یك پژوهشگر مطرح كرد:

دلهره و اضطراب هدیه مرز به مرزنشینان

دلهره و اضطراب هدیه مرز به مرزنشینان

به گزارش راستابلاگ کردستان یکی از پژوهشگران استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: دلهره و اضطراب یکی از معضلات اساسی مرزنشینان کشور بوده است که تمام زندگی مرزنشینان را تحت تاثیر خود قرار داده است.


حسین نوری مختار، از ارائه کنندگان مقالات برگزیده همایش «مرز، مناسبات اجتماعی، توسعه فرهنگی» که امروز، 29 آذرماه به صورت آنلاین برگزار شد، با ارائه مقاله «آموزش ارتباطات فرهنگی ـ اجتماعی و سبک زندگی مرزنشینان» اظهار نمود: مرز در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری و جغرافیایی دارای کاربردهای متفاوتی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مرز با دو مفهوم عینی شامل مرزهای رسمی کشورها و مفهوم ذهنی شامل مرزهای عقیدتی بوده است، اضافه کرد: تا سال 1991 مرز نشانه اقتدار ملی، محدوده اعمال حاکمیت و حفظ امنیت ملی از تجاوزات خارجی بوده است و چون مرز بعنوان خطی است که دو کشور را محدود می کند مناطق داخلی را مناطق مرکزی و مناطق خارجی را مناطق پیرامونی فرض می نماییم.
نوری مختار اعلام نمود: در پروسه انزوا و به حاشیه کشیدن مناطق مرزی، این مناطق خصوصیات مناطق پیرامونی را پیدا می کنند بدین سبب در شرایطی که مناطق مرزی دور از مرکز کشور قرار گیرند، مناطق مرزی در محل تلاقی دو پدیده ناامنی و توسعه نیافتگی قرار می گیرند.
وی بیان کرد: در این پژوهش نامساعدترین شرایط فرهنگی مربوط به مناطق سیستان و بلوچستان و کردستان بوده است، البته منظور از این امر شرایط توسعه نیافتگی و آموزش بوده و گرنه مردم نواحی مرزی از سطح فرهنگی غنی برخوردار می باشند که در نواحی مرکزی کمتر وجود دارد.
این پژوهشگر اعلام نمود: در مرکز چرخه دلهره و اضطراب بودن، کنترل نداشتن بر اوضاع و احساس سردرگمی، از مرکز توجهات دور بودن و احساس فراموش شدن از دغدغه های مناطق مرزی است.
وی با اشاره به اینکه هر جامعه ای برای بقا و استواری خود هنجارها و ارزش هایی را برای پیروی افراد مورد توجه خود قرار داده است که بخش عظیمی از این هنجارها را فرهنگ تشیکل می دهد، افزود: فرهنگ نظامی برای بقا و دوام یک جامعه شمرده می شود خصوصاً خرده فرهنگ های محلی که برای ساکنان این نواحی احساس هویت می آفریند پس باید گفت هیچ جامعه بدون فرهنگی وجود ندارد و رشد فرهنگ، رشد و توسعه جامعه را به دنبال دارد.
نوری مختار اعلام نمود: با وجود نقش تعیین کننده فرهنگ برای رشد و توسعه جوامع، شواهد تاریخی حاکی از آنست که اوضاع اقتصادی، معضلات اجتماعی و ساختار نیروی کار عرصه را برای رشد فرهنگی جامعه تنگ کرده است.
وی اضافه کرد: صیانت از فرهنگ های محلی و بهبود و ارتقای آنها علاوه بر خلق و تقویت هویت و تضمین مشارکت جوامع در پروسه توسعه، جلوه ای از موجودیت نواحی مرزی است که پتانسیل های برای ایجاد نوع جدید از کارهای اقتصادی دارد.
نوری مختار اذعان کرد: امروزه در عصر جهان شمولی کمتر خانه و روستایی را حتی در دور دست ترین نقاط می توان یافت که پای مرکب تیزرو امواج اطلاعاتی به آنجا نرسیده باشد و همه عرصه ها را فتح نکرده باشد.
وی عنوان کرد: در مواجه با موج جهانی شدن هیچ ساز و کار و تدبیری کارآمدتر از الگوها و خرده فرهنگ های محلی برای صیانت از فرهنگ و هویت ریشه دار بومی نیست در این راستا برای پرهیز از پروسه جهانی شدن و پیوستن غیر منفعلانه به جامعه جهانی و دوری از انزوا، خودبودن و جهانی شدن است.
این پژوهشگر عنوان کرد: در چرخه دلهره و اضطراب بودن این دون مایه قوی ترین و ابتدایی ترین دون مایه ای است که بیشترین داده های پژوهشی خودرا از آن استخراج کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه عموما مرزنشینان بین دو موقعیت زمانی بقای وضع فعلی و شکنندگی آن خودرا قرار می دهند، اضافه کرد: در مرزهای غربی کشور مردم ما تجربه جنگ را داشته اند که همراه با چالش ها و معضلات اساسی بوده است و از یک طرف هم با نتایج جنگ مانند خمپاره، بمب و مین های عمل نکرده، دوران جنگ روبه رو هستند و از یک طرف شیوه رایج معیشتی آنها بوده که در این چندسال اخیر به صورت قاچاق درآمده است و همین مورد زندگی در مناطق مرزی را با مشکل و هراس مواجه کرده است و احساس دلهره و اضطراب را در ساکنان نواحی مرزی به وجود آورده است.
نوری مختار تاکید کرد: یکی دیگر از معضلات نواحی مرزی آنست که در صورت ایجاد یک مشکل در کشور همسایه وضعیت معیشتی مرزنشینان با مشکل مواجه می شود و این امر سبب تعطیل شدن مرزها و کارهای اقتصادی مرزنشینان و تعطیلی بازارهای مرزی خواهد شد.




منبع:

1399/09/29
14:53:23
5.0 / 5
921
تگهای خبر: زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵