ابهام در فراخوان تاسیس كارخانه نوآوری بوشهر

ابهام در فراخوان تاسیس كارخانه نوآوری بوشهر

راستابلاگ: بوشهر خرداد سال قبل رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری از زمان بندی راه اندازی کارخانه های نوآوری در کلان شهرهای بزرگ کشور اطلاع داد. کارخانه نوآوری یک مجموعه غیرانتفاعی است که با هدف کمک به فرهنگ پویایی و شکل گیری اجتماع نوآوری و رشد و توسعه ی استارت آپ ها و کسب وکارهای نوآورانه راه اندازی می شود.


اسماعیل قادری فر با اعلان اینکه معمولاً بر مبنای مزیت های منطقه ای و بومی فعالیت کارخانه های نوآوری مشخص می شود، ابراز امیدواری کرد "ایجاد این کارخانه ها بستر مناسبی را برای توسعه زیست بوم نوآوری در کشور مهیا کند."
وی با اعلان اینکه جهت راه اندازی کارخانجات نوآوری از راه راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری اقدام می شود، بیان نمود: "امیدواریم در کلان شهرهای کشور ایجاد کارخانه های نوآوری را در کنار مراکز نوآوری داشته باشیم. ما همواره در معاونت علمی به فکر هستیم که این پهنه های صنعتی متروکه از یک طرف و ظرفیت های خالی وارد چرخه نوآوری شوند و از آنها اشتغال زایی بدون دود و آلودگی های زیست محیطی بیرون بیاید."
در استان های دیگر این کار با انعقاد تفاهم نامه هایی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری، پارک علم و فناوری و سرمایه گذاران بخش خصوصی (اردبیل)، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری استانداری (آذربایجان شرقی) و یا معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، استانداری و شهرداری (البرز) انجام گرفته و در جریان است اما در استان بوشهر مرکزی که ابتدای سال 1399 به این نام افتتاح شده در سکوت و رکود روزگار می گذراند.
این کارخانه نوآوری با نام مجتمع فناوری مروارید با انحصار و نقش آفرینی دانشگاه‌ لیج فارس و بودجه ای بالغ بر 15 میلیارد تاسیس شده اما کنون در فراموشی و سکوت فرو رفته و جز نامی و ساختمانی خالی از آن چیزی نمانده در حالیکه بخش خصوصی باید با مشارکت دانشگاه وارد شده و به نوآوری بپردازد و پول میلیاردی بیت المال که هزینه شده به جای نوآوری و فناوری، به محل زندگی خزندگان تبدیل گشته است.
اردیبهشت سالجاری و در مسافرت سورنا ستاری، معاونت علمی رئیس جمهوری به استان بوشهر خبری تحت همین عنوان و با سرتیتر "افتتاح کارخانه نوآوری" در رسانه ها منتشر گردید. افتتاح کارخانه نوآوری یا برج نوآوری مروارید خلیج فارس همچون برنامه های اصلی سفر سورنا ستاری به استان بوشهر در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این مرکز در فضایی به مساحت بالغ بر ۳۰۰۰ متر در محل پردیس ساحلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شده و قرار بوده میزبان شرکتهای دانش بنیان و فناور استان بوشهر باشد و تأثیر قابل توجهی در جهش زیست بوم نوآورانه استان ایفا کند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری بوشهر یا برج نوآوری گفته بود این کارخانه در محل استقرار شرکتهای دانش بنیان تاسیس شده است، عبدالمجید مصلح همینطور عنوان کرد: "کارخانه های نوآوری بازیگران جدید در حوزه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی از هم افزآیی را برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود به همراه می آورند."
وی با اعلان اینکه کارخانه های نوآوری محل تجمع شرکتهای نوپای دانش بنیان است، گفته بود که "در این راستا خدمات مورد نیاز و در رابطه با شرکتهای دانش بنیان هم به صورت متمرکز در کنار آنها فراهم می شود و بنا است در محیط این کارخانه ها، نوآوری ها رشد یافته و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود عرضه شود."
در آن زمان رئیس دانشگاه خلیج فارس از تأمین مکان موردنیاز استقرار شرکتهای دانش بنیان با آغاز به کار این کارخانه اطلاع داده بود ولی اکنون مرکزی که به نام کارخانه نوآوری بوشهر و با حضور معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شده مقرر است مجدداً به همین نام کارخانه ای راه اندازی شود.
روز گذشته روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج فارس با انتشار فراخوانی انحصاری، فراخوان شناسایی توسعه گر (بهره بردار) و سرمایه گذار کارخانه نوآوری بوشهر را منتشر نموده که در این فراخوان آمده به جهت راه اندازی کارخانه نوآوری بوشهر بعنوان یک مجموعه خصوصی یاد کرده که با هدف ارتقای اکوسیستم نوآوری و رشد و توسعه استارتاپ ها و کسب وکارهای نوآورانه، از شرکتهای توانمند خصوصی بعنوان شرکت بهره بردار و سرمایه گذار کارخانه نوآوری دعوت کرده است.
در شرایط عمومی این فراخوان که شرایط قانونی فراخوان یا مناقصه هم رعایت نشده است قید شده متقاضیان باید رزومه مناسب در حوزه توسعه کسب وکارهای نوپا و شتاب دهنده و توان مالی مناسب آماده سازی زیرساخت های موردنیاز و پشتیبانی از شرکتهای مستقر و ارتباط با زیست بوم نوآوری استان و کشور داشته باشند و رزومه خود به یک ایمیل بفرستند تا در مورد پیشنهاد آنها تصمیم گیری شود.
راهبرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دوری از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان بوده و آغاز فعالیت کارخانه های نوآوری در جهت توسعه و رشد کسب وکارهای نوین و فناوری ها است.
در علل ایجاد مراکز نوآوری و فلسفه راه اندازی آنها گفته شده ایده های نو و کسب و کارهای جدید، نیازمند فضای کار مناسب هستند. فضایی که ضمن فراهم آوردن محیط مساعد جهت فعالیت، شرایطی را برای در کنار هم قرار گرفتن صاحبان ایده و کسب و کار بوجود آورد. این امر در برقراری همکاری و استفاده از توانمندی های افراد در کنار یکدیگر بسیار مؤثر بوده و به شکلی مهارت های موجود را به اشتراک می گذارد. کارخانه نوآوری ضمن در اختیار قرار دادن فضای اشتراک کاری، امکان تعامل و همفکری مجموعه کارآفرینی را فراهم آورده و پاسخگوی کلیه نیازهای حوزه کسب و کار شامل مشاوره بازار، مربی گری، مشاوره محصول، ارزیابی، جذب سرمایه گذار، تبلیغات و… خواهد بود.
کارخانه نوآوری، بستری است که در آن، خیلی از ابزارها و منابع مورد نیاز کارآفرینی شامل زیرساخت ها، مربیان و مشاوران، سرمایه گذاران ریسک پذیر، شتاب دهنده ها، خدمات دهندگان به استارتاپ ها و کسب وکارها، استارتاپ ها و…، به شکلی بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی را در یک فضا گرد هم می آورد که جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار مورد نیاز هستند. هدف از راه اندازی کارخانه های کسب و کار، تجمیع منابع، تسهیل رشد کسب وکارها و افزایش شانس موفقیت آنهاست.
در حالیکه هدف از ایجاد کارخانه نوآوری شکل گیری یک اکوسیستم حاوی استارت آپ ها، شتاب دهنده ها، و استقرار نمایندگان کسب وکارها، سرمایه گذاران، فروشندگان و موسسات آکادمیک و دانشگاهی است؛ اما آنچه در بوشهر مجتمع، کارخانه و یا برج فناوری نام گرفته چیزی شبیه دالان های خالی یک ساختمان متروکه و بی سرنشین است که نه صدای دانشجویی از آن به گوش می رسد و نه رنگ و بویی از یک اکوسیستم و محیط علمی و پویایی مختص آن دارد. گویی غبار فراموشی بر ساختمان پاشیده اند که رفت وآمد رهگذری -حتی به اشتباه- را به خود نمی بیند. برجی که خالی است و بر در و دیوار و اتاق های آن عنکبوت ها تار بسته اند و نیاز هست نهادهای نظارتی جهت پیشگیری از تضییع حق بیت المال به این هدررفت بودجه و همینطور تناقص در فراخوان جدید تاسیس کارخانه نوآوری ورود کنند....
این اتفاقات و هدر رفت میلیاردی بیت المال بسیار در حوزه علمی و دانشگاهی اتفاق می افتد و فقط به یک افتتاح و تابلو ختم می شود و استان زرخیر بوشهر هیچ جایگاه و نقشی در ایجاد شرکتهای فناور فعال و تبدیل شدن به هاب نفت گاز ابزیان ندارد. و رتبه علمی دانشگاه استان گویای این حقیقت بسیار تلخ می باشد.
در سال های متوالی که مقام معظم رهبری بارها پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و کارهای فناورانه مورد نیاز کشور را در دیدار با دانشگاهیان بیان می نمایند هیچ کار فناورانه که تبدیل به محصول و تجاری سازی شود در استان بوشهر اتفاق نیفتاده است و جوانان صاحب ایده و خلاقیت و فناور از این وضعیت گلایه مند هستند که بزودی گزارشی در ایسنا با این مورد منتشر خواهد شد.



1399/10/28
17:37:33
0.0 / 5
1016
تگهای خبر: بازیگران , خدمات , دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴