جاذبه های گردشگری جهان،

آتن موزه ای به وسعت یك شهر

آتن موزه ای به وسعت یك شهر

به گزارش راستابلاگ خراسان رضوی کشور یونان، سرزمینی زیبا و دارای تاریخ و تمدن شگفت انگیزی است که به آن کشور «هزار جزیره» می گویند. در این میان اما شهر «آتن» بعنوان پایتخت سیاسی، فرهنگی و تمدن یونان هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.



آتن در نزدیکی خلیج سالونیک، در محدوده دشت آتیک و در یک حوزه خشک و کوهستانی واقع شده است. این شهر به علت مساحت و گستردگی که دارد بعنوان خاستگاه خیلی از هنرمندان، دانشمندان، فیلسوفان بزرگ جهان و همینطور هشتمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا شناخته می شود.

نام این شهر برگرفته «آتنا»، الهه خرد، است که در افسانه های اساطیری یونان بعنوان دختر زئوس، خدای خدایان، شناخته می شود، همینطور «آتنا» وظیفه محافظت و نگهبانی از شهر را برعهده داشته است؛ بدین منظور معبد پارتنون در آکروپلیس را به او اختصاص داده اند.

آتن به دلیل دارا بودن آب وهوای مدیترانه ای، تابستان های گرم و خشک و زمستان های پر بارش را تجربه می کند و به صورت معمول در ماه های نوامبر تا مارس، آب وهوای آتن بارانی است و بنابراین گردشگران بسیاری این زمان را برای بازدید از شهر آتن انتخاب می کنند.

این شهر بعنوان یکی از شهرهای باستانی و تاریخی جهان، در طول تاریخ شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. در سال ۵۱۰ پیش از میلاد، بعد از گذشت دوره «حکومت های موروثی»، «سن و آدخون ها» و «جباران»، آتن به صورت دموکراسی اداره شد. اما این آخر کار نبود و بعد از آن، جذابیت های این شهر چشم طمع حاکمان زیادی از نقاط مختلف جهان را به آتن خیره کرده بود و حکومت های بزرگی همچون اسکندر مقدونی، اشراف فرانسه، فلورانس و عثمانیان بر این شهر حکومت کرده اند. تا این که در نهایت و در طول تاریخ، یونان بعنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد و آتن را بعنوان پایتخت خود برگزید که منجر به شکوفایی و رونق روز افزون این شهر شده است.

آتن به علت قدمت و تمدن غنی خود دارای بیشتر از ۲۰ کتابخانه دیرینه شناسی و آزمایشگاه های تخصصی است. همینطور علاوه بر مراکز دیرینه شناسی ملی یونان حدود ۱۷ موسسه دیرینه شناسی خارجی هم از سراسر جهان، در شهر آتن فعالیت می نمایند.

منظره شهری آتن تلفیقی از سبک های معماری مختلف شامل فرنگی، نئوکلاسیک و مدرن است که در این میان سبک های نئوکلاسیک و فرنگی سهم بیشتری دارند، اما اغلب ساختمان های عمومی این شهر مانند آکادمی آتن، تالار شهر آتن، پارلمان یونان و دانشگاه‌ تن به سبک نئوکلاسیک طراحی و ساخته شده اند. البته باید اظهار داشت که از سال ۱۹۳۰ میلادی سبک های بین المللی و جنبش های حوزه معماری خیلی از معماران یونان را تحت تاثیر قرار داد و منجر به ساخته شدن اغلب ساختمان های خصوصی مثل آپارتمان ها، با الگوگیری از سبک های باهاوس و آرت دکو، شد.

از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی، معماری مدرن در یونان به صورت گسترده ای رونق گرفت تا جایی که در مرکز شهر چندین ساختمان کوچک و خصوصی که با الهام از سبک نئوکلاسیک ساخته شده بودند، تخریب و به جای آن ساختمان هایی با سبک معماری مدرن ساخته شد. همچون عناصر اصلی سبک معماری مدرن در یونان میتوان به شیشه، سنگر مرمر، آلومینیوم و مصالحی از این قبیل اشاره نمود که در معماری مدرن شهر آتن هم نمود و جلوه پررنگی دارد.

در آتن اغلب خانه ها دارای بالکن های کوچکی هستند و ساکنین هر خانه، گلدان های شمعدانی کوچکی را روی بالکن خانه شان نگهداری می کنند. خیابان های شهر آتن عموما با درخت های مرکبات و بخصوص درخت پرتقال تزئین شده اند. شهر آتن درحال حاضر دارای بیشتر از ۵۰ منطقه شهرداری است و قدیمی ترین میدان آن، میدان «امونویا» نام دارد که اطراف آنرا غذاخوری ها و هتل های بسیاری احاطه کرده اند. از این میدان معمولا برای برگزاری جشن های ملی و پیروزی های ورزشی استفاده می شود.

یکی دیگر از علل محبوبیت این شهر در بین گردشگران تنوع غذاهایی است که در آتن وجود دارد و در رستوران های مجلل مدرن و یا غذاخوری های کوچک محلی، پخته می شود. همچون مهم ترین غذاهای محلی آتن میتوان به سالاد یونانی، فاوا، ساگاناکی، فریتر گوجه، اسپاناکوپیتا و راتاتویی اشاره نمود.

تاریخ فرهنگی آتن در طول سالیان درازی شکل گرفته است؛ خیلی از هنرها و به صورت ویژه هنر تئاتر، بسیار مورد توجه یونانیان بوده و دارای تاریخ و غنای بسیاری در بین مردم آتن است. این میراث فرهنگی به شکل گسترده ای آفریقای شمالی و خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده و یک ساختار بنیادی برای اروپا به حساب می آید، بگونه ای که از آن تحت عنوان «فرهنگ غربی» یاد می کنند.



قدمت تاریخی شهر آتن سبب شده تا از آن بعنوان «موزه ای به وسعت یک شهر» یاد کنند؛ چونکه مکان ها و ساختمان های باستانی بسیاری را در دل خود جای داده است که می تواند برای هر بیننده ای، زیبایی های منحصر به فردی داشته باشد. اما در کنار ساختمان های باستانی آتن موقعیت جغرافیایی این شهر سبب ایجاد جاذبه های طبیعی و ساحل های زیبایی شده که چشم ها را خیره می کند.

از جمله مناطق دیدنی شهر آتن میتوان به معروف ترین آنها، یعنی «آکروپلیس» اشاره نماییم که نماد تاریخ و تمدن در یونان است و از چندین ستون، برج و مجسمه تاریخی تشکیل شده است. همینطور موزه بیزانس، موزه ملی باستان شناسی، میدان سینتاگما، بقایای بازار باستانی آگورا، کلیسای حواریون مقدس، معبد زئوس، تئاتر دیونیسوس، سواحل و محله های باستانی آتن اشاره نمود.

شهر آتن به دلیل خصوصیت های خاصی که دارد بعنوان یکی از ارزان ترین پایتخت های اروپایی برای سفر شناخته می شود که پیش از شیوع کرونا در سرتاسر جهان، هرساله بعنوان مقصد محبوبی برای خیلی از گردشگران در تمام نقاط جهان، شناخته شده است.

منبع:

www.visitgreece.gr

www.britannica.com





منبع:

1400/01/22
13:09:14
5.0 / 5
1170
تگهای خبر: اتحادیه اروپا , بین المللی , تخصصی , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱