مقابله با شبه علم در بحران كرونا،

انگ اجتماعی مبتلا شدن به كرونا مانعی برای درمان و پیشگیری

انگ اجتماعی مبتلا شدن به كرونا مانعی برای درمان و پیشگیری

به گزارش راستابلاگ دبیر مركز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه به نظر می آید مبتلا شدن به كرونا ویروس از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن بعنوان یك انگ اجتماعی است كه شأن افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می دهد، اظهار داشت: این مورد باعث خواهد شد این افراد بیماری خویش را پنهان و معضلی جهت پیشگیری ایجاد كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر مجید طاهری با پیوستن به پویش #علمی_شو كرسی یونسكو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان "ننگ اجتماعی یا استیگما در رابطه با كرونا؛ پیشگیری از ایجاد معضلی در مورد این بیماری برای جلوگیری از گسترش كرونا" در صفحه اینستاگرامی كرسی یونسكو در ترویج علم منتشر نمود.
در این یادداشت آمده است:
"ابتلا به كرونا به معضلی با ابعاد جهانی تبدیل گشته است. در حالیكه كرونا از منظر پزشكی در مقایسه با سایر بیماری های تنفسی مانند آنفلوآنزا یا سارس یك بیماری با میزان سرایت بالاتر تلقی می شود، اما میزان كشندگی كمتری دارد، اما به نظر می آید از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن بعنوان یك انگ اجتماعی است كه شأن افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می دهد.
به این مفهوم كه فرد مبتلا به كرونا در كنار تحمل بار درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، ناچار است نگاه و احساسات منفی دیگران مانند طرد، تحقیر و انواع تبعیض ها را از جانب جامعه تحمل كند؛ به صورتی كه به نظر می آید پیامدها و مشكلات ناشی از انگ اجتماعی در رابطه با كرونا از خود بیماری دردناك تر باشد.
این مورد باعث خواهد شد كه این افراد بیماری خویش را پنهان و معضلی جهت پیشگیری ایجاد كنند، بدین ترتیب كه سبب كاهش رغبت این گروه از بیماران برای انجام آزمایش، مانعی در دسترسی به درمان و سایر خدمات مراقبت بهداشتی، عدم تعهد به درمان و فاش نكردن بیماری می شود. از پرسنل بهداشتی درمانی درخواست می كنم نگاه درستی در مورد این بیماری را به جامعه انتقال دهند و صدالبته نقش رسانه ها بسیار مهم می باشد."
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، كرسی یونسكو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی كه این روزها پیرامون كرونا ویروس جدید در جامعه انتشار یافته، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه اندازی كرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می كند با تولید و ارسال پیام های كوتاه صوتی، تصویری و متنی، در جهت جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری كنند.
كرسی یونسكو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیك اندیشان دعوت كرده است از راه ایمیل كرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و كانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو بپیوندند.



1399/01/03
20:17:52
5.0 / 5
3999
تگهای خبر: تلگرام , خدمات , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲