مقابله با شبه علم در بحران كرونا،

آیا ویروس كرونا در آزمایشگاه ساخته شده است؟

آیا ویروس كرونا در آزمایشگاه ساخته شده است؟

به گزارش راستابلاگ عضو هیئت علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان ساخت ویروس كرونا در آزمایشگاه وجود ندارد، اظهار داشت: چونكه ندارد، همیشه امكان دارد. به همان اندازه كه امكان دارد كیهان ما روز گذشته خلق شده باشد و «14 میلیارد سال قدمتی» كه می گویند، تلقین شیطان باشد. به همان اندازه امكان دارد كه قوری ای غول آسا در یك میلیارد سال نوری فاصله از زمین، مشغول دم كردن چای زعفرانی كاشان برای نظریه پردازان توطئه فرازمینی باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر کیوان الستی با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را در صفحه اینستاگرامی "کرسی یونسکو در ترویج علم" منتشر نمود.
در این یادداشت آمده است:
آیا موجود کوچکی که جهان را به چالش کشیده، نتیجه طراحیِ هوشمندانه است یا از نوعی جهش و سازش با محیط حاصل شده؟ طبیعی است یا دست ساز؟ منشا آن حیوانی است یا در آزمایشگاهی در چین توسط توطئه گران ساخته شده است؟

تقسیمات ما (مثل طبیعی و مصنوعی) گاهی سوالات گمراه کننده ایجاد می کند: خیلی از آنچه که طبیعی می دانیم چندان هم طبیعی نیست: حیوانات خانگی (از سگ ها گرفته تا گوسفند و اسب)، سگ و اسب و گوسفند بودنشان در نتیجه تغییراتی است که انسان به وجود آورده است. انسان بوده که از گوسفندان پروار، فرزند کشیده و نحیف ها را از چرخه زاد و ولد خارج کرده است، حامی اسب های خوش اندام بوده و سرکش ها را نابود کرده است، گرگها را نسل به نسل تربیت کرده و به سگ های خانگی تبدیل نموده است و در همه اینها، قصدی انسانی دخیل بوده که (اگر می خواهید) «طراحی هوشمندانه »اش بنامید.

از آن سو، خیلی از آنچه که طراحی شده و هوشمندانه قلمداد شده نیز چندان هم هوشمندانه طراحی نشده اند. فناوری های پیچیده اطراف ما، (کامپیوتر و موبایل و اتومبیل ها) در طول زمان و از نوآوری ها و سازش آنها، با بازار و سلیقه جامعه، شکل گرفته و تکامل یافته اند. مهندس هوشمندی نیست که در کارگاه و آزمایشگاه خود از پیش به همه آنچه پسند خریدار می افتد، اشراف داشته باشد.

پس چه جذابیتی برای عموم غیرمتخصص هست که تا این حد میان طراحی هوشمندانه و نظریه های فرگشت تفاوت قائل شود.

قسمتی از پاسخ در ارزشی است که بر دوش واژه ها سنگینی می کند. کلمه «خلق» معنایی دارد که نمی توان و نباید با جزئیات و مخلفات اضافه، آلوده اش کرد. «ساخته شدن در آزمایشگاه» نیز (برای علاقمندان) معنایی دارد که تلطیف آن منظور آن «علاقمند» را برآورده نمی نماید. «دست ساز بودن» و «آزمایشگاهی بودن»ِ ویروس، ساخته شدن آن است از صفر تا صد، در آزمایشگاهی که قاتلانِ پول پرست و سیاست مدارانِ قاتل پرور، به طراحیِ هوشمندانه «دست سازی» مشغولند که هدفش کشتار و کاهش جمعیت است و راه یافتنش نیز (صرف نظر از ردیابی نیمخند و برق چشمان قاتلان) در درایت سیاسی و درکِ رموز پنهان «باهوشان» نهفته است.

از درایت سیاسی اگر بگذریم اما، پاسخ های علمی (چه دست و قصد انسان دخیل باشد و چه نباشد) ساده ترین پاسخ ها است. پاسخ هایی که کمترین موجودات را فرض می گیرد و موجودات فرض گرفته شده نیز، از کمترین رمز و راز و پنهان بودگی ها برخوردار می باشند. افراد مرموز در آزمایشگاه های پنهان، شیاطین در دالان های دوزخی، و اساطیر در کوه المپ، در علم جایی ندارند. نه به خاطر عدم امکان شان بلکه به خاطر در دسترس نبودنشان.
پس آیا این امکان وجود ندارد که ویروس کرونا در آزمایشگاه ساخته شده باشد؟ چونکه ندارد، همیشه امکان دارد: به همان اندازه که امکان دارد کیهان ما روز گذشته خلق شده باشد و «۱۴ میلیارد سال قدمتی» که می گویند، تلقین شیطان باشد. به همان اندازه امکان دارد که قوری ای غول آسا در یک میلیارد سالِ نوری فاصله از زمین، مشغول دم کردن چای زعفرانی کاشان برای نظریه پردازان توطئه فرازمینی باشد. به همان اندازه امکان دارد، که دانشمندان چینی فرازمینی که در آزمایشگاه ساخت کرونای فرازمینی مشغولند، بجای کربن در بدنشان پیوندهای سیلیکونی به کار رفته باشد. به همان اندازه امکان دارد که نوشیدن روغن شتر با پنبه ممکنست در درمان سرطان مفید باشد. و چه کسی و چه مقامی و چه دانشمند بزرگی در زمین و فرازمین وجود دارد که بتواند ادعا کند و شواهدی ارائه کند که ثابت کند این موارد که (گفتیم و از گفتن آن خوشحالیم) صادق نبوده و افسانه است و (خدایی ناکرده) علمی نیست.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، کرسی یونسکو در ترویج علم بمنظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه پخش شده، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه اندازی کرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می کند با تولید و ارسال پیام های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در امتداد جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه بجای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.
کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است بوسیله ایمیل کرسی به آدرس unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو بپیوندند.




منبع:

1399/02/08
14:15:00
5.0 / 5
3208
تگهای خبر: تلگرام , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲