محرم خانی:

كارآفرینان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند

كارآفرینان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند

مرکزی یک پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که در حوزه پوشاک در شهرستان اراک فعالیت می کند، اظهار داشت: کارآفرینان و تولیدکنندگان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند.


فاطمه محرم خانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در حوزه آموزش تولید پوشاک و صنایع دستی و هنرهای تزئینی فعالیت نموده و دارای تحصیلات آکادمیک در رشته تکنولوژی دوخت هستم، اظهار نمود: از سال ۱۳۷۲با تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای به نام ارمغان در شهر اراک آغاز به فعالیت کردم. هدف از راه اندازی آموزشگاه آموزش صحیح مهارت و کمک به شروع کسب وکار پایدار برای جوانان و علاقه مندان به هنر است.
وی به اهم فعالیت ها و موفقیت های کسب شده خود پرداخت و اظهار داشت: معرفی بعنوان مربی نمونه در چندین مرحله از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کل کشور، کسب مهر اصالت(نشان ملی) از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کل کشور، تدریس خلاقیت و نوآوری در گذر مهارت برای نخستین بار در برنامه زنده خانه آفتابی درباب کمک به اقتصاد خانواده، کسب چندین ثبت در بنیاد ملی مد و لباس کشوری و کسب مدال نقره(رتبه دوم) کشوری برای نخستین بار در المپیاد فناوری مد برای استان مرکزی همچون توفیقاتی است که کسب کردم.
وی با تقدیر از وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: این طرح فرصتی را فراهم نموده است تا جوانان با ایده های خود در امتداد راه اندازی کسب و کارهای جدید و ایجاد بازارهای تجاری نوین و استفاده بهینه از آن برای دستیابی به سود مالی و رفاه بیشتر به بازار ورود کرده و بتوانند با خلاقیت و نوآوری نقش شایان توجهی در رشد و بهبود کیفیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا کنند.
محرم خانی اضافه کرد: نظر من بعنوان یک پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک می توانند بعنوان چهره های موثر در حوزه های فرهنگی و اجتماعی کشور نقش مهمی را داشته باشند. وظیفه خود می دانم که به کسانی که دانش آموخته دانشگاهی هستند و با یک دنیا آمال و آرزو به فکر کار هستند ولی امکان کار کردن پیدا نمی کنند یا نمی توانند کار مورد علاقه خودرا انجام دهند کمکی کرده باشم تا با یادگیری و توکل به خدا با مهارت، کسب و کاری را راه اندازی کنند. مثلا با طراحی و دوخت لباس برای خود و خانواده، کار آغاز می شود و بعد دوخت لباس اقوام، بعد همشهری یا هم استانی و بعد تولید کننده کشوری و بعد بین المللی می شویم. بر این اساس کسب وکار از حوزه های کوچک خانگی شروع شده و به کسب وکار بزرگ تبدیل می شود و کمک می نماید که با یادگیری مهارت در حوزه پوشاک کسب و کاری را راه اندازی کنند.
وی با اعلان اینکه همیشه بعنوان پیشران آماده مشاوره دادن به این افراد هستم، افزود: در کارگاه شخصی خودم ابتدا با تولید(چادرهای آستین دار) شروع کردم. بعد از آن طراحی و تولید روکش تشک های طبی را راه اندازی کردم و با بکارگیری ۲۵ نفر دوزنده در نمایشگاه های گوناگون در کل کشور تولیداتم ارائه شد و کار خوب پیش می رفت تا با مشکل تامین مواد اولیه و شرایط موجود به جهت تحریم ها گرفتار مشکل شدیم.
او از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی خواست تا با اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی فضایی را فراهم آورند تا تولیدکنندگان بتوانند چرخ کارگاه های خودرا بهتر بچرخانند و برای تقویت تولید داخل اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از نیروی کار ماهر تمرکز داشته باشند تا بتوانند کسب وکار را رونق دهند.
این ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﻃﺮﺡ ﻣﻠی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕی و تولیدکننده پوشاک افزود: در حقیقت صنعت پوشاک همچون صنایعی است که به سرعت با هزینه کم گرفتار رقیب می شود و یکی از رقبای بزرگ در این صنعت، صنایع خارجی است که عامل موثری برای از بین بردن تولیدکننده داخلی است. واردات پوشاک در این صنعت طی سالهای اخیر سبب خروج نیمی از تولید کنندگان از این صنعت شده است و بیشترین کالاهایی که در بازار پوشاک ایران است کالای چینی است.
او با اشاره به اینکه یکی از راه های خودکفایی در خانه توجه بر روی آوردن به طرح توسعه مشاغل خانگی و راه اندازی کسب وکار خانگی است، اظهار نمود: به نظر من این امر یک نوع کارآفرینی بشمار می رود و می تواند جهت رفع بیکاری و کمک به هزینه خانواده مثمر ثمر باشد. می توان ایجاد شغل با حداقل سرمایه را از این طریق فراهم نمود و بصورت پاره وقت و با آموزش دوره های کوتاه مدت و آموزش مهارت صحیح که نیاز به فضای خاصی نداشته باشد از مشاغل خانگی برای کاهش هزینه خانوار استفاده نمود. در بیشتر مشاغل خانگی، نقش اصلی را بانوان به عهده دارند، بر این اساس، طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی در توانمندسازی زنان ﺷﻬﺮﻱ و روستایی نقش به سزایی می تواند داشته باشد.
محرم خانی با اشاره به اینکه برخورداری مشاغل خانگی از نام تجاری می تواند به شناخت بیشتر این مشاغل کمک نماید و بازار بزرگ تری برای فروش تولیدات بوجود آورد، اظهار داشت: خیلی از تولیدکنندگان بزرگ کار خودرا از کسب وکار کوچک آغاز نموده و بعدا آن را توسعه می دهند. مشاغل خانگی بهترین فرصت است برای کسانی که مهارت دارند، ولی امکان فعالیت در بیرون از خانه را ندارند.
وی درباب مزایای مشاغل خانگی اظهار داشت: افراد بجای اینکه هزینه های زیادی برای اجاره ساختمان پرداخت کنند در منزل شخصی کار و کسب خودرا راه اندازی می کنند ولی این کسب وکار باید مزاحمت برای همسایگان نداشته باشد و آلودگی زیست محیطی، صوتی و بصری نداشته و با رعایت کامل حقوق همسایگان صورت گیرد.
او پایین بودن هزینه های رفت و آمد اشخاص را از دیگر مزایا برشمرد و اضافه کرد: در مشاغل خانگی می توان از توانمندی های دیگر افراد خانواده بهره برد و در هر زمان می توانیم کار را انجام دهیم و یک زمان خاص برای کار کردن وجود ندارد. از طرفی با هر خاصیت جسمی، افراد می توانند کار را شروع کنند و در نتیجه محدودیتی برای افراد دارای معلولیت جسمی هم وجود ندارد و استقلال عمل بیشتر برای پرداختن به شغل مناسب از دیگر مزایای اشتغال خانگی است.
محرم خانی بیان کرد: با ایجاد مشاغل خانگی می توان به اعضا یا افراد خانواده فرهنگ کار در خانواده را آموزش داد و تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب وکار و همدلی و درک بیشتر از یکدیگر افزایش می یابد. با خلاقیت و نوآوری در این کسب وکار می توان درآمد بیشتری را ایجاد کرد. برخی از کالاها مهم نیست که در کجا تولید شوند فقط کیفیت آنها مهمست.
وی بیان کرد: آرزوی هر جامعه پیشرفت و تعالی افراد آن و داشتن انسانهای توانمند است این افراد از دل آموزش صحیح بیرون خواهند آمد و با علم و دانشی که بوسیله آموزش کسب کرده اند می توانند به بهبود وضع زندگی خود و جامعه برسند.
او اظهار داشت: آموزش های صحیح به جهت انعطاف پذیری و نشات گرفتن از خصیصه های بازار کار، امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را برای افراد فراهم می آورد و کلام آخر اینکه عشق، مهارت، خلاقیت و نوآوری نیروی محرکه موفقیت است.
گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلگری جهاددانشگاهی به به این نهاد بعنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیل گر واگذار شده است تا این نهاد با اتصال تولیدکنندگان به بازار با شناسایی و توانمندسازی(آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی به پایدارسازی مشاغل خانگی بپردازد.



1400/02/20
11:05:35
5.0 / 5
1073
تگهای خبر: بین المللی , تسهیلات , دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴