دوساله برگزار می شود؛ با این کار دانش آموزان آرامش بیشتری خواهند داشت و اگر دانش آموز در یکی از این امتحانات ناموفق بود، می داند که سرنوشتش تحت تأثیر نتیجه این آزمون قرار نمی گیرد و بار دیگر شانس دارد.
کبگانیان اظهار داشت: نتایج آزمون سراسری هم تا دو سال معتبر است و این گونه نیست که دانش آموز و داوطلب مجبور باشد همان سال تصمیم بگیرد، چون می تواند تا دو سال رشته مورد علاقه خویش را انتخاب نماید. مطمئنا این روش در هدایت دانش آموزان و داوطلبان به سمت رشته های مورد علاقه شان مؤثر خواهند بود.
به گفته دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، استاندارد سازی نتایج آزمون های سراسری ۱۴۰۱ به بعد خیلی مهم می باشد، ازاین رو استاندارد سازی امتحانات دروس عمومی و اختصاصی سال آخر دوره دبیرستان، هم باید طوری باشد که امتحان نهایی سال جاری دانش آموز با امتحان نهایی سال دیگر دانش آموز تفاوت خاصی نداشته و استاندارد باشد تا بتوان از روی آن قضاوت کرد.
وی اضافه کرد: همینطور عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه کامل تحصیلی دانش آموزان باید زودتر تعیین شود، بعضی از دانش آموزان هستند که چند سال پیش دیپلم گرفته و می خواهند در کنکور شرکت نمایند، ازاین رو در زمینه تعیین تکلیف سابقه تحصیلی خلاء داریم و دو سال زمان خوبی برای رفع این خلاء است.
به گفته کبگانیان، قرار شد تمام این موارد طی نامه ای از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم بعنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش کشور ارسال و ابلاغ شود و این شورا یک ماه فرصت دارد محورها و دستورالعمل ها و شیوه نامه های مورد نیاز را اعلام نموده و به ستاد نقشه تحویل دهد.
وی ادانه داد: در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی همینطور مقرر شد، کارگروهی برای ارتقاء و استاندارد سازی برگزاری امتحانات نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردد چون این امتحانات نهایی تاثیر قطعی ۶۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۲ و وزن ۴۰ درصدی با تاثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ خواهند داشت.
کبگانیان در ادامه اضافه کرد: دانش آموزانی که برای کنکور سال ۱۴۰۲ آماده می شوند باید به روش خواندن دروس و عمق یادگیری و مقداری هم به پرهیز از تست زنی توجه نمایند، البته تست هم ۴۰ درصد در کنکور سال ۱۴۰۲ تاثیر دارد و بنابراین دانش آموزان باید بیشتر بر عمق یادگیری توجه نمایند برپایه گزارشی که پس از ابلاغ این مصوبه به دست ما رسیده، رجوع دانش آموزانی که دو سال دیگر کنکور دارند به کلاس های کنکور بسیار کاسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: کارگروهی در آموزش و پرورش برای ارتقای استانداردها، برگزاری امتحانات نهایی از طراحی سئوالات تا ایجاد و ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش بوجود آمده است.
وی افزود: چون تصحیح الکترونیک سئوالات تشریحی آزمون یک کار تخصصی است و احتیاج به نرم افزار و سخت افزار خاص خود دارد از مسؤلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری داریم تا بودجه لازم برای این کار را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشبینی کنند.
وی تصریح کرد: چون وزارت آموزش و پرورش فقط ۲ سال وقت دارد تا این ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری را ایجاد نماید، شورایعالی انقلاب فرهنگی هم یک ماده دراین خصوص تصویب کرده که بر مبنای آن باید منابع لازم در اختیار دستگاههای مربوطه گذاشته شود، از وزارت آموزش و پرورش هم خواستیم، درخواست خویش را دراین زمینه به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال ۱۴۰۱ عرضه نماید.




منبع:

1400/07/07
09:44:51
5.0 / 5
1117
تگهای خبر: آزمون سراسری , تخصصی , دانشگاه‌ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲