ابداع روشی جدید برای كاهش رشد باكتری ها

ابداع روشی جدید برای كاهش رشد باكتری ها

به گزارش راستابلاگ محققان دانشگاه ˮموناشˮ استرالیا در مطالعه اخیرشان روشی را برای ایجاد سطوح مهندسی سه بعدی که رشد باکتری ها را می کاهد، ابداع نموده اند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، رویکرد آنها می تواند به کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی مانند عفونت های دستگاه ادراری در بیماران دارای سوند ادراری منجر شود.
تقریباً ۲۰ درصد بیماران در حین بستری شدن به سوند ادراری مجهز هستند و این به آن معنا است که تعداد زیادی از افراد از عفونت ادراری رنج می برند. درمان چنین عفونت هایی ممکنست دشوار باشد خصوصاً اگر باکتری دارای مقاومت به آنتی بیوتیک باشد. مساله دیگر تشکیل زیست لایه است که طی آن باکتری ها یک لایه لزج ضخیم را می سازند که آنتی بیوتیک ها و سیستم ایمنی بدن نمی توانند به آن نفوذ کنند.
پژوهشگران در این مطالعه بررسی کردند که آیا می توانند بوسیله تکنیک های مهندسی سه بعدی رشد میکروبی را در سطوح کاهش دهند یا خیر. آنها امیدوار بودند که بتوانند ماده ای را جهت استفاده در کاتترها/سوند و سایر سطوح پرخطر طراحی نمایند که به کاهش احتمال مبتلا شدن بیماران به عفونت بیمارستانی منجر شود. پژوهشگران کشف کردند که باکتری ها تمایل به لبه ها و گوشه های تیز دارند چونکه این امر به آنها اجازه می دهد پنهان شوند و در آنجا باقی بمانند.
"سارا قوامیان"(Sara Ghavamian) محقق این مطالعه اظهار داشت: بعنوان مثال با بهره گیری از اشریشیا کلی سلول های باکتریایی را پیدا کردیم که روی سطوح تشکیل و بیشتر در گوشه های تیز ایجاد می شوند. با از بین بردن این خصوصیت ها، باکتری ها دیگر نمی توانند بطور موثر در سطوح رشد کنند. کنترل عفونت بوسیله تغییر فیزیکی این سطوح بجای استفاده سنتی از عوامل شیمیایی، نه فقط یک روش با دوام تر بلکه یک استراتژی موثرتر برای مبارزه با مقاومت ضد میکروبی است.
پژوهشگران امیدوارند که این روش به ایجاد سطوح های پیشرفته که سبب کاهش رشد باکتری می شوند، منجر شود.




منبع:

1400/03/11
10:46:06
5.0 / 5
1026
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳