رصد ۱۵ ستاره متغیر جدید در یک کهکشان

رصد ۱۵ ستاره متغیر جدید در یک کهکشان

به گزارش راستابلاگ ستاره شناسان با کمک تلسکوپ جمنای موفق به کشف ۱۵ ستاره متغیر در کهکشان ˮان جی سی ۲۴۷ˮ (NGC ۲۴۷) شده اند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، ستاره متغیر به ستاره ای گفته می شود که میزان درخشندگی آن(قدر ظاهری آن) در نوسان است. این تغییر امکان دارد در اثر تغییر در نور تابش شده باشد یا توسط چیزی که بخشی از آن نور را می بندد ایجاد شود، ازاین رو ستارگان متغیر به دو دسته متغیرهای ذاتی و متغیرهای بیرونی طبقه بندی می شوند. ستارگان متغیر می توانند اطلاعات مهمی درباره تکامل ستارگان قرار دهند.
کهکشان ان جی سی ۲۴۷ در فاصله ۱۱.۱ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. این کهکشان یک کهکشان مارپیچی میانی از نوع SAB (s) d با قطر حدود ۷۰ هزار سال نوری است. ان جی سی ۲۴۷ یکی از چند کهکشان نوع آخر(late-type) است. کهکشان های نوع آخر شامل همه کهکشان های مارپیچی و نامنظم هستند. بررسی ستارگان متغیر این چنین کهکشان هایی برای ستاره شناسان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
با توجه به این که تابحال محتوای ستاره متغیر کهکشان ان جی سی ۲۴۷ به صورت کامل درک نشده است به تازگی گروهی از ستاره شناسان رصدخانه اخترفیزیک دومینیون(Dominion Astrophysical Observatory) در کانادا به سرپرستی "تیم دیویج" تصمیم به بررسی این مورد گرفتند.
آنها از طیف نگار چند جرمی جمنای تلسکوپ جمنای جنوبی بهره برده و سپس به تجزیه و تحلیل تصاویر بایگانی شده توسط دیگر ابزار پرداختند. تلسکوپ جمنای یک جفت تلسکوپ(جمنای شمالی و جمنای جنوبی) بزرگ و بین المللی است. این تلسکوپ ها که متعلق به یک کنسرسیوم بین المللی از کشورهای آمریکا، شیلی، استرالیا، کانادا، آرژانتین و برزیل هست، به وسیله دانشگاه‌ اوایی در هایلو اداره می گردند.
محققان این مطالعه بعد از بررسی در مجموع ۱۵ ستاره متغیر دوره ای و غیر دوره ای جدید را در کهکشان ان جی سی ۲۴۷ شناسایی نمودند.
این ستاره ها شامل سه متغیر دلتا قیفاووسی، چهار متغیر نیمه منظم، پنج متغیر با روشنایی ذاتی قابل مشاهده قرمز و سه ستاره متغیر آبی کم رنگ، بودند.
ستاره های متغیر دلتا قیفاووسی تازه کشف شده دارای دوره زیر ۲۵ روز هستند. بین قدر مطلق و دوره تناوب نور این گروه ستارگان رابطه مشخصی وجود دارد. ازاین رو میتوان به سادگی از راه داشتن تناوب قدر ظاهری به قدر مطلق آنرا رسید و از راه مقایسه، فاصله این ستارگان را بدست آورد. این کار روشی معمول در اندازه گیری فاصله بین کهکشانی است. ستاره شناسان خاطرنشان کردند که به صورت کلی خیلی از ستاره های متغیر دلتا قیفاووسی با دوره های بین ۲۰ تا ۳۰ روز در قرص کهکشان ان جی سی ۲۴۷ دیده می شوند. محققان گفتند برای کشف دقیق ماهیت این ستارگان انجام مطالعات طیف سنجی و نورسنجی بیشتری مورد نیاز است.



1400/05/19
22:15:33
5.0 / 5
974
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴