مدیر پژوهش جهاددانشگاهی كردستان:

توسعه فضای شهری از مهمترین راهكارهای كاهش بحران زیست محیطی است

توسعه فضای شهری از مهمترین راهكارهای كاهش بحران زیست محیطی است

کردستان مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی استان کردستان اظهار داشت: توسعه فضای سبز شهری، همواره بعنوان یکی از مهم ترین راهکارهای کنترل و کاهش بحران های زیست محیطی شناخته شده است.


جاهده تکیه خواه در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بررسی گونه های موجود در فضای سبز شهرها و معرفی و انتخاب مناسب ترین گونه موضوعی است که باتوجه به تغییرات اقلیمی، افزایش آلودگی های زیست محیطی، محدودیت های منابع و... از اهمیت ویژه ای در توسعه فضای سبز پایدار برخوردار می باشد.
وی ادامه داد: توسعه فضای سبز شهری، همیشه بعنوان یکی از مهم ترین راهکارهای کنترل و کاهش بحران های زیست محیطی شناخته شده است.
مدیر پژوهش جهاددانشگاهی استان کردستان با اشاره به موضوع پایان نامه خود با عنوان «ارزیابی گونه های درختی پارک جنگلی آبیدر برمبنای خدمات اکوسیستمی» بیان کرد: هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی و مقایسه گونه های درختی غالب موجود در پارک جنگلی آبیدر واقع در شهر سنندج همچون چنار، کاج تهران، اقاقیا، زبان گنجشک و سرو نقره ای و معرفی و شناسایی مناسب ترین گونه در منطقه موردمطالعه و مناطق مشابه است.
وی افزود: از آنجایی که مطالعه ای منسجم و جامعی در این خصوص تا حالا صورت نگرفته و منبعی برای دست اندرکاران نه فقط در سنندج بلکه در ایران و سایر مناطق خارج از کشور نیز دیده نشده، بعد از انجام مرحله شناخت وضعیت موجود به معرفی گونه های مناسب و سازگار با اقلیم و میکروکلیمای سنندج باتوجه به خدمات اکوسیستمی فضای سبز شهری نظیر کارکردهای آلودگی (آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تعدیل دما)، زیبایی شناختی و اجتماعی فرهنگی پرداخته شد.
تکیه خواه عنوان کرد: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که گونه چنار مناسب ترین گونه از نظر کارکردهای موردمطالعه بین گونه های بررسی شده شناسایی شد. پس در برنامه ریزی های فضای سبز می توان در مناطق دارای توپوگرافی مشابه و شرایط فیزیولوژیک مشابه مبادرت به کشت گونه چنار در قالب یک برنامه کوتاه مدت کرد.
این پژوهشگر برتر استان کردستان تصریح کرد: این پایان نامه تحت حمایت مرکز مطالعات شورای شهر سنندج بود و در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بعنوان اثر شایسته تقدیر معرفی گردید.



1399/09/27
11:08:15
5.0 / 5
806
تگهای خبر: جشنواره , خدمات , دانشگاه‌ , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴