عضو كمیسیون كشاورزی مجلس:

در كشاورزی و مرغداری ظاهرا خودكفا اما وابسته ایم

در كشاورزی و مرغداری ظاهرا خودكفا اما وابسته ایم

به گزارش راستابلاگ البرز عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در یک سری موضوعات به خودکفایی ظاهری رسیده ایم ولی وقتی دقیق می شویم می بینیم که در آن زمینه وابسته بالفعل هستیم مثلاً در بخش طیور اگر به ما نهاده ندهند صنعت مرغ ما بطور کامل نابود می شود یا بخش سبزی و صیفی ما بدون بذر وارداتی تعطیل می شود.



علیرضا عباسی با حضور در جهاد دانشگاهی استان البرز و دفتر البرز خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اعلان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد مولود انقلاب است که با افکار جهادی در حوزه دانشگاهی فعالیت دارد اظهار داشت: ما در کشور موسسات و دانشگاه‌ ای دیگر را داریم اما مجموعه جهاد دانشگاهی به صورت جهادی و انقلابی با تلفیقی از آموخته های دینی کار خودرا پیش برده است.

عباسی اضافه کرد: وقتی مسائل و مشکلات کشور را با یک حرکت جهادی حل نماییم به دنیا اثبات می نماییم که حاکمیت دینی می تواند نقش آفرینی کند. زمانی برخی می خواستند اینطور جا بیندازند که دین در یک گوشه باشد و کاری به حکومت نداشته باشد اما تفکری که امام داشتند و مطرح نمودند که دین باید جاری و ساری باشد و همین طور هم شد و الان در عرصه های مختلف تنه به تنه دنیا در حال حرکت هستیم که یک نمونه آن پژوهشکده رویان و سلول های بنیادی است که دنیا هر چقدر تلاش کند نمی تواند آنرا انکار کند.

وی افزود: اگر در بخش هسته ای، نظامی، موشکی، هوافضا و... هم پیشرفت کرده ایم همه با کار جهادی بوده است چون با عافیت طلبی به جایی نمی رسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه در نظام دینی باید اعتقادی کار کرد، اظهار داشت: متاسفانه برخی جاها بجای رسیدن به متن به حاشیه می پردازند در صورتیکه باید روحیه جهادی را تقویت و در جوانان ایجاد نماییم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: در بحث کشاورزی ما یک عمری است در حال کار کردن هستیم و کشاورزی داریم و در یک سری موضوعات به خودکفایی ظاهری رسیده ایم ولی وقتی دقیق می شویم می بینیم که در آن زمینه وابسته بالفعل هستیم مثلاً در بخش طیور اگر به ما نهاده ندهند صنعت مرغ ما بطور کامل نابود می شود یا بخش سبزی و صیفی ما بدون بذر وارداتی تعطیل می شود.

عباسی اضافه کرد: اوایل انقلاب بخش زیادی از مرغ تولید شده در کشور از لاین داخلی بود اما از همان زمان یک جریان برای از بین بردن لاین داخلی و جایگزین کردن آن با مرغ «راس» انگلیسی آغاز شد تا دو سال پیش ۹۵ درصد از مرغ تولیدی ما از همین نوع بود.

وی افزود: در یک دوره زمانی در بخش مرغ با تحریم مواجه شدیم و در داخل به سمت مرغ لاین آرین رفتیم اما از ترس اینکه صنعت مرغ ایران با این کار از دست آنها بیرون رود تحریم ها را برداشتند. گاهی حتی شده مجانی هم به ما چیزی را می دهند تا در بزنگاه از آن استفاده کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره کرد: در هر حال الان مجموعه هایی تولید مرغ آرین را آغاز نموده اند و آن ترکیب ۹۵ درصد به پنج درصد حالا به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: ما تا حالا در صنعت بذر هیبرید وارد نشده بودیم اما در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به این مساله پرداخته شده که من از آن لذت بردم جهاد وارد شده است. ذخایر ژنتیکی یکی از مزیت های کشور ما است؛ تعدادی از گونه های گیاهی خاص منطقه ما است که دنیا برای یک ژنوتیپ آن سر و دست می شکند. ما در گندم ۳۰ هزار ژنوتیپ داشتیم اما کوتاهی کرده ایم و این ۳۰ هزار به ۱۰ هزار رسیده است.

وی با اعلان اینکه فقط نفت سرمایه نیست و اینها هم سرمایه است و باید این را حفظ نماییم اشاره کرد: بیوبانک جهاد دانشگاهی باید تقویت شود.

نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا، اشاره کرد: با کار جهادی می توانیم کشور را به جایی برسانیم که نه فقط خودمان بلکه ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای اطراف ما که عمق راهبردی ما هستند را هم تامین نماییم. این کشورها در بحث محور مقاومت در آینده نیاز به تکنولوژی، غذا و... دارند که ما باید فراهم نماییم.

عباسی در آخر بیان کرد: زمانی دعوا بر سر این بود که به ایران تجهزاتی داده نشود حتی سیم خاردار که در جنگ مانع فروش آن به ایران می شد و سایر تسلیحات که جای خود داشت اما الان مساله آنها این است که ایران به کسی تجهیزات ندهد بحث تحریم فروش تسلیحات توسط ایران مطرح است.

هنوز باور به توانمندی های داخلی وجود ندارد



منبع:

1399/11/14
12:28:18
0.0 / 5
1137
تگهای خبر: دانشگاه‌ , مجلس شورای اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵