احیای بیماران گرفتار ایست قلبی در ۱۰ دقیقه طلایی با دستگاه الكتروشوك ایرانی

احیای بیماران گرفتار ایست قلبی در ۱۰ دقیقه طلایی با دستگاه الكتروشوك ایرانی

به گزارش راستابلاگ محققان یکی از شرکتهای فناور دستگاه الکتروشوک قلبی با دارا بودن مزیت های رقابتی را ارائه کردند که به قول آنها توانایی تشخیص بسیار دقیق آریتمی های قلبی و اعمال شوک با دقت ژول بسیار بالا، این دستگاه را نسبت به نمونه های خارجی متمایز کرده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راس مرگ ها، سکته قلبی با ۱۹ درصد بیشترین آمار را به خود مختص کرده است و این در حالیست که ۸۰ درصد بیماریهای قلبی و عروقی با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری می باشند.
در هنگام ایست قلبی تنها راه نجات بیمار استفاده از دستگاه شوک قلبی در مدت کمتر از ۵ دقیقه پس از ابتلا به ایست قلبی است. امکان رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی تحت این شرایط در شهرهای بزرگ و یا مراکز دورافتاده ناممکن است و اهمیت استفاده از این دستگاه بیشتر خویش را نشان میدهد. ازاین رو محققان یکی از شرکتهای فناور دستگاه شوک قلبی خودکار را طراحی نموده و ساختند. این دستگاه یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد میکند و این شوک می تواند سبب متوقف کردن ریتم غیرطبیعی قلب شده و در هنگام ایست ناگهانی قلبی، اجازه از سرگیری ریتم طبیعی را به قلب می دهد.
محمد آهنیان، مدیر عامل این شرکت فناور در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه در مطالعات انجام شده توانستیم دستگاه شوک قلبی خودکار را تولید نماییم، اظهار داشت: این دستگاه موفق به دریافت تاییدیه وزارت بهداشت شده است و هم اکنون تنها شرکتی هستیم که توانستیم برای دستگاه الکتروشوک قلبی تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت نماییم.
وی با اعلان اینکه این دستگاه قابل رقابت با نمونه های مشابه مطابق با فناوری های روز دنیا است، اظهار نمود: افرادی که گرفتار ایست قلبی می شوند، تنها راه نجات آنها استفاده از شوک قلبی است. عملیات CPR شامل ماساژ و تنفس مصنوعی می تواند مدت زنده ماندن را افزایش دهد، ولی بدون اعمال شوک، فرد زنده نخواهد ماند.
آهنیان با تاکید بر این که هر دقیقه پس از سکته، ۱۰ درصد شانس زنده ماندن افراد کاهش پیدا می کند و ۱۰ دقیقه پس از سکته فرد حتما فوت خواهد نمود. ازاین رو لازم است که در ۱۰ دقیقه به بیمار شوک اعمال شود، در غیر این صورت شانس زنده ماندن افراد کم خواهد شد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر این که اگر در دقایق اولیه پس از سکته قلبی شوک به بیمار اعمال شود، به احتمال ۹۰ درصد بیمار بهبود می یابد، در غیر این صورت شانس زنده ماندن وی کم می شود. ازاین رو باتوجه به شرایط زندگی کنونی و وجود ترافیک و شلوغی شهرها و یا در مناطقی که دسترسی به بیمارستان و یا مراکز درمانی نباشد، اهمیت دسترسی به این دستگاه مشخص می شود.
این محقق با تاکید بر این که بر این اساس در صورتیکه فرد گرفتار ایست قلبی شد، باید در نزدیکترین نقطه به فرد بیمار شوک الکتریکی داده شود، افزود: ازاین رو است که در کشورهای پیشرفته در اماکن عمومی، این دستگاه نصب شده است و حتی انجمن قلب امریکا مصوب کرده که هر ساختمانی که روزانه بیشتر از ۲۰۰ نفر تردد دارند، باید یک دستگاه الکتروشوک در آن نصب شود.
به قول وی در خیلی از کشورها، در بعضی از مدارس که سن دانش آموزان کم است، نسبت به نصب این دستگاه اقدام نمودند.
آهنیان با اشاره به ایست قلبی "کریستین اریکسن" از بازیکنان تیم ملی فوتبال دانمارک در بازی های جام ملت های اروپا، اشاره کرد: در صورتیکه این دستگاه در اختیار پزشکان حاضر در زمین نبود، بطور قطع شانس زنده ماندن وی کاهش می یافت. این اتفاق در سالهای قبل برای بازیکنان فوتبال ایران برای هادی نوروزیان در دهه ۸۰ رخ داد و از آن به بعد فدراسیون های ورزشی مکلف شدند که باشگاه ها نسبت به تهیه دستگاه شوک قلبی اقدام نمایند، ولی کمبود این دستگاه به شدت در کشور احساس می شد.
این محقق با ابراز امیدواری از این که روزی شناخت جامعه نسبت به ضرورت دسترسی به این دستگاه افزایش یابد، اظهار نمود: طبق آمار وزارت بهداشت ۱۹ درصد از مرگ و میر کشور ناشی از ایست قلبی است که با توجه به این دستگاه میتوان این میزان را کم کرد.
آهنیان به مزیت های رقابتی این دستگاه اشاره نمود و اظهار داشت: این دستگاه را برای پیمودن تست های لازم به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو عرضه دادیم که در این آزمایشگاه دستگاه ساخته شده را با برترین برندهای دنیا مورد مقایسه قرار داد و اعلام گردید که دستگاهی که ما عرضه کردیم سطح دقت انرژی بیشتری نسبت به سایر دستگاه های نمونه خارجی دارد؛ توان این دستگاه ۳۶۰ ژول است.
وی افزود: از مهم ترین مزایای این دستگاه توانایی تشخیص بسیار دقیق آریتمی های قلبی و اعمال شوک با دقت ژول بسیار بالا است که آنرا نسبت به نمونه های خارجی آن متمایز کرده است.
مدیر عامل این شرکت عرضه خدمات بعد از فروش را از دیگر مزیت های رقابتی این دستگاه نام برد و اشاره کرد: با توجه به این که خرید این دستگاه در شرایط تحریم برای کشور دشوار است، ازاین رو این دستگاه می تواند نیازهای پزشکی مراکز درمانی را مرتفع کند، ضمن آنکه این دستگاه پرتابل و دارای وزن کم است.
وی از عرضه این دستگاه به ۳ بیمارستان برای انجام تست بالینی اطلاع داد و اظهار داشت: این دستگاه در بیمارستان های "امام رضا"ی مشهد، "قلب شهید رجایی" و "مرکز قلب" تهران مراحل تست بالینی خویش را می گذراند و در هر کدام از این بیمارستان ها باید این دستگاه بر روی ۲۰ نفر تست شود که شیوع ویروس کرونا و کاهش مراجعات، زمان کارآزمایی های بالینی این دستگاه را کند کرده است.
آهنیان با اعلان اینکه پس از انجام تست های بالینی و دریافت تاییدیه ها مبادرت به تولید این دستگاه خواهد شد، اظهار نمود: برای دستگاهی که بفروشیم، نیازمند مجوزها هستیم.



1400/03/28
13:46:17
5.0 / 5
1006
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , زندگی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴