چاقی بعنوان فاكتور خطر اصلی ابتلای شدید به كووید-۱۹ تایید شد

چاقی بعنوان فاكتور خطر اصلی ابتلای شدید به كووید-۱۹ تایید شد

به گزارش راستابلاگ جدید ترین گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا(CDC) نشان داده است که اغلب موارد ابتلای حاد به بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی ظاهر می شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، گزارش جدیدی از مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در ایالات متحده(CDC) نشان داده است که بیشتر از سه چهارم افرادی که بر اثر ابتلای شدید به کووید-۱۹ به بیمارستان رجوع می کنند، دارای اضافه وزن یا چاق هستند. یافته های این تحقیق نشان داده است که شدت بیماری با افزایش شاخص توده بدن(BMI) همراه می باشد.
از همان اوایل در علم اپیدمیولوژی، یک ارتباط مشخص بین وزن بدن و شدت مبتلا شدن به کووید-۱۹ مشاهده شد. شاید حیرت انگیز نبود که چاقی می تواند با میزان بستری بیشتر در بیمارستان و مرگ و میر ارتباط داشته باشد. از این گذشته، چاقی یک بیماری متابولیکی متداول می باشد که اغلب با بیماری قلبی و دیابت مرتبط می باشد و حالا یکی از شرایطی است که قطعا خطر ابتلای حاد به کووید-۱۹ را زیاد می کند.
مطالعات اخیر نشان داده است که شاخص توده بدنی بالا خطر اصلی برای ابتلای شدید به کووید-۱۹ است. در حقیقت، غیر از سن، اضافه وزن هم می تواند خطرناک ترین عاملی باشد که منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از مبتلا شدن به کرونا می شود.
مطالعه جدید CDC روی ۱۴۸ هزار و ۴۹۴ بزرگسال بین ماه های مارس و دسامبر سال قبل در یک بیمارستان کرونایی انجام شد و قابل توجه بود که ۷۹.۱ درصد از این بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.
این مطالعه به شکل جالبی نشان داد کسانی که BMI بین ۲۳ تا ۲۵ دارند با کمترین خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ مواجهند. همینطور بیمارانی که کمبود وزن داشتند و BMI آنها در حدود ۱۵ بود، در مقایسه با بیماران دارای وزن متناسب ۲۰ درصد بیشتر در بیمارستان بستری شدند.
گزارش CDC نتیجه گیری می کند: استراتژی های مداوم برای اطمینان از دسترسی جامعه به فرصت های تغذیه ای و فعالیتهای بدنی لازم برای رسیدن به BMI مناسب مورد نیاز است.


همینطور یک گزارش گسترده از فدراسیون جهانی چاقی که اوایل ماه مارس انتشار یافت، به بررسی میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در بیشتر از ۱۶۰ کشور پرداخت. این گزارش نشان داده است کشورهایی با بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت طبقه بندی شده در گروه دارای اضافه وزن یا چاقی، به طرز قابل ملاحظه ای نرخ مرگ و میر بیشتری را نشان می دهند.
"تیم لوبستین" یکی از محققان این مطالعه در مصاحبه با گاردین ​​گفت: ما از دیدن چنین ارتباط زیادی بین نسبت بزرگسالان دارای اضافه وزن در کشور و مرگ ناشی از کووید-۱۹ شوکه شدیم. برخی کشورهای ثروتمندی مانند ژاپن و کره جنوبی با نرخ پایین اضافه وزن وجود دارند که نرخ مرگ و میر ناشی از مبتلا شدن به کووید-۱۹ هم در آنها بسیار پایین است. به همین ترتیب، کشورهای کم درآمد مانند آفریقای جنوبی و برزیل که اضافه وزن و چاقی بیشتر از نیمی از جمعیت آنها را تحت تاثیر قرار داده است، شاهد نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ هم هستیم. حالا همه می دانیم که اضافه وزن، بیماری همه گیر بعدی است که منتظر وقوع است.
ارتباط بین چاقی و بیماری شدید آنقدر زیاد است که حداقل ۲۹ ایالت در ایالات متحده چاقی را بعنوان یکی از شرایط واجد شرایط شدن برای دریافت واکسن کرونا در مرحله اول واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته اند. در این ایالت ها، شهروندان با BMI بالاتر از ۳۰ واجد شرایط دریافت واکسن زودتر از دیگران هستند.
مهم ترین سوالی که حالا برخی محققان می پرسند این است که آیا واکسن های کنونی کرونا در افراد چاق کاملاً موثر هستند؟ مطالعه ای که هنوز باید بررسی همتا نشده است و بعنوان یک مقاله قبل از چاپ در ماه فوریه انتشار یافته است، از آن حکایت می کند که پاسخ های آنتی بادی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بعد از واکسیناسیون کووید-۱۹ کمرنگ شده است.
"کیت وارنی" از دانشگاه‌ ویرجینیا" در مطالعه اخیر این مورد را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت که تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد چاق امکان دارد به اندازه افرادی که وزن متناسبی دارند، به واکسن به خوبی پاسخ ندهند. هنوز میزان دقیق تأثیر اضافه وزن و چاقی بر اثرگذاری واکسن مشخص نمی باشد، اما "وارنی" حدس می زند که BMI بالا می تواند عملکرد ایمنی را در این افراد مختل کند.
"وارنی" می نویسد: باآنکه بیماران مبتلا به چاقی می توانند آنتی بادی های کافی تولید کنند، اما مطالعات مختلف نشان داده است که آنها بعد از عفونت با آنفلوانزای H۱N۱ سطح پایین تری از سلول های B و T دارند. این می تواند پاسخ ایمنی معمول را تغییر دهد و بدن را یک قدم ویروس عقب بیاندازد. یک سوال مهم این است که آیا این پاسخ ایمنی تغییر یافته پس از عفونت کووید-۱۹ هم وجود دارد؟ به همین دلیل، ما می خواهیم بدانیم که آیا واکسن به اندازه بیماران دیگر در بیماران چاق هم موثر است؟
با جمع آوری اطلاعات بیشتر از طرف محققان در سرتاسر جهان، ارتباط بین BMI و کووید-۱۹ روشن تر خواهد شد. با این وجود هم اکنون و بعد از گذشت یک سال از وقوع این بیماری همه گیر، شواهد به شدت نشان داده است که اضافه وزن یا چاقی، فرد را بیشتر در معرض خطر ابتلای شدید به این بیماری قرار می دهد.



1399/12/23
12:06:59
0.0 / 5
642
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴