پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسكو

پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسكو

به گزارش راستابلاگ همدان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی ˮمنظر تاریخی هگمتانه تا همدانˮ تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی درحال ویرایش نهایی است و بعد از این مرحله ترجمه و به یونسکو ارسال می شود.


علی مالمیر شنبه ۲مرداد در نشست هم اندیشی فعالین حوزه گردشگری در پساکرونا، اظهار نمود: باآنکه فعالیت فعالان گردشگری نشان داده است کارهای زیادی در این عرصه انجام شده اما شأن و جایگاه استان همدان بالاتر از این است.

وی خاطرنشان کرد: همدان در زمینه گردشگری ظرفیت های بسیار زیادی دارد و راه های نرفته فراوان پیش رو داریم ازاین رو هنوز جا برای کارهای انجام نشده در این صنعت و توسعه آن وجود دارد.

مالمیر ضمن اشاره به این که بیماری کرونا یک مشکل است و روزی تمام خواهد شد، افزود: در مدت شیوع این بیماری صدمه های جدی بر پیکره گردشگری وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سال ها طول می کشد تا به دوران پیش از کرونا برگردد.

وی ضمن اشاره به این که در این زمان از تمام ظرفیت های موجود در استان استفاده شد و ظرفیت مغفولی باقی نماند، تصریح کرد: باید به حوزه گردشگری مشابه بخش های دیگر کمک گردد تا تعداد صنایع مرتبطی که از این حوزه خارج می شوند کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه بودجه سهم گردشگری باید ۳۰ درصد باشد اما متأسفانه این اتفاق نمی افتد و با سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل مواجه می شود.

مالمیر بیان نمود: توزیع سفر و جایگاهی که همدان در غرب کشور دارد مغفول مانده و در این منطقه محور گردشگری وجود ندارد اما خوشبختانه بعد از برگزاری رویدادهای بین المللی در همدان به این قضیه توجه شد.

وی با اشاره به اینکه آثار ثبت جهانی باید متناسب توزیع شود، اظهار نمود: برای تقویت گردشگری خارجی به ثبت جهانی نیاز داریم، همینطور اگر امکان گردشگری انفرادی عتبات عالیات در همدان فراهم گردد به ماندگاری توریست کمک می نماید.

مالمیر خاطرنشان کرد: قبل از انتشار کرونا مشکلاتی مانند بهره مند نبودن تأسیسات گردشگری، عدم هم افزایی بخش های مختلف گردشگری، عدم تربیت نیروهای انسانی در دانشگاه‌ ادر استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه اظهار داشت: متأسفانه هنوز گردشگری را کالای لوکس فرض می نماییم در حالیکه به گردشگری باید بعنوان یک کالای ضروری نگاه نماییم و بنابراین نخستین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر می گیریم تعطیلی است.

وی ضمن اشاره به این که کاروانسراهای تاج آباد و فرسفج در شهرستان های بهار و تویسرکان هم در آستانه ثبت جهانی هستند، مطرح کرد: ضوابط حریم قنات قاسم آباد هم مشخص شده و بعد از این مرحله به پرونده ثبت قنات ها متصل می شود.





منبع:

1400/05/02
23:24:05
5.0 / 5
1051
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , سفر , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳