چراغ سبز به قاچاقچیان!

چراغ سبز به قاچاقچیان!

به گزارش راستابلاگ صالح رامسری با انتقاد از نبود کاغذ و اعمال سلیقه در حوزه مجوز کتاب ها می گوید: وزارت ارشاد کتابی را که ناشر پنج بار چاپ کرده می گوید چاپ نکن و در حقیقت به قاچاقچی می گوید چاپ کن! البته شاید مستقیم نگوید.


این ناشر در گفت و گو با ایسنا درباره مدیریت فرهنگی در زمینه ادبیات و کتاب در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار نمود: درباره دادن مجوز و سخت گیری هایی که قبل از دولت آقای روحانی وجود داشت، وضعیت بهتر شد. یعنی مشکلاتی که در دوره آقای احمدی نژاد داشتیم در این دوره کمتر بود اما ایده آل نبود. من بطور معمول نمی گویم ممیزی یا سانسور برای اینکه معتقدم این ها اعمال سلیقه است؛ بارها پیش آمده کتابی مجوز گرفته اما پس از ۱۰ چاپ مسئول دیگری آمده و گفته این کتاب را دیگر چاپ نکنید یا فلان نهاد یا شخص برای کتاب یادداشتی نوشته، و ارشاد بجای اینکه از موضع خود دفاع کند و بگوید این کتاب را بررس خوانده و به این نتیجه رسیده که ضرری برای جامعه ندارد، جلو کتاب را گرفته است. یا در دولتی جلو کتاب را گرفته اند و دولت دیگری آمده و به کتاب مجوز داده است. برای من این اتفاق افتاده که نشان میدهد اعمال سلیقه است و باید قانونی وجود داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: بیش از ۴۰ سال است که کار فرهنگی می کنم، من و دیگر ناشران قدیمی می دانیم ارزش های جامعه مان چیست، چه چیزهایی خط قرمز است و کدام ها نیست و رعایت می نماییم. اما جوانی که تازه فارغ التحصل شده به ناشری که ۴۰ سال است کار می کند، می گوید این را چاپ کن و یا نکن! یا مولفی ۲۰ سال روی کتاب کار کرده و با حرف یک جوان ۲۵ ساله تمام زحماتش هدر می رود.
رامسری با بیان اینکه در دروه روحانی مشکلی که در دوره احمدی نژاد، درباره اعمال سلیقه ها وجود داشت کمتر بود، اضافه کرد: در دوره روحانی از نظر سخت افزاری یعنی تهیه کاغذ و مقوا و ملزوما چاپ به مشکلات عدیده ای برخورده کردیم. همانطور که برای زنده بودن به هوا نیاز داریم، نشر هم برای زنده ماندن به کاغذ نیاز دارد. خیلی از کتاب های ما چاپ شان تمام شده و مردم این ها را می خواهند اما کاغذ نیست. بیشتر کتاب ها هم با شمارگان ۳۰۰ نسخه و ۵۰۰ نسخه منتشر می شود. دکتر جعفر یاحقی حدود ۱۲ سال روی کتابی به نام «روزشمار ادبیات فارسی» کار کرد و برای این کار تیمی را هم بسیج کرده بود، کتاب را برای چاپ آماه کردیم و طی روزهای آتی هم توزیع می شود، فکر می کنید کتابی را که ۱۲ سال رویش کار شده و فقط دو سال ویراستاری و نمونه خوانی و صفحه بندی اش طول کشیده، چند نسخه چاپ کرده ام؟ ۴۰۰ نسخه. یا کتاب دیگری زیر چاپ داریم که حاصل تدریس و کار استاد فرهاد فخرالدینی است به نام «وزن در موسیقی ایران»، بگفته او این کتاب حاصل دسترنج ۲۰ ساله اش است. به من گفت چند نسخه چاپ می کنید؟ گفتم هزار تا. گفت آیا حاصل ۲۰ سال رنج من را باید هزار نسخه چاپ کنید؟ به او گفتم چاره ای ندارم، هزار نسخه هم در صورتی است که کاغذ دولتی داشته باشم، اگر کاغذ آزاد باشد ۲۰۰ نسخه چاپ می کنم. الان «قصه های مجید» تمام شده است، تابستان است و بچه ها این کتاب را می خواهند اما کاغذ نیست. زنگ زدم آزاد بخرم، می گوید چون شما هستید ۴۶۰ هزار تومان، من روی کتاب چه قیمتی بگذارم که بچه ها این را بخرند و بخوانند؟
مدیر انتشارات معین همین طور تصریح کرد: تأسف دیگر این است که گروهی کتاب ها را غیرقانونی چاپ می کنند، تا متوجه می شوند کتابی را مردم می خواهند یا ناشر نمی تواند چاپ کند چون ارشاد جلویش را گرفته بلافاصله منتشرش می کنند، حق تألیف، پول صحافی و صفحه بند نمی دهند، بصورت پخته خواری باکیفیت پایین چاپ می کنند. وزارت ارشاد هم به آنها پر و بال داده است، کتابی را که ناشر پنج بار چاپ کرده می گوید چاپ نکن و در حقیقت به قاچاقچی می گوید چاپ کن! البته شاید مستقیم نگوید.
صالح رامسری درباره کیفیت حمایت هایی که از ناشران در این دوره شده است نیز اظهار داشت: از کدام حمایت حرف می زنید؟ ما که وامی نگرفتیم. خیلی وقت است به ناشران وام نمی دهند. از زمان وزارت مهاجرانی. در دوران روحانی خرید کتاب داشتیم اما نه در تعداد بالا، ۵۰ تا و ۱۰۰ تا درحالی که زمانی ۵۰۰ تا و هزار تا می خریدند. ما چندهزار کتابخانه عمومی داریم اما ۱۰۰ کتاب می خرند، برخی را هم ۵۰ تا. ما حمایتی ندیدیم.
این ناشر درباه پیشنهاد خود برای دولت جدید نیز اظهار داشت: در وهله اول این اعمال سلیقه ها را جمع کنند. ما از این مساله خیلی ضربه می خوریم. متأسفانه همه شعار می دهند و حرف های قشنگ می زنند ولی در عمل کاری نمی کنند. درباره کاغذ بی مدیریتی و بلبشو بود؛ کاغذ می آمد و در انبار بود اما چون بر سر تعیین قیمت اختلاف داشتند که با ارز نیمایی باشد، ارز دولتی بدهند یا آزاد، به ناشران کاغذ نمی دادند. کاغذ چندین ماه در انبار بود و زمانی که می خواستیم کاغذ را بگیریم، انباردار می گفت باید پول اضافه بدهید چون چندماه در انبار مانده و باید پول انباردار را بدهید. این نشان میدهد مدیریت درستی نیست و اگر مدیریت درست و صحیحی داشته باشند این مشکلات به وجود نمی آید.




منبع:

1400/06/11
10:43:15
5.0 / 5
1187
تگهای خبر: سخت افزار , فرهنگ , كتاب , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵