رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

جریان هدفمندی در حال تخریب سرمایه های اجتماعی كشور هستند

جریان هدفمندی در حال تخریب سرمایه های اجتماعی كشور هستند

به گزارش راستابلاگ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: جریان هدفمند و مدیریت شده ای در حال تخریب سرمایه های اجتماعی، امید و اعتماد به نفسی كه در كشور وجود دارد، هستند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام مصطفی رستمی چهارشنبه 28 آذر در آئین بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالگرد شهادت دكتر مفتح در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشكی همدان، اظهار نمود: شهید مفتح برآمده از حوزه است و از محضر بزرگانی همچون آیت الله بروجردی، آیت الله انصاری، آیت الله علامه و امام راحل كسب فیض كرده و سپس به دانشگاه هجرت كرد و در فضای دانشگاهی به دنبال تحقق هدف بلندی كه امام راحل آغاز كردند و آن به سعادت رساندن جامعه با به كارگیری دو ظرفیت بزرگ دانشگاه و حوزه بود.
وی ادامه داد: در گذشته هدف از تأسیس دانشگاه در كشور جدا شدن دو مجموعه علمی حوزه و دانشگاه در سرحد حركت های مؤسسان دانشگاه و مروجان علوم غربی در كشور بوده است.
رستمی بیان كرد: اگر به تاریخ علم در غرب نگاهی داشته باشیم می بینیم فلسفه تحلیلی انكار هویت كل شكل می گیرد كه كم كم منجر به این می گردد كه انكار موارد غیرقابل اثبات صورت بگیرد و خروجی آن حركت علمی بوده و از سویی پیشرفت علمی رخ می دهد و از سویی صدمه انكار هر آنچه غیرمادی است، اتفاق می افتد و دانشگاه با این بنیاد و پیشینه شكل گرفته و حركت می كند كه خروجی آن به اختراع تكنولوژی و ابزار پیشرفته دست می یابد اما این آیا همه مسائل را حل كرده است و مسائلی را آفرید كه بشر با آن درگیر نبود و الان اسیر شدن بشر در چنبره ماشین را شاهد می باشیم.
وی عنوان كرد: مقهور شدن و اسیر شدن طبیعت در دست انسان آن هم نه برای بهره وری بیشتر بلكه برای به خطر انداختن همه طبیعت رخ داده و امروزه انسان درصدد حفظ طبیعت از دست تكنولوژی كه خودش آفریده، است.
رستمی بیان كرد: هم افزایی پیاپی به دنبال تسلیم شدن همه ابعاد انسان ها در تكنولوژی ها است و تكنولوژی از یك فسلفه شروع شد و چه كسی می تواند منكر نقش تفكر و مبانی فكری در همه ابعاد علمی بشر باشد.
وی خاطرنشان كرد: اگر از فلسفه ای تكنولوژی زاده می گردد كه بشر با همه این ابعاد مشكل دارد می گوییم این دانشی است كه موفق به كشتار جمعی می گردد كه بعنوان مثال در حوزه پزشكی، بیماری های طبیب ساخته و داروی پایه و صنعت تجارت بیماری ها رخ داده است به طوریكه در هر دانشی وارد می شویم با حلقه مفقود شده اخلاق مواجه می شویم كه سبب شده علم به ناهنجاری هایی برسد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اضافه كرد: پست مدرن كه به دنبال حفظ طبیعت و حیات طبیعی و حفظ تنوع زیستی انسانی است، در مدرنیته شكل می گیرد. تفكر بسنده بودن علم به خودش و بی نیازی به فلسفه یك منبع فلسفی دارد و نمی توان گفت علمی بدون نیاز به فلسفه باشد.
وی عنوان كرد: زمانی كه دانشگاه در كشور راه اندازی گردید، تصور این بود كه دانشگاه های ما به روال غرب پیش برود در صورتی كه اینگونه نشد و دانشگاه ها با موضوعاتی كه جوانان ما با آنها درگیر بود، گره خورد و حضور بزرگانی همچون شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری در این محافظت از فضای علمی و ارتباط با فضای باورها نقش جدی داشتند.
وی افزود: انقلاب اسلامی بعنوان اتفاقی كه برپایه دین باوری شكل می گیرد و به سلطه گری نظام غرب نه می گوید و نظام نویی می سازند و پای آن می ایستند، هزینه های مختلفی را از جانب كشورهای سلطه گر متحمل می گردد.
این مقام مسئول بیان كرد: چرا استاد دانشگاه در دانشگاه خود شهید می گردد و اولین ترورها متوجه چهره های علمی كشور شده و از آنجا شروع می گردد تا اتفاقات بیرونی مانند كودتا، تحریم و تجزیه طلبی تا حركت های عمیق تر درونی و فاصله انداختن بین بخش های مختلف كشور و تضعیف قدرت نرم این نظام كه با شدت بیشتری امروزه دنبال می گردد.
وی با اشاره به اینكه خطرات بیرونی ما كم اثرتر و دارای خطر كمتری نسبت به خطرات درونی است، خاطرنشان كرد: كاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در كشور مشكلی است كه در كشور وجود دارد به طوریكه كوچكترین نقطه و اشتباهی در قوا و مجموعه ها به شدت مورد بازخورد قرار می گیرد اما پیشرفت ها و دستاوردهای نظام كمتر مورد توجه قرار می گیرد.
رستمی اضافه كرد: در حوزه پزشكی كارهای انجام شده قابل دفاعی داریم كه تا مدت ها مردم باید با آن آشنا گردند به طوریكه در سال های اول انقلاب حتی پزشك را هم از كشورهای همسایه وارد می كردیم و امروزه با جدیدترین و پیشرفته ترین واحدهای غربی قابل رقابت هستیم.
وی خاطرنشان كرد: درست است كه در بخش های دارو و بعضی از تجهیزات پزشكی به دلیل تحریم ها با نواقصی مواجه هستیم اما با پیشرفتی كه حاصل كردیم قابل قیاس نیست.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: در دوره ستم شاهی ایران همانند كشورهای سعودی، عابر بانك كشورهای آمریكا بود كه سیاست های داخلی و عزل و نصب های كشور را مدیریت می كرد كه شواهد آن در تألیفات كارگزاران شاهنشاهی به وفور دیده می گردد.
وی با اشاره به اینكه پس از انقلاب اتكا به قدرت درونی صورت گرفت، تاكید كرد: ماهواره هایی كه دانشگاه های ما می سازد، سبب افتخار كشور ایران شده است.
رستمی با اشاره به اینكه كشور ایران در حوزه نانو چهارمین قدرت به حساب می آید، عنوان كرد: برخی معترض هستند كه چرا در كشور ماهواره می سازید اما قادر نیستید كه پراید را اصلاح كنید و در پاسخ می گوییم، اگر همانطور كه تولید ماهواره را به دست دانشگاه ها سپردید تولید خودرو را هم به دانشگاه بسپارید موفق خواهیم شد كه متأسفانه دست های پشت پرده زیاد بوده و اجازه این كار را نمی دهند.
وی بیان كرد: اگر روزی در تحریم وارد كردن سیم خاردار بودیم امروز در تحریم فروش موشك هستیم و این نشان بازدارندگی مراكز علمی و دانشگاه های ما است.
رستمی با اشاره به اینكه هرجا باور به خود داشتیم، موفق شدیم، اظهار نمود: سوال می گردد انتظار دارید دانشگاه ها در اختیار سلطه جهانی و خروجی آن خدمت به نظام بین الملل باشد یا دانشگاهی در خدمت هویت كشور باشد و در پاسخ ما به دانشگاه دوم نیاز داریم كه این نوع دانشگاه به یك مبانی فلسفی و هنجارهای قواعد علمی نیاز دارد.
وی با اشاره به اینكه ۱۵۰ طلبه پزشك داریم، خاطرنشان كرد: وحدت حوزه و دانشگاه برای این است كه دو مجموعه علمی برای هم افزایی به حركت در یك مسیر خاص نیاز دارند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینكه هدف حوزه و دانشگاه به سعادت رساندن جامعه و توجه به همه معیارهای سعادت است، تصریح كرد: پیشروترین كشورهایی كه در حوزه دموكراسی و مردم سالاری و ثروت حرفی برای گفتن دارند، مردم آنها به ستوه آمده اند و اعتراضاتی خارج از درون آن نظام دارند.
وی ادامه داد: بناست وحدت حوزه و دانشگاه به این مفهوم كمك نماید كه جهت علم مقرر است به كدام سمت حركت نماید و دین و علوم دینی بناست چه خدمتی به مجموعه نیازها و داشته ها عرضه نماید و یك دانشجو و دانش آموخته چه خصوصیت اخلاقی باید داشته باشد.
رستمی عنوان كرد: دانشجو در دانشگاه در حال تربیت پذیری است و هر رفتاری از جانب نظام آموزشی رخ می دهد در حال شكل دادن به هویت دانشجو صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینكه نگاه وحدت حوزه و دانشگاه نگاه به حركت این دو بال جامعه برای رسیدن به مقاصد عالی دارد، تصربح كرد: بخشی كه دشمن در حال تخریب است دستاوردها نیست بلكه سرمایه های معنوی است به طوریكه برخی معتقدند عاشورا ربطی به ما ندارد و به آن حمله می كنند و از سویی كریسمس را زنده نگه می دارند.
رستمی با اشاره به اینكه ما فقر در سواد عمومی داریم، تاكید كرد: معلمان ما در انتقال تاریخ كشور كم كاری كرده اند و وظیفه شما در حوزه و دانشگاه سنگین است و باید داشته های كشور را نشان دهید.



1397/09/28
20:31:41
5.0 / 5
4915
تگهای خبر: دانشگاه‌ , ماهواره , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱