رئیس فراكسیون زنان مجلس:

ساختار معرفی دختران و پسران به یكدیگر برای ازدواج احیا شود

ساختار معرفی دختران و پسران به یكدیگر برای ازدواج احیا شود

رئیس فراکسیون زنان مجلس با استناد به یافته های آخرین نگرش سنجی ایسپا تشکیل خانواده و ازدواج را جزء اهداف مورد توجه جوان ایرانی عنوان نمود و اظهار داشت: باآنکه احتیاج به تشکیل خانواده در جوانان احساس می شود، اما پاسخ به این نیاز با موانع بسیاری روبه روست که لازم است این موانع را تا حد امکان مرتفع نماییم.


فاطمه قاسم پور در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به سالروز ازدواج امام اول شیعیان(ع) و حضرت زهرا (س)اظهار کرد: بعد از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و جوانان با یکدیگر در سال ۱۳۸۹ و ایجاد وزارت ورزش و جوانان، باآنکه به لحاظ نهادی قدرت و اختیار دولت برای پیشبرد مسائل جوانان بیشتر شد، اما عملاً قرارگرفتن مبحث جوانان در کنار ورزش، باعث به حاشیه رفتن و کمرنگ شدن مسائل جوانان شد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به اینکه بیشتر جامعه هدف ورزش، از قشر جوان جامعه محسوب می شوند، اظهار داشت: در عین حال ورزش و جوانان دو مبحث مجزا از یکدیگر هستند و هر کدام مسائل خاص خویش را دارند. برای نمونه یکی از مهم ترین مسائل جوانان که بایستی برای آن چاره اندیشی شود، ازدواج است. بخشی از وضعیت فعلی معلول همین در حاشیه بودن مبحث جوانان در وزارت خانه است و بخشی هم معلول عدم اهتمام و همکاری سایر متولیان.
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اشاره به نگرش سنجی اخیر ایسپا از جوانان ایرانی درباره ازدواج و تشکیل خانواده اظهار داشت: برپایه یافته های این پژوهش صرفا ۴.۳ درصد پاسخ گویان با قطعیت گفته بودند که اصلاً ازدواج نخواهند کرد. این آمار نشان از مقبولیت امر ازدواج برای جامعه ایرانی دارد.

«تشکیل خانواده و ازدواج، جزء اهداف مورد توجه جوان ایرانی»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درواقع باآنکه تحولات نسلی در شیوه های همسریابی، نوع مدیریت فرایند تشکیل خانواده، خصوصیت های مؤثر در انتخاب همسر و... اثر خویش را نشان داده، اما همچنان تشکیل خانواده و ازدواج، جزء اهداف مورد توجه جوان ایرانی در زندگی خود است.
قاسم پور با استناد به یافته دیگری از پژوهش ایسپا اظهار داشت: در این پژوهش از افرادی که گفته بودند اصلاً ازدواج نخواهند کرد یا مطمئن نیستند ازدواج کنند، پرسیده شد که در صورت فراهم شدن شرایط اقتصادی، آیا به ازدواج فکر خواهند کرد؟ جالب این است که بیشتر از ۴۰ درصد از افرادی که گفته بودند اصلاً ازدواج نمی کنند، به این پرسش، پاسخ مثبت داده بودند.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این آمار نشان داده است باآنکه احتیاج به تشکیل خانواده در جوانان احساس می شود، اما پاسخ به این نیاز با موانع بسیاری روبه روست که لازم است این موانع را تا حد امکان مرتفع نماییم و یکی از مهم ترین این موانع، مسائل اقتصادی می باشد که در صورت ایجاد شرایط مناسب، جوانان راحتتر برای تشکیل خانواده تصمیم می گیرند و اقدام می کنند.
وی افزود: داده دیگری که می تواند مؤید اهمیت مسائل اقتصادی در تصمیم گیری جوانان برای تشکیل خانواده باشد، آن است که بالابودن هزینه های زندگی مشترک با ۳۴.۹ درصد و نداشتن شغل با ۳۰.۴ درصد به ترتیب بعنوان علل دوم و سوم عدم ازدواج پاسخگویان، بعد از نیافتن همسر دلخواه مطرح گردیده است.
قاسم پور تاکید کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی، یکی از مسائل دیگر جوانان همانطور که در این نظرسنجی هم نشان داده شده، پیدانکردن همسر دلخواه است که بیشتر از ۴۹ درصد جوانان یعنی حدود نیمی از جوانان گرفتار این مسأله هستند و همین آمار گویای لزوم توجه مسؤلان و دغدغه مندان اجتماعی است. این وضعیت هم معلول تغییرات ساختاری زندگی جدید و هم تغییرات ذهنی جوانان است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به تغییرات زندگی جدید اظهار داشت: درگذشته پیوندهای خانوادگی، همسایگی و قومی با دلسوزی و مراقبت از جوانان خانواده، دختر و پسر را به یکدیگر معرفی و زمینه ازدواجشان را فراهم می کردند. هم اکنون هم همین فرایند در روستاها و شهرهای کوچک قابل مشاهده می باشد. اما مهاجرت به کلانشهرها و هم گسترش شهرها، با ایجاد شرایط ازجاکندگی فردی و کم رنگ کردن پیوندهای بومی و محلی سابق، فرد را در بین انبوهی از افراد رها کرده و در این شرایط جوان به سختی می تواند مورد مناسب خویش را برای ازدواج پیدا کند.

«سامانه های همسیریابی اثرکذاری محدودی داشته است»
به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم، در سالهای اخیر تلاش هایی به صورت حاکمیتی برای مداخله در این مورد صورت گرفته که یکی از آنها ایجاد سامانه همسریابی تبیان است. بررسی های ما در فراکسیون نشان داده است این نوع مداخلات اثرگذاری بسیار محدودی داشته و به نظر می آید بایستی به سمت احیای فرآیندهای مداخله مردمی و مدنی حرکت نماییم. بازآفرینی مفهوم همسایگی، محله، مسؤولیت پذیری نسبت به هم محله ها و... می تواند در بهبود این وضعیت مؤثر باشد.
وی ضمن اشاره به گروه های خیریه ای و مردمی در مساجد و محلات اظهار داشت: هم اکنون در بعضی محلات کلان شهرها و شهرهای بزرگ بخصوص محلاتی با بافت سنتی تر، و مساجد شهرها، زنانی به صورت خودجوش و مردمی ورود کرده و دخترها و پسرهای محله را به یکدیگر معرفی می کنند. باآنکه امکان دارد این ساختارهای قدیمی، با بافت دنیای جدید ناسازگار باشند و مسائلی را هم برای جوانان ایجاد کنند، اما به نسبت، کارکردهای مثبت و قابل توجهی دارند که با احیای این ساختارهای سنتی میتوان این مطالبه جوانان را پاسخ گفت.

«بیش از ۴۲ درصد جوانان عشق را مهم ترین دلیل برای ازدواج ذکر کرده اند»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به "تحولات ذهنی جوانان" اظهار داشت: آن چه در کنار این مورد، همسریابی را برای جوانان سخت کرده، تغییرات ذهنی و مطالبه وجود معیارهایی دست نیافتنی و اغلب غیرواقعی در طرف مقابل است. یافته های پژوهش ایسپا از آن حکایت می کند که مهم ترین ملاک های پسران برای ازدواج به ترتیب عفت و پاکدامنی، تفاهم و جذابیت ظاهری است. در مقابل، سه ملاک اول دختران عبارت است از دارابودن شغل و درآمد مناسب، اخلاق خوب و پسندیده و تفاهم. از سویی بیشتر از ۴۲ درصد جوانان عشق را مهم ترین دلیل برای ازدواج ذکر کرده اند.
به عقیده رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، با عنایت به پررنگ شدن نقش آفرینی رسانه ها در این حوزه و بازنمایی و برساخت معیارهای ظاهری غیرواقعی، عشق های فانتزی، وضعیت های اقتصادی دست نیافتنی و... این معیارها بیشتر از غیرقابل تحقق می شوند. فرهنگ سازی رسانه ای، آموزش سواد مجازی و سواد رسانه ای می تواند تا اندازه ای در تغییر این شرایط و ایجاد نگاه واقع بینانه تر برای جوانان مؤثر باشد.
وی ضمن اشاره به برنامه های کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای ازدواج جوانان اظهار داشت: از یک سال پیش، کارگروهی با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس و فراکسیون زنان تشکیل شد و این کارگروه، طی برنامه ریزی مبتنی بر رویکرد سیاست گذاری مشارکتی، در ۱۴ گروه با حضور کارشناسان، پژوهشگران و فعالان مدنی از منظرهای مختلف به بررسی مسائل حوزه ازدواج جوانان و همینطور بازبینی قانون تسهیل ازدواج جوانان پرداخته است. ضمن آن که دستگاههای درگیر در مبحث ازدواج جوانان هم دعوت شده و هم در سطح کارشناسی و هم در سطح معاونت، به عرضه برنامه ها و فعالیتهای خود و همینطور موانع و مشکلات موجود در راه اجرای تکالیف خود پرداختند.
قاسم پور افزود: در کنار این بررسی، مطالعات اسنادی و هم فراتحلیلی از پژوهش های انجام شده صورت گرفت. این بررسی کارشناسی دقیق، چند نقطه ورود برای قانون گذار را در اختیار ما قرار داد که برپایه آنها، پیش نویس اصلاحیه قانون تسهیل ازدواج جوانان را تهیه و تدوین کردیم.



1400/04/21
18:44:43
5.0 / 5
948
تگهای خبر: دستگاه , زندگی , سازمان , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳