نخستین شیرجه استارمن و خودروی تسلا به سیاره سرخ

نخستین شیرجه استارمن و خودروی تسلا به سیاره سرخ

مانكن شركت ˮاسپیس ایكسˮ(SpaceX) معروف به ˮاستارمنˮ(Starman) كه با لباس فضایی و پشت فرمان خودروی ˮتسلا رودسترˮ ایلان ماسك، بنیانگذار و رئیس این شركت در سال ۲۰۱۸ عازم مریخ شد، حالا كمتر از ۰.۰۵ واحد نجومی با این سیاره فاصله دارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، "استارمن"؛ مانکن فضانوردی که پشت فرمان تسلا رودستر متعلق به ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل شرکت "اسپیس ایکس" است و در فوریه ۲۰۱۸ با نخستین پرواز موشک قدرتمند "فالکون هوی"(Falcon Heavy) به سمت مریخ پرتاب شد، در این سفر کیهانی خود به یک نقطه عطف مهم رسیده است و الان کمی بیشتر از هشت میلیون کیلومتر یعنی کمتر از ۰.۰۵ واحد نجومی از سیاره سرخ فاصله دارد.
شرکت "اسپیس ایکس" در حساب توییتری خود اعلام نمود: "استارمن" که آخرین بار در حال ترک زمین دیده شد، امروز نخستین دیدار نزدیک خویش را در فاصله ۰.۰۵ واحد نجومی یا کمتر از پنج میلیون مایل از سیاره سرخ با مریخ انجام داد.
یک واحد نجومی، متوسط ​​فاصله زمین تا خورشید یعنی حدود ۹۳ میلیون مایل یا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.
بر مبنای اطلاعات سایت ردیابی "Whereisroadster.com"، "استارمن" و "رودستر" هر ۵۵۷ روز زمینی یک مرتبه دور خورشید می چرخند و تا امروز، این خودرو و راننده اش تقریباً ۱.۳ میلیارد مایل(۲.۱ میلیارد کیلومتر) مسافت را در فضا طی کرده اند. این یعنی "استارمن" به اندازه بیشتر از ۵۷ بار پیمودن تمام جاده های زمین، رانندگی کرده است. "استارمن" احتمالاً پیش از اتمام این سفر، کیلومترهای بسیار بیشتری را خواهد پیمود.
یک مطالعه مدل سازی از مدار این مأموریت در سال ۲۰۱۸ مشخص کرد که "رودستر" در نهایت بعد از چند ۱۰ میلیون سال، به سیاره زهره یا زمین سقوط خواهد کرد، اما احتمال برخورد آن با زمین یا زهره در یک میلیون سال آینده به ترتیب فقط ۶ و ۲.۵ درصد است.
همیشه پرتاب های اول در موشک های جدید موارد خطرناکی است و این توضیح می دهد که چرا "اسپیس ایکس" تصمیم گرفت "استارمن" و "رودستر" را در نخستین تجربه پرتاب "فالکون هوی" بعنوان یک محموله ساختگی پرتاب کند.
البته بازاریابی و تبلیغات هم عامل دیگری بوده است، چون که "ماسک" همچنان در حال تولید خودرو های برقی و خودران "تسلا" است و در این امر یکی از پیشگامان است.
موشک "فالکون هوی" از آن زمان دو مأموریت دیگر را انجام داده است که هر دو پرواز، عملیاتی بوده اند. این موشک در آوریل ۲۰۱۹ ماهواره ارتباطاتی "Arabsat-۶A" را به مدار زمین برد و دو ماه بعد دو جین محموله را برای مشتریان مختلف تحویل مدار زمین داد.




منبع:

1399/07/19
20:51:57
5.0 / 5
1961
تگهای خبر: سایت , سفر , شركت , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲