انبوه قوانین متناقض، سد راه شركتهای دانش بنیان

انبوه قوانین متناقض، سد راه شركتهای دانش بنیان

به گزارش راستابلاگ قزوین رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین اظهار داشت: مهم ترین مشکل در پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان تعدد قوانین است باید بگوییم با کمبود قوانین مواجه نیستیم بلکه با انبوهی از قوانین روبه رو هستیم که گاهی همدیگر را نقض می کنند و همین مساله جلوی توسعه شرکتهای دانش بنیان را می گیرد.


مصطفی مافی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: شعارهای ۱۰ سال گذشته اقتصادی بوده ولی شعار «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی» بیشترین نزدیکی را با پارک های علم و فناوری دارد چونکه این مراکز در نقش پشتیبانی از شرکتهای نوپا به وجود آمدند تا موانع آنان را را از میان بردارند.
وی افزود: مهم ترین مشکل در پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان تعدد قوانین است باید بگوییم با کمبود قوانین مواجه نیستیم بلکه با انبوهی از قوانین روبه رو هستیم که گاهی همدیگر را نقض می کنند و همین مساله جلوی توسعه شرکتهای دانش بنیان را می گیرد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: در ایران دستگاه ها به صورت جزیره ای قوانین خویش را می نویسند وقتی یک شرکت از چند دستگاه مجوز می گیرد تا محصول خویش را عرضه نماید با تناقضات قوانین مواجه می شود و همین مساله باعث کند شدن حرکت شرکت ها می شود.
وی بیان نمود: با تحولات نوینی در سطح دنیا مواجه هستیم و شرکتهای استارت آپی جلوتر از قوانین حرکت می کنند قوانین به جای پشتیبانی در نقش مانع هستند که باید یک سری قوانین چابک را برای شرکتهای نوپا ایجاد نماییم حتی این امر برای بنگاه های اقتصادی هم قابل اجراست.
مافی اشاره کرد: برای نمونه قوانین مالیات، شرایط دریافت مجوز از سازمان های صمت و غذا و دارو هیچ یک با هم سازگار نیستند و هر وزارت خانه دستورالعمل های خویش را دارد، اگر از بالا به شرکت ها نگاه نماییم متوجه خواهیم شد اگر این شرکت به صادرات بیاندیشد با انبوه مشکلات مواجه خواهد شد که عمده توان شرکت ها را سلب می کند، بر همین مبنا نیازمند تحول جدی در این حوزه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سال جاری مجلس می تواند حقوقدان های خبره در حوزه کسب و کار را به خدمت بگیرد و علاوه بر آن قوانین تدوین شده دستگاه ها را صدمه شناسی کند تا تناقضات را رفع کرده و گام موثری در این عرصه بردارد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تشریح کرد: ما در کشور با اقتصادی پویا و زنده مواجه هستیم و مفاهیم جدید وارد آن شده است ازاین رو باید قوانین سازگار با این کسب و کارها باشد اگر به کشورهای موفق نگاه نماییم می بینیم با تدوین قوانین و دستورالعمل های ساده شرکتهای تولیدی را از بروکراسی اداری دور می کنند.
وی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم رسانه ها برای آگاهی از موانع موجود بر سر راه شرکت ها، یک شرکت را بررسی نمایند و ببینند در چه مقاطعی با چه مشکلاتی مواجه می شوند؛ با موانع موجود نمی توانیم به تولید و صادرات دست پیدا نماییم هم اکنون در منطقه جایگاه صادراتی خویش را از دست داده ایم و ترکیه به سادگی بازار عراق را تصاحب کرده است ولی ما نتوانستیم از شرایط موجود بهره برداری خوبی داشته باشیم.
لزوم بازبینی در قوانین حوزه کسب و کار
مافی اظهار نمود: نیازمند بازبینی جدی هستیم و قوای سه گانه باید در کنار هم قرار گیرند تا موانع موجود را رفع کنند دولت عمده مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد و می تواند آیین نامه ها و دستورالعمل ها را در وزارت خانه ها یکسان کرده و لایحه پیشنهادی را به مجلس عرضه نماید مجلس هم طی سالیان گذشته قوانینی تصویب کرده که باید آنها را صدمه شناسی کرده و قوانین دست و پاگیر را حذف کند.
وی متذکر شد: دستگاه قضا با تحولات و اتفاقات بسیاری در حوزه کسب و کارهای نوپا و نوآوری و آشنا نیست ازاین رو پیشنهاد می شود در شهرها شعبه های تخصصی مسئولیت رسیدگی به بنگاه های صنعتی را بر عهده گیرند تا با کار کارشناسی پرونده های ارجاعی را بررسی نمایند هرچند این اقدام هم اکنون انجام می شود اما روند کارشناسی طولانی است.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین افزود: تحولات حوزه نوآوری بسیار است بر همین مبنا باید شعب تخصصی ایجاد و در آن از نظرات خبرگان صنعتی و نوآور استفاده گردد تا قوانین دست و پاگیر را رفع و مسیر را هموار نماییم.
مافی در انتها با اشاره به اینکه امیدواریم با شعار«تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی» تولید، جهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: تولید در علم جایگاه مطلوبی دارد و باید به کسب و کار منجر شود؛ متأسفانه جایگاه ایران در تبدیل علم کسب و کار جایگاه ۱۰۰ دنیاست و این در شأن کشورمان نیست ازاین رو باید کشورهای موفق دنیا را بررسی و به یک راهکار مناسب دست پیدا نماییم.




منبع:

1400/01/16
19:54:48
5.0 / 5
915
تگهای خبر: تخصصی , دستگاه , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱