مایكروسافت در حال ایجاد گذرنامه دیجیتالی واكسیناسیون كووید است

مایكروسافت در حال ایجاد گذرنامه دیجیتالی واكسیناسیون كووید است

راستابلاگ: شرکت نامی مایکروسافت و مایو کلینیک که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی جهان است، در حال ایجاد گذرنامه های واکسیناسیون دیجیتال کووید (digital COVID vaccination passports) هستند؛ اما سازمان های حریم خصوصی می گویند تا زمانی که واکسن ها به شکل گسترده توزیع نشود، انجام این کار ناعادلانه است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، گروهی از سازمان های بهداشتی و شرکت های فناوری همچون شرکت مایکروسافت و ابرشرکت نرم افزاری آمریکایی اورکل (Oracle Corporation) در حال کار بر روی پروژه ای هستند که طی آن تأیید می شود چه کسانی واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده اند و با این کار افرادی که ادعاهای دروغین در خصوص دریافت واکسن می کنند، شناسایی خواهند شد.
این عملیات که "رویکرد گواهینامه واکسیناسیون" Vaccination Credential Initiation) یا وی سی آی (VCI) نامیده می شود برای کمک به افراد در گرفتن نسخه های دیجیتالی رمزنگاری شده از سوابق ایمن سازی که در کیف پول الکترونیکی ذخیره خواهند شد، به وجود آمده است. کیف پول الکترونیکی به یک دستگاه الکترونیکی یا یک سرویس آنلاین گفته می شود که به شخص این امکان را می دهد تا تراکنش الکترونیکی انجام دهد که می تواند شامل خرید اقلام از یک فروشگاه به صورت آنلاین با بهره گیری از یک کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند باشد. حساب بانکی فرد نیز می تواند به کیف پول الکترونیکی متصل باشد. همین طور ممکنست گواهینامه رانندگی، کارت سلامت و سایر اسناد شناسایی در تلفن همراه ذخیره شده باشند.
آنها در عملیات وی سی آی در تلاشند تا مدارک را با بهره گیری از مشخصات"کارت بهداشت هوشمند" (SMART Health Cards) که بمنظور اجازه دادن به افراد برای ذخیره داده های ایمن سازی یا انجام امور آزمایشگاهی در کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود، تهیه کنند و بعد از آن مدارک به صورت کد QR جهت بررسی و تأیید در دسترس خواهند بود.
با این وجود موضوع گذرنامه های دیجیتال و گواهینامه معتبر موجب ایجاد نگرانی در میان سازمان های حریم خصوصی شده چونکه برمبنای گفته سازمان خیریه"Privacy International" آنها معتقدند تا زمانی که همه به واکسن موثر دسترسی پیدا نکنند، هر سیستمی که برای ورود فرد یا ارائه خدمات به او به گذرنامه احتیاج دارد، ناعادلانه خواهد بود.
این سازمان در وب سایت خود نوشت: واکسن یک تمرین بهداشت عمومی است و نباید به یک عامل تبعیض جدید تبدیل گردد.
این سازمان با این مساله که ارائه چنین سوابقی احتمالاً ضروری خواهد بود موافق است؛ اما نگران هستند که انجام آن با مشکلات بیشتری برای افراد همراه خواهد بود.
به نظر نمی رسد وی سی آی به پروژه خود از رویکرد عادلانه نگاه نکند؛ چونکه هدف اصلی آنها ایجاد راهی برای کمک به افراد جامعه برای بازگشت به زندگی پیش از همه گیری کرونا و انجام کارها با خیال آسوده است.
این طرح در حال ایجاد بنیاد پروژه مردم عادی (Commons Project Foundation) است و در حال کار بر روی "گذرنامه مردم عادی" (Common Pass) است که به مسافران امکان می دهد هنگام ورود به کشورهای مختلف و عبور از مرزها نتایج آزمایشات واکسیناسیون یا ویروس کرونای خودرا عرضه کنند.
چند شرکت هواپیمایی همچون یونایتد ایرلاینز و جت بلو در حال آزمایش گذرنامه مردم عادی هستند.
"پال میر" (Paul Meyer)، مدیر اجرائی پروژه مذکور اظهار داشت: هدف از رویکرد گواهینامه واکسیناسیون توانمندسازی افرادی که دارای دسترسی دیجیتالی به سوابق واکسیناسیون هستند، خواهد بود تا بتوانند از ابزارهایی مانند گذرنامه مردم عادی برای بازگشت با خیال آسوده به سفر، کار، مدرسه و زندگی استفاده کنند و این در حالیست که از حریم خصوصی داده های آنها نیز محافظت می شود.
در پروژه مذکور شرکت های مشهور حوزه فناوری مانند مایکروسافت، سِیْلزفورس و اورکل و همین طور مایو کلینیک با یکدیگر همکاری می کنند.




منبع:

1399/10/26
12:19:28
0.0 / 5
1000
تگهای خبر: الكترونیكی , خدمات , دانشگاه‌ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳