با كمك نانوفناوری

شاید امكان دیدن نور مادون قرمز فراهم گردد

شاید امكان دیدن نور مادون قرمز فراهم گردد

راستابلاگ: پژوهشگران چینی باور دارند كه با تزریق نانوذرات خاصی به چشم، می توان امكان دیدن نور مادون قرمز را فراهم نمود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدید "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC) نشان داده است كه تزریق نانوذرات به چشم موش ها می تواند طی ۱۰ هفته، امكان دیدن در نور مادون قرمز را با كمترین عوارض جانبی فراهم آورد و به آنها امكان دهد حتی طی روز باز نور مادون قرمز را ببینند و اشیای گوناگون را تشخیص دهند. یافته های این پژوهش می توانند امكان پیشرفت فناوری های مربوط به دید مادون قرمز را برای انسان فراهم آورند و در حوزه كدگذاری، ایمنی و عملیات نظامی كاربرد داشته باشند.
انسان ها و پستانداران دیگر، فقط می توانند طیفی از نور موسوم به "نور مرئی" را ببینند اما طیف دیگری از نور موسوم به نور مادون قرمز باز محیط اطراف آنها را فرا گرفته است. انسان ها، حیوانات و اشیا، این نور را مانند گرما از خود ساطع می كنند و اشیا باز می توانند آنرا منعكس كنند.
"تیان ژو" (Tian Xue)، از پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین و نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: نور مرئی كه توسط انسان دریافت می شود، فقط بخش كوچكی از طیف الكترومغناطیسی را اشغال می كند. امواج الكترومغناطیسی بلندتر یا كوتاه تر از نور مرئی، اطلاعات بسیاری در بر دارند.
گروهی از دانشمندان به سرپرستی ژو و "جین بائو" (Jin Bao)، پژوهشگر دانشگاه علم و فناوری چین با همكاری "گنگ هان" (Gang Han)، پژوهشگر "دانشگاه ماساچوست" (University of Massachusetts) تصمیم گرفتند فناوری نانو را روی ساختار چشم موش ها آزمایش نمایند.


هان اظهار داشت: هنگامی كه نور به چشم وارد می شود و با شبكیه برخورد می كند، سلول های گیرنده نور، فوتون های امواج نور را دریافت می كنند و سیگنال های الكتریكی مربوطه را به مغز می فرستند. از آنجائیكه طول امواج مادون قرمز، بیش از اندازه است و سلول های گیرنده نور از عهده جذب آنها برنمی آیند، ما نمی توانیم آنها را دریافت نماییم.
دانشمندان در این پژوهش، نانوذراتی ابداع كردند كه می توانند به سلول های گیرنده نور متصل شوند و مانند مبدل نور مادون قرمز عمل كنند. هنگامی كه نور مادون قرمز به شبكیه برخورد می كند، نانوذرات آنرا دریافت می كنند و امواج كوتاه تری با طیف نور مرئی انتشار می دهند.
این گروه پژوهشی، نانوذرات را روی موش هایی آزمایش كردند كه مانند انسان نمی توانستند نور مادون قرمز را بطور طبیعی ببینند. موش هایی كه نانوذرات به آنها تزریق شدند، نشانه هایی در خصوص تشخیص نور مادون قرمز مانند انقباض مردمك را از خود نشان دادند.
ژو اضافه كرد: ما باور داریم كه این فناوری در مورد انسان باز كارآیی خواهد داشت و نه تنها به داشتن یك بینایی فوق العاده، بلكه به ابداع روش های درمانی برای نقص های بینایی باز كمك خواهدنمود.
این پژوهش، در مجله " Cell" به چاپ رسید.



1397/12/10
20:06:26
5.0 / 5
5221
تگهای خبر: دانشگاه‌ , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳