پرهیز از نگاه تزیینی صرف و تاكید بر برندسازی

نگاهی اجمالی به برنامه ضرغامی در حوزه صنایع دستی بعلاوه جدول

نگاهی اجمالی به برنامه ضرغامی در حوزه صنایع دستی بعلاوه جدول

به گزارش راستابلاگ رئیس پیشین صداوسیما حالا برای وزارت در حوزه ای پیشنهاد شده است که این روزها به واسطه شرایط کرونا، به اعتقاد کارشناسان و فعالانش به سختی نفس می کشد. او به تازگی با عرضه برنامه های پیشنهادی در حوزه صنایع دستی، یکی از اصلی ترین راه های برون رفت از این وضعیت را «بازتعریف صنایع دستی از یک محصول صرفاً تزئینی به محصولی کاربردی» می داند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ضرغامی یک دهه در فاصله سالهای ۸۳ تا ۹۳ ریاست صداوسیما را عهده دار بود و بعد از آن بعنوان یکی از اعضای شورایعالی فضای مجازی و شورایعالی انقلاب فرهنگی ارتباطش با دنیای فرهنگ و رسانه را حفظ کرد. فعالیت در حوزه سینما و مجلس در دولت های گذشته از دیگر سوابق او به شمار می آید اما حوزه پیشنهادی در دولت سیزدهم، تجربه ای جدید در کارنامه مدیریتی سیدعزت الله ضرغامی به حساب می آید.
او روز گذشته با بیان برنامه هایش در حوزه صنایع دستی، کوشیده است، اهمیت و ظرفیت های این حوزه را با عرضه آمار و ارقام یادآور شود.
در برنامه عرضه شده توسط ضرغامی به وجود ۲۹۶ رشته فعال در حوزه صنایع دستی، ۱۴ شهر و روستای ثبت جهانی و ۵۲ شهر و روستای ثبت ملی اشاره و این عدد گویای ظرفیت هایی برشمرده شده است که توانایی پیشرانی این هنر صنعت را نشان داده است.
و این که بیشتر از ۷۰ درصد از شاغلان و فعالان این حوزه را زنان می سازند. عددی که به باور وی خصوصیت صنایع دستی بعنوان «بهترین ابزار برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی» را نمایندگی می کند.
دیگر رقم اشاره شده در این برنامه، وجود ۳۷۰ رشته از ۴۶۰ رشته صنایع دستی جهان در ایران است؛ عددی که بر ظرفیت های این هنر صنعت بعنوان یک نقطه قوت تاکید باردیگر دارد.
اما نکته مهم در برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «رایج شدن کپی برداری از صنایع دستی اصیل ایرانی» است و از آن بعنوان «تهدیدی جدی» برای این حوزه نام برده شده است. و این در شرایطی است که عنوان شده، «رقبای جهانی می توانند هزینه تمام شده پایین تری برای صنایع دستی داشته باشند».
این که از ایران بعنوان سی و نهمین صادرکننده صنایع دستی جهان یاد می شود با وجود این که سومین تولیدکننده صنایع دستی جهان است، نکته دیگری است که در برنامه ضرغامی به آن اشاره شده و در ادامه بر برندسازی محصولات صنایع دستی در سطح ملی و جهانی تاکید می شود.
اما وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تحول در عرصه صنایع دستی پیشنهادهایی دارد که «جدیت در اجرای قانون سال ۹۶ در پشتیبانی از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی» و «اجرای برنامه های مؤثر تشویقی برای چهره های ماندگار در حوزه هنرهای سنتی» بخشی از آن است.
او برای تحول به پشتیبانی از استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپا در حوزه صنایع دستی می اندیشد و تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی را راهی برای دستیابی به این مهم معرفی می کند.
برای اطلاع از برنامه های سیدعزت الله ضرغامی در حوزه صنایع دستی می توانید جداول زیر را مطالعه کنید:






برای دریافت کامل برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینجا را کلیک کنید.



1400/05/29
14:21:24
5.0 / 5
954
تگهای خبر: زندگی , سینما , صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳