مدیر موزه بزرگ خراسان:

موزه بزرگ خراسان به مركز اسناد صنعت گردشگری ایران تبدیل می شود

موزه بزرگ خراسان به مركز اسناد صنعت گردشگری ایران تبدیل می شود

راستابلاگ: خراسان رضوی مدیر موزه بزرگ خراسان اظهار داشت: یکی از نتایج برگزاری سمپوزیوم ملی یک صد سال گردشگری ایران استفاده از ظرفیت موزه ها جهت جمع آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران بود که موزه بزرگ خراسان می تواند موسس آن در سطح کشور باشد.



محمد رکنی در سمپوزیوم ملی یک صد سال گردشگری ایران که پیرامون سیر تاریخی گردشگری، فرهنگی، زیارتی، طبیعت گردی و ورزشی بصورت وبینار برگزار شد، اظهار نمود: در سال ۱۳۵۶ تصمیم گرفته می شود موزه ای در فضای پارک ملت مشهد برای خراسان تعریف شود، اما با مشکلاتی روبه رو شده و تصمیم بر این می شود که فضای دیگری در شهر مشهد برای این مساله پیش بینی شود.

وی اضافه کرد: بعدها در سال ۱۳۷۱ این مساله در جلسات متفاوتی که در استانداری وقت با حضور ریاست میراث فرهنگی کشور مورد بحث قرار می گیرد و در فضای بوستان کوهسنگی یک قطعه زمین برای موزه پیش بینی می شود که عملیات طراحی و ساخت را با مدیران کشوری و استانی آغاز نموده که تا سال ۱۳۹۳ بهره برداری آن ادامه پیدا می کند.

مدیر موزه بزرگ خراسان اظهار داشت: در جلساتی که با دوستان و همکاران خود درباب این سمپوزیوم داشتیم به این نتیجه رسیدیم یکی از فرصت هایی که می توانیم از موزه استفاده نمائیم، ایجاد مرکزی تحت عنوان جمع آوری اسناد و مدارک هتلداری و صنعت گردشگری کشور است. یکی از فرصت هایی که در موزه می توان از آن استفاده کرد، جمع آوری اسناد و مدارکی است که در دست پژوهشگران و پژوهشگران قرار دارد. فرصت خوبی است تا نسبت به جمع آوری این مستندات اقدام نماییم تا در یک فرصت مناسب در قالب یک کار نمایشگاهی در یک زمان مناسب به نمایش بگذاریم.

رکنی تصریح کرد: شروع ۱۰۰ سال دوم گردشگری ایران را می توان برمبنای جمع آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران قرار داد. در خراسان رضوی نیز کسانی هستند که نسبت به جمع آوری این اسناد اقدام نموده اند که در صورت تحویل این اسناد به موزه بزرگ خراسان می توانیم به روش خود مستندسازی نماییم تا بتوانیم یک مرکز قوی از این داشته های باارزش که هویتی از شهر مشهد، خراسان و ایران خواهد بود ترتیب داده و موسس آن در سطح کشور باشیم.

وی اشاره کرد: موزه ها می توانند بعنوان یکی از مقصدهای گردشگری بسیار موثر در سطح کشور باشند. کسانی که در صنعت گردشگری فعال می باشند، کمک کنند تا موزه ها با حضور توریستهای داخلی و خارجی به رونق اصلی خود بازگردد. موزه ها در تمام دنیا بعنوان یک مقصد گردشگری موثر دیده شده اند.

موضوع آموزش کودکان و نوجوانان و حضور بیشتر افراد ناتوان در موزه ها مورد توجه قرار گیرد

مدیر موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: در موزه خراسان به دو موضوع بصورت ویژه فکر کرده و برنامه ریخته ایم. یکی از رسالت هایی که موزه ها باید در دستور کار خود قرار دهند، توجه به موضوع آموزش کودک و نوجوان است. همین طور دیگر موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع معلولین یا افراد کم توان در مکان های فرهنگی و مقاصد گردشگریست. افرادی که در سمپوزیوم حضور دارند باید راهکارهایی را درباب توجه به موضوع کودک و نوجوان و حضور بیشتر کم توان ها در مقاصد گردشگری مدنظر خود قرار دهند. این دو موضوع مورد بی توجهی قرار گرفته و نیاز است که این اتفاق خوب بعنوان یک دستاورد از این سمپوزیوم مطالبه گری شود.

رکنی افزود: اگر تا حالا موفقیتی در زمینه معرفی موزه ها و مکان های تاریخی و مقاصد گردشگری رخ داده بدون کمک و حضور افرادی که در زمینه گردشگری تاثیر داشته‎ اند، مقدور نبوده است. در تمام کارهایی که در زمینه معرفی با کار ما ارتباط پیدا می کند، از افراد تحصیل کرده در زمینه صنعت گردشگری بهره برده ایم تا قوت قلبی در زمینه راهنمایان گردشگری باشیم. در موزه بزرگ خراسان سال ها است که بصورت اختصاصی دفتر انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در آن مستقر بوده که در زمینه اقداماتی که در جهت معرفی مجموعه های تاریخی در سطح استان نیاز بوده پای کار بوده اند.





منبع:

1400/04/28
08:15:16
5.0 / 5
1180
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳