افزایش تولید داخلی نهاده های گلخانه ای با فناوران بومی

افزایش تولید داخلی نهاده های گلخانه ای با فناوران بومی

راستابلاگ: كارگروه تخصصی آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری نشست آنلاین فعالان صنعت گلخانه كشور، نیازهای فناورانه این حوزه را شناسایی كرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، واردات نهاده های گلخانه ای سالانه ارز زیادی از کشور خارج می کند و بخش بزرگی از بازار این حوزه وارداتی است. در صورتیکه توان داخلی برای تولید این محصول کاربردی در کشور وجود دارد و زیست بوم فناوری و نوآوری با همکاری بخش دولتی می تواند این نیاز را پاسخ دهد.
به همین دلیل کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش کرد تا با برگزاری نشست آنلاین فعالان صنعت گلخانه کشور، نیازهای فناورانه این حوزه را شناسایی و با کمک توان دانش بنیان ها نسبت به رفع آنها اقدام نماید.
این جلسه با حضور فعالان صنعت گلخانه کشور و با تمرکز بر موضوع تامین نهاده های گلخانه ای اجرا شد. در این رویداد آخرین وضعیت کشور در زمینه «تولید نهاده ها و بستر کشت گلخانه»، «چالش ها» و «گلوگاه های این بخش از صنعت» مورد بررسی قرار گرفت.
جهانگیر پرهمت، قائم مقام کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ابتدای این رویداد با ارائه گزارشی از برآورد اولیه میزان واردات نهاده ها و نیاز کشور دراین زمینه، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با پشتیبانی از ظرفیت های بخش خصوصی و با همراهی و تسهیل گری بخش دولتی تلاش دارد سهم تولید داخلی از بازار نهاده های مصرفی در گلخانه را که هم اکنون بیشتر آنها وارداتی هستند، افزایش دهد.
مجید بصیرت، عضو هیات علمی موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی هم در این جلسه، با اشاره به ظرفیت های موجود برای تولید این نهاده ها بر بستر کشت ضایعات محصولات کشاورزی به خصوص ضایعات خرما، اظهار نمود: کوشش های انجام شده برای تدوین دانش فنی و تجاری سازی این بسترها باید توسعه یابد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی ریاست جمهوری، در ادامه این جلسه، داریوش سالم پور، مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی، چشم اندازی کلی از توسعه سطح کشت گلخانه ها ترسیم کرد و اظهار داشت: تمامی نیازهای مطرح شده در کشور باتوجه به وضعیت فعلی ۲۰ هزار هکتاری سطح گلخانه های کشور مطرح گردیده است در صورتیکه طبق پیش بینی برنامه، اگر ۲۸ هزار هکتار دیگر به مساحت گلخانه های کشور اضافه شود، این نیاز بالاتر می رود و مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای تولید نهاده های بومی لازم است.
در آخر این جلسه تاکید شد کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پذیرای پیشنهادات اجرائی و کاربردی بخش خصوصی و تحقیقاتی برای بومی سازی تمامی نهاده های گلخانه ای مورد نیاز کشور است همچنان که در زمینه بستر کشت، کوشش های مؤثری شروع شده است و تلاش می شود تا سال آینده بخش عمده ای از بستر کشت مورد نیاز در داخل کشور تولید و به بهره برداری برسد.




منبع:

1399/08/23
18:39:52
5.0 / 5
1492
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳