طعم تندرستی با دنیای رنگارنگ میوه ها

طعم تندرستی با دنیای رنگارنگ میوه ها

راستابلاگ: بوشهر امروز، روز جهانی میوه هاست، تخمین زده شده که 2.8درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان به سبب مصرف کم میوه و سبزی است...


یک جولای، مصادف با ده تیرماه روز میوه نامگذاری شده که این نشان از اهمیت و جهانی بودن دغدغه مصرف میوه ها دارد. ایده این نامگذاری مربوط به سال ۲۰۰۷ است که برخی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه‌ اربردی آلیس سالومون کشور آلمان دور هم جمع شده و به این نتیجه رسیدند که مهم ترین مسئله امروز جهان، تامین یک وعده غذای سالم برای همه انسان ها است.
دانشجویان این دانشگاه با انتخاب اول ژوئیه بعنوان روز جهانی میوه اهتمام داشتند مردم و سازمان ها را به اهدای میوه دعوت کنند پس تقسیم میوه و سبزیجات، بعنوان ایده اصلی و هدف شکل گیری روز میوه تعیین شد.
دفتر اصلی و ستاد روز جهانی میوه در برلین مستقر است اما برنامه های آن فراتر از مرزهای برلین و آلمان رفته و با شعار کلی و سازمانی «میوه برای صلح» فعالیت می کند که در این روز اقداماتی چون اهدای میوه و کیک های میوه ای تا بشقاب های میوه به دوستان، خانواده، کودکان و افراد مستمند رایج است.
دریافت ناکافی میوه و مرگ های گوناگون
یک کارشناس تغذیه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نقش میوه و سبزیجات در سلامتی و رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم و اصلاح سبک زندگی اظهار نمود: تخمین زده می شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود ۱۴درصد از مرگ های ناشی از سرطان دستگاه گوارش، حدود ۱۱درصد از مرگ های ایسکمیک قلب و حدود ۹درصد از مرگ های سکته مغزی در سراسر جهان را به وجود می آورد. همین طور ۱.۷ میلیون (۲.۸درصد) از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم میوه و سبزی است.
آذین صبوری با اشاره به فواید بسیار میوه در سبد غذایی اشاره کرد: میوه یکی از گروه های مهم هرم غذایی است که به سبب دارا بودن مواد مغذی مختلف مثل ویتامین های گروه B، ویتامین A، C و املاح معدنی همچون آهن، منیزیم، پتاسیم و همین طور مواد آنتی آکسیدانی همچون فلاونوئید و کاروتنوئیدها، نقش مهمی در پیش گیری از بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت، چربی خون بالا، بیماریهای قلبی- عروقی و انواع سرطان ها دارد.
وی اضافه کرد: هر یک واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط یا سه چهارم لیوان آبمیوه طبیعی یا نصف لیوان میوه های ریز مانند انگور، انار، توت و یا یک چهارم لیوان میوه های خشک شده است.
میوه هایی برای پیش گیری از کرونا
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شهرستان دیلم بیان کرد: مقدار سفارش شده میوه برای افراد بزرگسال ۴ تا ۲ واحد در طول روز تعیین شده که هر واحد میوه معادل ۶۰ کالری انرژی، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر است.
صبوری با بیان سفارش هایی برای مصرف میوه اشاره کرد: میوه ها منبع خوبی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در سلامت دارند.
وی افزود: در طول روز اهتمام کنید از انواع مختلف میوه ها استفاده کنید، همین طور بجای آبمیوه بهتر است از خود میوه طبیعی استفاده گردد.
این کارشناس اشاره کرد: از میوه های رنگی به ویژه میوه های زرد، نارنجی و قرمز (انبه، زردآلو، آلو، هلو، خرمالو، توت ها) بمنظور تقویت سیستم ایمنی و پیش گیری از کرونا، بیشتر استفاده کنید.
توصیه ای برای مصرف پوست میوه
صبوری سفارش کرد: اگرچه ترکیبات موجود در پوست میوه ها برای سلامتی مفید هستند اما سفارش می شود میوه ها را به سبب اینکه از سموم و مواد محافظت کننده برای نگهداری بهتر و طولانی تر آنها استفاده می شود بدون پوست مصرف کنید.
وی تصریح کرد: اگر کودکتان از مصرف میوه امتناع می کند، میوه ها را پوست بگیرید و آنها را تزئین کرده و سپس به کودک بدهید. همین طور از ترکیب موز، توت فرنگی و شیر و انواع میوه ها، برای کودک و نوجوانتان نوشیدنی تهیه کنید.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، روز جهانی میوه بهانه ای برای ساختن جهانی هر چه مهربان تر، سالم تر، انسانی تر و توسعه یافته تر است که انسان ها باید در رسیدن به این اهداف گام بردارند.




منبع:

1400/04/10
12:57:57
5.0 / 5
1068
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , زندگی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳