حوزه فناوری بكر و پرسود برای بانوان

حوزه فناوری بكر و پرسود برای بانوان

در حالیکه نخستین برنامه نویس جهان یک زن به نام ˮآدا بایرون لاولیسˮ بود ولی بر مبنای آمارهای جهانی ۷۵ درصد برنامه نویسان جهان مردان هستند و بی گمان برنامه نویسی یکی از مناسب ترین مشاغل برای بانوان است.


محسن مدحج کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: بر مبنای آمار سایت جهانی evansdata بیشتر از دو سوم برنامه نویسان جهان آقایان هستند که هر روز بر تعداد آنها اضافه می شود درحالی که خانم های برنامه نویس در سرتاسر جهان کمتر از ۲۵ درصد هستند که این امر مبین جای خالی زنان در این حوزه است.
وی اشاره کرد: با اینکه نخستین برنامه نویس جهان یک زن به نام "آدا بایرون لاولیس" بود و الان زنان برجسته ای نظیر "پرس هوپر" و "ماریسا مایر" در این حوزه فعالیت می نمایند ولی با این وجود صنعت برنامه نویسی سال ها است که مورد توجه آقایان قرار گرفته و خانم ها حضور کم رنگی در این حوزه دارند.
مدحج افزود: نکته جالب توجه این که ۲۰ درصد برنامه نویسان در کشور آمریکا زنان و در ایران تنها ۱۰ درصد است و این یعنی بازار کار برنامه نویسی برای خانم ها بسیار بکر و سرعت پیشرفت در آن سریع تر از مشاغل دیگر است.
این محقق حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: بی گمان برنامه نویسی یکی از مناسب ترین مشاغلی است که خانم ها می توانند در آن راحت و خارج از دغدغه های کارهای اداری و خدماتی باشند؛ چونکه بر مبنای اطلاعات جهانی، ۵۰ درصد برنامه نویسان به شکل "فریلنسری" و در خانه کار می کنند و در طول روز کمتر از یک ساعت از خانه خارج می شوند.
مدحج با اعلان اینکه جمعیت قابل توجهی از برنامه نویسان با شرکت در دوره های آموزشی آنلاین وارد این حوزه می شوند، اظهار نمود: بر مبنای آمار سایت بین المللی HackerRank حدود ۲۷ درصد برنامه نویسان به شکل خود آموز و بدون رفتن به دانشگاه‌ از راه شرکت در دوره های غیر حضوری و بدون رفتن به دانشگاه وارد این صنعت شدند که این مورد نشان داده است برخلاف تصور خیلی از افراد برنامه نویسی شغلی پیچیده و سخت نیست.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر صدها نوجوان بین ۶ تا ۱۲ سال به شکل حرفه ای در حوزه های مختلف برنامه نویسی فعالیت می نمایند و حتی به درآمدزایی قابل توجهی دست پیدا کرده اند، افزود: محققان معتقدند حدود یک درصد برنامه نویسان زیر ۱۹ سال سن دارند و باتوجه به علاقه بچه ها به این حوزه هر روز بر تعداد برنامه نویسان نوجوان اضافه می شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ برنامه نویسی در کشور، خاطرنشان کرد: اگر این آموزش ها از راه مکانیزم طبیعی ذهن و کاملا با ساده سازی صورت گیرد شکی نیست که حضور خانم ها و حتی نوجوانان در این عرصه بیشتر خواهد شد.
مدحج اشاره کرد: برنامه نویسی یکی از مشاغل پر سود و با ظرفیت های شغلی فراوان است که خلاقیت و ایده پردازی در آن حرف اول را می زند و البته میتوان به آسانی وارد آن شد، در این میان متولیان امر هم باید به شکل ویژه به این صنعت توجه نمایند تا بیشتر از پیش بتوانیم از پتانسیل های آن بهرمند شویم.





منبع:

1400/04/20
13:34:01
5.0 / 5
954
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , دانشگاه‌ , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵