رییس سازمان فضایی خبر داد

پرتاب 4 ماهواره تا سال 1404، تلاش جهت استفاده از داده های ماهواره پیام

پرتاب 4 ماهواره تا سال 1404، تلاش جهت استفاده از داده های ماهواره پیام

راستابلاگ: رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی با دقت یك متر را از برنامه های این سازمان نام برد و اظهار داشت: ماهواره های ˮناهید 1 و 2ˮ و ˮایرانست 1 و 2ˮ تا سال 1404 در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر مرتضی براری امروز در نشست تخصصی ماهواره "پیام" امیركبیر هدف از برگزاری هفته جهانی فضا را آشنایی با دانش فضایی ذكر كرد و اضافه كرد: در این هفته تلاش می گردد تا جامعه با كاربردهای فناوری های فضایی در زندگی آشنا شود. بر این اساس ما برنامه های 10 ساله ای را در این حوزه تدوین كردیم.

وی برنامه 10 ساله اول را از سال 1385 تا 1394 ذكر كرد و افزود: در برنامه 10 ساله اول هدف توسعه فناوری فضایی، دستیابی به چرخه كامل فضایی و دستیابی به اقتدار علمی در عرصه فضایی بوده است.

به گفته وی، چرخه كامل فضایی به مفهوم ساخت ماهواره های بومی، پرتاب آن توسط پرتابگر داخلی، در مدار قرار دادن ماهواره ها، تولید ایستگاه های زمینی و دریافت سیگنال ها از ماهواره است.

براری با تاكید بر اینكه در برنامه 10 ساله اول ما به این هدف دست یافتیم، تصریح كرد: این امر باعث شد كه در حوزه فضایی رتبه اول منطقه باشیم و در دنیا در جایگاه پانزدهم قرار بگیریم.

براری برنامه دوم فضایی كشور را از سال 1395 تا 1404 ذكر كرد و خاطرنشان كرد: در برنامه دوم 10 ساله در جهت تثبیت فناوری های فضایی اقدام شد. به این مفهوم كه درصدد بودیم فناوری های فضایی صنعتی سازی شود.

وی تصریح كرد: در برنامه 10 ساله اول ماهواره های تحقیقاتی در مدار 250 كیلومتر با عمر ماندگاری یك ماه طراحی و ساخته شد و در مدار قرار گرفت و در برنامه 10 ساله دوم ماهواره های عملیاتی در مدار 500 كیلومتر با ماندگاری دو سال طراحی شد.

رییس سازمان فضایی نمونه این ماهواره را ماهواره "پیام" دانشگاه امیركبیر نام برد كه به قول وی، این ماهواره نخستین ماهواره عملیاتی با طول عمر بالا است.

براری ابراز امیدواری كرد كه با پرتاب به موقع این ماهواره كشور بتواند از خدمات آن بهره مند شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه اولویت مهم سازمان فضایی تبدیل اقتدار ملی به اقتدار فضایی است، افزود: بر این اساس از دانشگاه هایی چون دانشگاه صنعتی امیركبیر درخواست داریم كه همانطور كه توانسته است در تولید و توسعه فناوری های فضایی نقش مهمی داشته باشد، كشور را در رسیدن به اقتدار اقتصاد فضایی كمك نماید.

براری خاطرنشان كرد: هم اكنون رشد اقتصاد فضایی در دنیا 139 درصد است و متوسط رشد اقتصاد جهانی 19.4 درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینكه شكاف عظیمی میان رشد اقتصاد فضایی و اقتصاد عمومی در جهان وجود دارد، اضافه كرد: این شكاف تا 20 سال آینده ادامه خواهد داشت، به گونه ای كه رشد اقتصاد فضایی 220 درصد و رشد اقتصاد جهانی 99.4 درصد برآورد شده است.

براری فضا را بستری برای خلق ثروت در دنیا توصیف كرد و خاطرنشان كرد: همزمان با توسعه كشور در بخش های بالادستی و پایین دستی عرصه فضا پای استارت آپ ها هم به این حوزه باز شد، به گونه ای كه طراحی و ساخت ماهواره های مكعبی و منظومه كردن آنها از جانب استارت آپ ها دنبال می گردد و ما آمادگی پشتیبانی از این نوع استارت آپ ها را داریم.

وی اضافه كرد: بر این اساس برگزاری دو مسابقه دانشجویی ساخت ماهواره های مكعبی یك كیلوگرم و منظومه كردن ماهواره های مكعبی را در دستور كار داریم. هدف از برگزاری این مسابقات آشنایی دانشجویان با فناوری شبكه سازی ماهواره های كوچك است.

براری با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره پیام در دانشگاه امیركبیر اضافه كرد: این ماهواره قادر به ارسال تصاویری با دقت 40 متر است و در صدد هستیم تا از داده های این ماهواره در حوزه عرضه خدمات استفاده شود.

وی در عین حال تصریح كرد: هم اكنون ما در عصر انقلاب چهارم قرار داریم كه این عصر شامل تحلیل داده های ماهواره ای و بهره برداری از این داده ها است.

رئیس سازمان فضایی با تاكید بر اینكه در حال حاضر 570 ماهواره سنجشی در مدار قرار دارد، تصریح كرد: بر این اساس ما در تلاش هستیم تا از داده های این ماهواره برای خلق ثروت بهره مند شویم كه این امر در دانشگاه های نسل چهارم محقق خواهد شد.

به گفته وی دانشگاه های نسل اول مبتنی بر آموزش، دانشگاه های نسل دوم مبتنی بر پژوهش، دانشگاه های نسل سوم مبتنی بر تولید فناوری و دانشگاه های نسل چهارم مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و كارآفرینی است.

براری با تاكید بر اینكه هم اكنون جوانان كشور توانسته اند در عرصه اقتصاد خدمات ماهواره ای پنج درصد رشد تولید كنند، ابراز امیدواری كرد كه دانشگاه امیركبیر بتواند مركز توسعه استارت آپ ها در حوزه فضایی شود.

رئیس سازمان فضایی همینطور با اشاره به فعالیت های فضایی در كشور خاطرنشان كرد: در سال 92 "كاوشگر پژوهش"، در سال 93 ماهواره "فجر امید" پرتاب شد و در سال 96 هم ماهواره های "پیام" دانشگاه امیركبیر، "دوستی" دانشگاه شریف و ماهواره "مخابراتی ناهید" را در دستور كار محققان دانشگاهی قرار دادیم.

براری افزود: علاوه بر آن ماهواره "ظفر" كه یك ماهواره سنجشی با قدرت 22.5 درجه است، تا آخر سال از جانب دانشگاه علم و صنعت كامل خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه ماهواره "پارس1" از جانب پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است، افزود: دقت این ماهواره 15 متر و از نوع سنجشی است، ضمن آنكه ماهواره مخابراتی "ناهید2" هم در دست ساخت است.

براری ارتقای توان كشور در ساخت ماهواره های سنجشی با دقت یك متر را از برنامه های سازمان فضایی نام برد و اظهار داشت: ماهواره های" ناهید 1 و 2" و "ایرانست 1 و 2" تا سال 1404 هم در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.




1397/07/15
21:01:08
0.0 / 5
4998
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه‌ , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳