در یك مطالعه بررسی شد

تاثیر ماده موثره زردچوبه بر كاهش علایم سندرم تخمدان پلی كیستیك

تاثیر ماده موثره زردچوبه بر كاهش علایم سندرم تخمدان پلی كیستیك

راستابلاگ: بررسی های یک مطالعه نشان داد مصرف ˮکورکومینˮ؛ ماده موثره زردچوبه، تعدادی از علایم در رابطه با کیفیت زندگی افراد را می تواند بهبود بخشد. پژوهشگران کشور تاثیر این ماده بر «سندرم تخمدان پلی کیستیک» را مورد بررسی قرار داده اند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، «سندرم تخمدان پلی کیستیک» یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز زنان در سن باروری است. این سندرم بعنوان یکی از علت های شایع و اصلی در بروز اختلال در سیکل تخمک گذاری و قاعدگی، ناباروری، افزایش هورمون های مردانه (هایپرآندروژنیسم) و مشکلات متابولیکی زنان شناخته شده است.

از مهم ترین درمان های غیر دارویی این بیماری، کاهش وزن، تغییر در رژیم غذایی و ورزش است که می توانند در کنار یکدیگر شانس تخمک گذاری را افزایش دهد.

درمان های دارویی اولیه این بیماری عمدتاً داروهای ضد حاملگی خوراکی هستند که جهت برطرف نمودن برخی علایم بیماری مثل بی نظمی در قاعدگی و القای تخمک گذاری موثر هستند؛ اما در درمان قطعی بیماری و برطرف نمودن علایم موثر بر کیفیت زندگی مثل آکنه، کاهش موهای زائد و... تاثیر چندانی ندارند.

ماده «کورکومین»؛ یکی از ترکیبات اصلی گیاه زردچوبه است که کارهای آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی آن مشخص شده است. باتوجه به اینکه یکی از عوامل بیماری زایی سندرم تخمدان پلی کیستیک، استرس اکسیداتیو است، استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.

با توجه به شیوع فزاینده سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان جوان و همین طور علایم داروهای موجود، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر مصرف کپسول خوراکی نانوکورکومین را در کمک به کنترل علایم بالینی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی کردند.

برای انجام این تحقیق، پژوهشگران برای ۲۰ نفر از بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، کپسول ۸۰ میلی گرمی نانوکورکومین را یک روز در بین به مدت ۹۰ روز تجویز کردند. همین طور جهت بررسی تاثیر این دارو، در شروع و اختتام مطالعه بوسیله آزمایش خون، فاکتورهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد و فاکتورهای کیفیت زندگی بیماران مثل اضطراب، افسردگی و... بوسیله پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی های این مطالعه نشان داد که مصرف سه ماهه نانو کورکومین موجب بهبود برخی علایم بالینی مثل شدت درد در دوران قاعدگی، اضطراب و افسردگی و کاهش موهای زائد شده است ولی با این وجود مصرف این دارو تاثیری بر میزان فاکتورهای استرس اکسیداتیو در خون نداشت.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: بااینکه مصرف داروی نانوکورکومین موجب بهبود برخی علایم بیماری تخمدان پلی کیستیک شد و چشم انداز جدیدی برای مطالعات آتی گشود، ولی با رژیم درمانی فعلی، تاثیر آنتی اکسیدانی مشاهده نشد.

این پژوهشگران معتقدند که باتوجه به حجم نمونه کم و محدودیت زمانی در این مطالعه، مطالعات وسیع تر و طولانی تر لازم است.

در انجام این تحقیق فاطمه زارع بیدکی، دکتر شهلا چایچیان و دکتر سپیده اربابی بیدگلی؛ پژوهشگران دانشگاه‌ لوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه فروردین ماه سال جاری بصورت مقاله علمی با عنوان «نقش نانومیسل خوراکی کورکومین بر تخفیف شدت اختلالات قاعدگی، افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک» در مجله زنان، مامائی و نازایی، انتشار یافته است.





منبع:

1400/03/06
11:58:53
5.0 / 5
1255
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , كیفیت , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵