بزرگ ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم قرار گرفت

بزرگ ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم قرار گرفت

راستابلاگ: بزرگ ترین قطعه از مریخ که تا حالا به زمین برخورد کرده است برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، این سنگ بزرگ مریخی ۱۴.۵ کیلوگرم وزن دارد و عرض بلندترین بخش آن ۲۵ سانتی متر است.
این سنگ روز چهارشنبه در موزه معدن و جواهر "مین"(Maine) در "بتل"(Bethel) به معرض نمایش گذاشته شد. در این موزه شش هزار سنگ فرازمینی دیگر نیز وجود دارد همچون بزرگ ترین سنگ ماه و قدیمی ترین سنگ آذرین که از کارهای آتش فشانی در منظومه ی شمسی به وجود آمده است.
این سنگ مریخی بعد از آن که یک شهاب سنگ یا دنباله دار متعلق به مریخ در جو سیاره ما سوخت در زمین پیدا شد.
"کارل اجی"(Carl Agee)، مدیر موسسه شهاب سنگ شناسی در دانشگاه‌ یومکزیکو به لایوساینس اظهار داشت: این اجرام به دنبال پدیده های بزرگ و پر انرژی از سطح مریخ جدا و به فضا پرتاب می شوند.
"اجی" با تاکید بر اصالت این سنگ اضافه کرد: سنگ "تائودنی ۰۰۲"(Taoudenni ۰۰۲) بزرگ ترین سنگ مریخی کامل و بریده نشده در زمین است.
در حدود ۳۰۰ قطعه سنگ مریخی در زمین وجود دارد که در مجموع ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارند. اما از آنجائیکه سنگ های مریخی بطور معمول برای فروش قطعه قطعه می شوند باید گفت تعداد واقعی سنگ های مریخ چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ عدد است.
یک شکارچی محلی شهاب سنگ، "تائودنی ۰۰۲" را در نزدیکی یک معدن نمک پیدا کرد و "داریل پیت"(Darryl Pitt) که واسطه خرید و فروش شهاب سنگ است آنرا در آوریل ۲۰۲۱ برای موزه "مین" خریداری کرد.
"اجی" می گوید: کسی لحظه ی سقوط این شهاب سنگ را مشاهده نکرده است اما بنظر می رسد بتازگی به زمین برخورد کرده باشد. باتوجه به شرایط خوب آن می توان گفت احیانا طی ۱۰۰ سال اخیر به زمین آمده است.
"پیت" نمونه ی کوچکی از این شهاب سنگ را برای "اجی" فرستاد تا اصالت آنرا تایید کند.
"اجی" می گوید: سنگ های مریخی خاصیت های شیمیایی منحصر به فردی دارند و عناصر که در "تائودنی ۰۰۲" وجود داشت به خوبی با مواد معدنی مریخ منطبق بود.
او اضافه کرد: این سنگ یک "شرگوتیت"(shergottite) از اصلی ترین انواع شهاب سنگ های مریخ است.
ترکیبات این شهاب سنگ نحوه ی تشکیل آنرا نیز مشخص می کند. به قول "اجی" این شهاب سنگ به احتمال زیاد بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل در پی فعالیت آتش فشانی به وجود آمده است.




منبع:

1400/06/13
22:22:37
5.0 / 5
552
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲