شناسایی یك نانوبادی كه ممكنست از كووید-19 جلوگیری كند

راستابلاگ: پژوهشگران موسسه ˮكارولینسكاˮ در سوئد یك آنتی بادی خنثی كننده كوچك كه اصطلاحاً آنرا ˮنانوبادیˮ نامیده اند، شناسایی كرده اند كه توانایی جلوگیری از ورود كروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 به سلول های انسانی را دارد.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، محققان اعتقاد دارند که این نانوبادی ها می تواند بعنوان یک درمان ضدویروسی مقابل کووید-۱۹ به کار گرفته شود.
"جرالد مک اینرنی"(Gerald McInerney) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: ما امیدواریم که این یافته های ما بتواند به ایجاد درمانی برای کووید-۱۹ و بررسی بهتر این بیماری همه گیر منجر شود.
جستجو برای یافتن نانوبادی موثر که قطعاتی از آنتی بادی هایی است که بطور طبیعی در شترها وجود دارد و می تواند برای انسان سازگار باشد در ماه فوریه با تزریق پروتئین میخ مانند ویروس کرونا به شکلی از لاما(آلپاکا) شروع شد. بعد از ۶۰ روز، نمونه های خون آلپاکا پاسخ ایمنی شدیدی در مقابل پروتئین مذکور نشان دادند. در مرحله بعدی، پژوهشگران توالی سلول های B آلپاکا، نوعی گلبول سفید بدنش را شبیه سازی، غنی سازی و تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص شود کدام نانو بادی برای ارزیابی بیشتر مناسب می باشد. آنها یک نانوبادی به نام Ty۱(به نام آلپاکا تایسون نامگذاری کردند) را شناسایی نمودند که با اتصال خود به قسمتی از پروتئین مذکور که به گیرنده ACE۲ متصل می شود و توسط کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای آلوده سازی سلول ها استفاده می شود، ویروس را خنثی می کند. این مانع لیز خوردن ویروس به درون سلول ها می شود و بدین سبب از عفونت جلوگیری می کند.
"لئو هانک"(Leo Hanke) یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: با بهره گیری از میکروسکوپ الکترونی عبوری کریوژنیک(cryo-EM) ما توانستیم بفهمیم که چگونه نانوبادی در یک اپیتوپ به پروتئین ویروسی که با محل اتصال ACE۲ به گیرنده های سلولی همپوشانی می کند، متصل می شوند. نتایج مطالعه نشان داد که Ty۱ می تواند بطور قوی به پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ متصل شود و ویروس را خنثی کند.
نانوبادی ها مزایای مختلفی نسبت به آنتی بادی های معمولی دارند و بعنوان کاندید درمانی خاص محسوب می شوند. اندازه آنها کمتر از یک دهم آنتی بادی های معمولی است و بطور معمول با هزینه کمتری تولید می شوند.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Communications" انتشار یافته است.

1399/06/15