گریزی به مشكلات خوشنویسان به بهانه نمایشگاه غلامحسین امیرخانی
به گزارش راستابلاگ علی شیرازی، هنرمند خوشنویس در مراسم افتتاحییه نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی، درباره مشكلات صنف هنری خوشنویسان، اظهار داشت: در موقعیت فعلی مشكل معیشتی در همه صنوف هنر به وجود آمده، اما در هنر خوشنویسی مشهودتر است و آن هم به علت حذف بخش كاربردی آن است.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی گالری طراحی هنر، نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی، هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی با عنوان «استاد امیرخانی/ نستعلیق میراث ملی» جمعه (۱۰ مرداد) با حضور چهره های هنر خوشنویسی، هنرمندان و تعدادی از چهره های فرهنگی هنری و در گالری «طراحی هنر» راه اندازی شد.
با عنایت به اعلام نام غلامحسین امیرخانی بعنوان گنجینه زنده بشری در خطِ نستعلیق و قرار گرفتن نام وی در لیست ملی «نادره کاران، حاملان میراث فرهنگی ناملموس»، مجموعه ای متشکل از ۱۷ تابلو از آثار نستعلیق و چلیپانویسی استاد امیرخانی در معرض نمایش گذاشته شد.
علی شیرازی، هنرمند خوشنویس همچون حاضران در این مراسم بود که در سخنانی اظهار نمود: میراث فرهنگی در یک اقدام قابل توجه نام استاد امیرخانی را بعنوان گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق ثبت نمود و پیرو آن گالری طراحی هنر هم مجموعه ای از آثار استاد را به مناسبت این اتفاق و گرامیداشت مقام ایشان در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار داد. هر چند در شرایط کرونایی ناچار شدیم به صورت حساب شده و بسیار محدود از هنرمندان دعوت به عمل بیاوریم اما استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت.
شیرازی درباره جایگاه امیرخانی در هنرهای سنتی و خوشنویسی ایران، اظهار داشت: برخلاف خیلی از هنرمندان خوشنویس که غالبا در یک خلوت شخصی و فضای خصوصی به خلق آثار می پردازند، شخصیت استاد امیرخانی به شدت اجتماعی است. وی از اوایل انقلاب که در رأس انجمن خوشنویسان قرار گرفت نگاهش به افراد، نگاهی سرشار از شایسته سالاری بود به نحوی که در مراکز این انجمن در تهران و شهرستان ها تمام هنرمندانی که به لحاظ کسوت، شخصیت، حسن خلق و حسن خط برجسته بودند در انتخابات انجمن هم برگزیده می شدند، به نظرم یکی از فعال ترین مراکز هنری در ایران انجمن خوشنویسان است.
خالق مجموعه نقاشی خط «قاصدک» در ادامه بیان نمود: خوشنویسی یک هنر سنتی است که در ادامه هنر خوشنویسان دیگر اتفاق می افتد. مثل ادبیات که نمی توانیم قوانین آنرا به کل تغییر دهیم و در چارچوب دستورات نگارشی زبان، آثار مختلف را خلق می نماییم. در خوشنویسی هم قوانین کلی قابل تغییر نیستند و تنها فرم های جدید را پدید می آوریم. استاد امیرخانی هم مانند حافظ از کلمات و حروف خوشنویسی به نحوی بهره برده که بیشتر از هر خوشنویس دیگری در دوره معاصر مخاطب داشته باشد.
این استاد انجمن خوشنویسان ایران خاطرنشان کرد: به صورت طبیعی خوشنویسی ادامه حرکتی در تاریخ است؛ یعنی هنرمند اول، کاری را انجام می دهد و هنرمندِ دوم علاوه بر کامل کردن کار نفر اول در ادامه باید چیزی به آن بیفزاید. ازاین رو همیشه خوشنویسانی که در یک دوره تاریخی به یکدیگر نزدیک هستند سطوح شان از یکدیگر غیر قابل تشخیص می شود. مثلا خط میرعلی هروی که حدود ۵۰۰ سال پیش می زیسته و خط میرعماد حسنی در دوره صفویه با این که فاصله تاریخی دارند، اما خیلی از خطوط شان با یکدیگر اشتباه می شود.
شیرازی همینطور درباره وجه تمایز آثار امیرخانی، اظهار داشت: ما می بینیم که استاد امیرخانی چنان از سلیقه شخصی و خلاقانه خود در این هنر بهره برده که حتی یک کلمه از خط وی هم با هیچ هنرمند ما قبل ایشان قابل اشتباه نیست. خوشنویسان ما در طول تاریخ در یک اندازه قلم و فرمی خاص مشهور و بی نظیر می شوند، فرض کنید میرعماد حسنی قزوینی در قلم و شعر چلیپا بی نظیر بوده است. بعضی از هنرمندان دوره قاجار مثل استاد کلهر در کتابت با قلم ریز برای نوشتن کتاب ها ویژه بوده اند یا خوشنویسانی که فقط در قلم بسیار درشت استاد بوده اند. اما استاد امیرخانی در همه ابعاد قلم آثار قابل ملاحظه ای دارند. در همین نمایشگاه هم اگر توجه کنید، آثاری از قلم بسیار ریز هست تا قلم درشت. این خصوصیت در هیچ خوشنویسی وجود ندارد که آثار مختلف را با کیفیت مثال زدنی انجام دهد.
او اضافه کرد: خوشبختانه ایشان مجموعه ای از «ترین ها» و «اولین ها» است. انجمن خوشنویسی ایران نزدیک به ۷۰ سال پیش تاسیس شد و برای نخستین بار تشکیلات این انجمن گواهینامه هایی را به افراد فارغ التحصیل از این انجمن اعطا می کرد. نخستین گواهینامه استادی انجمن خوشنویسان ایران متعلق به استاد امیرخانی است.
شیرازی افزود: سال ها می گذرد و نخستین نشان درجه یک فرهنگ و هنر را استاد امیرخانی از آن خود می کند که این اتفاق یک مرتبه دیگر هم تکرار می شود. سپس خانه هنرمندان تشکیل شد و باز هم استاد امیرخانی از میان هنرمندان صنوف مختلف با رای گیری برگزیده و بعنوان رئیس شورایعالی خانه هنرمندان انتخاب می شود. باز هم در یک رویداد دیگر ایشان بعنوان نخستین چهره ماندگار هنر خوشنویسی انتخاب گردید. نمونه ای دیگر از مفاخر ایشان اعطای مقام شوالیه هنری از سوی دولت فرانسه در سفارت این کشور به استاد امیرخانی بود که برای نخستین بار به یک خوشنویس تعلق می گرفت. از این نخستین ها در کارنامه هنری استاد امیرخانی بسیار زیاد وجود دارد که به نظرم اتفاقات بزرگ و مهمی برای خوشنویسان است.
وی همینطور درباره اهداف انجمن خوشنویسان و چالش های پیش روی این انجمن هم اظهار نمود: از بدو تاسیس این انجمن، اهدافی برای هنر خوشنویسی متصور بوده؛ اول زنده نگه داشتن و ترویج هنر خطاطی در مقابل تغییر خطی که ۷۰ سال پیش زمزمه اش وجود داشت و دیگری اشتغالزایی برای هنرمندان این عرصه که در هر سطحی وارد بازار کار شوند. آنها که در سطوح پایین تر بودند جذب بازار تبلیغات می شدند، برخی معلم خوبی می شدند، عده ای کاتب خوبی می شد و....
خالق مجموعه «دفتر دانایی» افزود: در آن زمان بعنوان مثال هنر گرافیک وجود نداشت و شناخته شده نبود ازاین رو خوشنویسان مراحل قبل از چاپ را انجام می دادند. یعنی خوشنویس کار را آماده می کرد و به دست مرحله کلیشه سازی، زینک و مراحل پیش از چاپ می سپرد.
این هنرمند خوشنویس درباره مشکلات صنف هنری خوشنویسان، اظهار داشت: از نیمه دوم دهه ۷۰ نرم افزارهای خوشنویسی وارد بازار شد و جنبه های کاربردی خط که ۹۰ درصد آنرا شامل می شد تحت الشعاع قرار گرفت. طبیعتا این اتفاق سبب شد تا چاپ و مراحل پیش از چاپ به دست گرافیست ها که با این ابزار کار می کردند سپرده شود. بنابراین کسانی امروز در عرصه خوشنویسی باقی مانده اند که بعنوان هنرمند آثار هنری خلق کرده اند و البته تعدادشان اندک است. ازاین رو در موقعیت فعلی مشکل معیشتی در همه صنوف هنر به وجود آمده، اما در هنر خوشنویسی مشهود تر است و آن هم به علت حذف بخش کاربردی آن است.
علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۰ مرداد از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به نشانی ولی عصر نرسیده به زعفرانیه پلاک ۲۸۸۰، گالری «طراحی هنر» رجوع کنند. این گالری روزهای چهارشنبه تعطیل می باشد.
منبع: rastablog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب