نگاهی به تجربه موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در آموزش مجازی

نگاهی به تجربه موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در آموزش مجازی

راستابلاگ: خوزستان معاون آموزشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه میزان مشارکت دانشجویان در کلاس های مجازی بیشتر از ۵۰ درصد ارزیابی می شود؛ از ارزشیابی مستمر مدرسان توسط دانشجویان اطلاع داد.


نوید سیاه پلو در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: نگرانی جدی که در مورد واحدهای عملی و نظری - عملی وجود داشت این بود که ماهیت این دروس عملی است و ازاین رو دانشجو باید به صورت عملی درس ها را بگذراند. اما با تلاشهای گروه آموزشی و پیگیری اساتید موفق شدیم از امکانات فضای مجازی برای برگزاری کلاس های عملی استفاده نماییم. روش های مختلفی مانند استفاده از شبیه سازها، نرم افزارها و دوربین لایو در برگزاری کلاس های عملی به کار گرفته شدند و خوشبختانه میتوان گفت هیچ کلاس برگزار نشده عملی یا عملی - نظری تا این لحظه نداشتیم و امیدواریم که به این شکل ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به این که این نیم سال سومین نیم سال مجازی است، حالا دیگر زمان تثبیت تجربیاتی است که در این زمان به دست آمده است، خاطرنشان کرد: با کمک های خوبی که از راه بخش انفورماتیک سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان صورت گرفته و همدلی و تلاش در بخش آموزش های کوتاه مدت موسسه و معاونت آموزشی سازمان، از تجربیات به دست آمده به بهترین شکل استفاده کردیم.
معاون آموزشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان ضمن اشاره به مهم ترین اقدامات آموزشی صورت گرفته، بیان نمود: نخستین اقدامی که برای نیم سالجاری انجام شد این بود که شیوه نامه آموزشی الکترونیک را در شورای آموزشی موسسه تصویب کردیم؛ این شیوه نامه یک سند ماندگار برای زمانی است که تصمیم بگیریم بخشی از آموزش های حضوری را مجازی نماییم. حدودا میتوان اظهار داشت که ما جزو معدود موسسات غیرانتفاعی بودیم که برای آموزش های الکترونیکی یک شیوه نامه مصوب و مدون را تهیه کردیم. این شیوه نامه برپایه اندوخته های به دست آمده در این زمان است.
سیاه پلو ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سطح تدریس مجازی، اظهار داشت: نخستین اقدامی که برای ارتقای تدریس مجازی انجام دادیم، تصویب شیوه نامه آموزش الکترونیک بود. به نظرمان رسید که ابزار نظارتی را بر کلاس هایی که برگزار می گردند، افزایش دهیم. به صورت مشخص بخش نظارت و ارزیابی موسسه، بر کیفیت کلاس ها تمرکز کرده اند و از کلاس های عملی و نظری - عملی به صورت مستمر و روزانه گزارش ارسال می شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش مدیریت کلاس ها را بعنوان یکی از ارکان کلیدی نظارت تقویت کردیم. در این بخش موضوع هایی از قبیل تشکیل بموقع کلاس ها، حضور و غیاب اساتید و میزان رعایت ضوابط شیوه نامه برگزاری کلاس های الکترونیک بررسی می شود. همینطور محتواهای جدید ضبط شده را برای آموزش و آشنایی دانشجویان و بهره مندی بهتر از کلاس های آنلاین تهیه و در وب سایت موسسه بارگذاری کردیم.
معاون آموزشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: بخش زیادی از بروکراسی های اداری دست و پاگیر را به حداقل رساندیم و امکان رد و بدل کردن درخواست های دانشجویی را در فضای مجازی برآورده کردیم؛ یعنی برای کاهش مراجعات حضوری دانشجویان، تمام فرم هایی که در گذشته به صورت حضوری عرضه می دادیم را در فضای مجازی بارگذاری کردیم. ازاین رو درخواست های دانشجویی به صوت قابل توجهی تسهیل و از راه فضای مجازی به سرانجام رسید. این ها بخشی از مهم ترین کارهای صورت گرفته در موسسه آموزش عالی است. البته نشست ها و کارگروه های مختلفی هم برگزار گردید. همینطور با کمک مدیران و کارشناسان آموزشی، تابحال توانستیم همه کلاس ها را در کیفیت قابل قبولی برگزار نماییم و الان وارد هفته دهم آموزشی شدیم.
سیاه پلو با اشاره به اینکه میزان مشارکت دانشجویان در کلاس های مجازی بیشتر از ۵۰ درصد ارزیابی می شود که عدد خوبی است، اظهار داشت: همینطور میزان درصد تشکیل کلاس ها بیشتر از ۹۰ درصد است. برای کلاس هایی که تشکل نمی شوند هم ساز و کاری در نظر گرفته شده که از این طریق استاد مربوطه می تواند برای برگزاری کلاس جبرانی اقدام نماید.
وی بیان نمود: در مورد آزمون ها نیز، کل آزمون های آخر ترم به صورت آنلاین هستند که در دو روش برگزار می شوند؛ نخستین روش از راه سامانه ساجد به صوت آنلاین و دومین روش این است که استاد طبق برنامه امتحانی با استفاده از ماژول آزمون ساز به صورت آفلاین، امتحان را برگزار می نماید. آزمون های ما از آغاز تیر آغاز می شوند و تا ۲۴ تیر ادامه خواهند داشت. امتحانات آزمایشگاهی و کارگاهی را خارج از بازه زمانی مشخص شده و از ۱۸ خرداد تا ۲ تیر برگزار خواهیم کرد و بازه زمانی آزمون را نسبت به سالهای گذشته افزایش داده ایم. همینطور ساز و کارهایی برای به حداقل رساندن تخلف ها در آزمون در نظر گرفته شده است.
معاون آموزشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در انتها خاطرنشان کرد: فرایند ارزشیابی مستمر مدرسان برای ما بسیار اهمیت دارد، ازاین رو از دانشجویان تقاضا دارم که با حوصله ارزشیابی را انجام دهند.




منبع:

1400/03/10
17:29:32
5.0 / 5
1105
تگهای خبر: الكترونیكی , دانشگاه‌ , سازمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳