کاهش جرقه و آتشسوزی در ابزارهای الکترونیکی با راهکار محققان کشور

کاهش جرقه و آتشسوزی در ابزارهای الکترونیکی با راهکار محققان کشور

راستابلاگ: یکی از شرکتهای فناور با استفاده از پوشش آلومینای نانو متخلخل، مبدل های حرارتی غیر فعالی را ارائه کردند که کاربرد آن در چیپ هایی که پایه متصل به قسمت دفع حرارت دارند و یا رایانه‎ ها احتمال برق گرفتگی، اتصال به دیگر قطعات و جرقه و آتشسوزی را به شدت می کاهد.


به گزارش ایسنا، "هیت سینک" یک مبدل حرارتی غیرفعال است که گرمای تولیدشده بوسیله ی یک وسیله الکترونیکی یا مکانیکی را به محیط سیال (اغلب هوا و یا خنک کننده مایع) منتقل می کند و در نتیجه این امر دمای آن وسیله در سطوح بهینه خود تعدیل می شود و در کامپیوتر ها، هیت سینک ها برای خنک کردن واحدهای پردازش مرکزی یا پردازنده های گرافیکی استفاده می شود.
آندایز کردن یک فرآیند الکتروشیمیایی برای تبدیل سطوح فلزی به سطوحی بادوام، مقاوم در مقابل خوردگی و اکسیداسیون آندی است و در میان فلزات، آلومینیوم برای آندایز کردن ایده آل است، باآنکه فلزات غیر آهنی دیگر از قبیل منیزیم و تیتانیوم هم می توانند آندایز شوند.
آندایزینگ با غوطه ور کردن آلومینیوم درون حمام الکترولیت اسیدی و عبور دادن یک جریان الکتریکی از حمام انجام می شود، به این صورت که یک کاتد درون تانک آندایزینگ نصب می شود، آلومینیوم بعنوان یک آند عمل کرده، آن چنانکه یون های اکسیژن از الکترولیت آزادشده تا با اتم های آلومینیوم در سطح بخش آندایز شده ترکیب شوند.
آلومینیوم و آلیاژهای آن به خاطر نسبت استقامت به وزن بالا و فرم پذیری خوبی که دارند، در خیلی از کاربردهای مهندسی استفاده می شوند. در صورتیکه سطح آلومینیوم پوشش دهی شود، مقاومت به خوردگی، سایش و سختی سطح آن به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده و دامنه کاربرد آن توسعه پیدا می کند و به انتخابی ایده آل برای طراحان صنعتی و مهندسان تبدیل می شود.
بر این اساس یکی از شرکتهای فناور فعال در حوزه نانو در محصول هیت سینک آلومینیومی آلفاناین، لایه نانو متخلخل آلومینا روی سطح هیت سینک آلومینیومی با روش آندایزینگ پوشانده است که این امر منجر به افزایش مقاومت در مقابل خوردگی و انتقال حرارت آن شده است.
قطعات هیت سینک به طورکلی در خنک کننده ریزپردازنده ها، لامپ های دیودی، لحیم کاری و غیره به کار می روند.
به نقل از ستاد نانو، قیمت مناسب، افزایش ضریب تشعشع، افزایش انتقال حرارت و بسیار مقاوم نسبت به خوردگی همچون مزایای هیت سینک ساخته شده در این شرکت است.



1400/05/27
14:58:14
5.0 / 5
1156
تگهای خبر: الكترونیكی , شركت , محصول , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵