در پی تجمع اعتراضی دانشجویان انجام شد؛

تشكیل كارگروه بررسی و حل مشكلات صنفی دانشجویان دندانپزشكی شهید بهشتی

تشكیل كارگروه بررسی و حل مشكلات صنفی دانشجویان دندانپزشكی شهید بهشتی

راستابلاگ: به دنبال تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در اعتراض به بعضی از مشكلات صنفی دانشكده  و همینطور ˮپذیرش جمعی از دانشجویان انتقالی از دانشگاههای سطح پایین خارج از كشور در دانشكده دندانپزشكیˮ،  كارگروهی با حضور نمایندگان دانشجویان و هیات رییسه دانشگاه برای بررسی و حل مشكلات صنفی دانشجویان تشكیل شد.


علیرضا حاتمی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درگفت وگو با ایسنا با اشاره به اعتراض دانشجویان، عنوان كرد: بر مبنای برخی شنیده ها، هیات رییسه دانشكده برای پذیرش دانشجویان انتقالی دانشگاههای سطح پایین خارج از كشور همچون دانشگاههای مجارستان، فیلیپین، اسلواكی و چند كشور دیگر تحت فشار قرار گرفته و به دنبال مصاحبه علمی، اغلب این دانشجویان از سطح و تراز علمی مناسبی برای پذیرش در دانشگاه تراز اولی همچون علوم پزشكی شهید بهشتی برخوردار نیستند.
وی با ادعای اینكه اغلب دانشجویان انتقالی به علت عدم پذیرش در كنكور داخل كشور و دارا نبودن سطح سواد لازم، برای پذیرش در دانشگاههای خارجی سطح پایین اقدام نموده اند، خاطرنشان كرد: این دانشجویان هم اكنون و بعد از گذراندن چند ترم در دانشگاه های خارجی، بدون هیچ مانعی برای پذیرش در دانشگاههای سطح اول كشور اقدام نموده اند كه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
نماینده شورای صنفی مركزی دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور همینطور با اشاره به تجمع و تحصن دانشجویان دانشكده دندانپزشكی، عنوان كرد: دانشجویان این دانشكده اكثرا از نخبگان علمی كشور و از دانشجویان دارای سطح علمی بالا و رتبه های دو رقمی كنكور هستند كه نسبت به پذیرش دانشجویان انتقالی معترضند. از جانب دیگر، این دانشكده هم همانند اغلب دانشكده ها از كمبود امكانات و تجهیزات رنج می برد و امكانات آن كفاف همین دانشجویان فعلی دانشكده را هم نمی دهد.
حاتمی در خاتمه با اشاره به نقل قول اخیر وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت انتقال دانشجویان از دانشگاههای خارج به داخل كشور از ابتدای سال 2019، اظهار نمود: با این وجود وزارت خانه و بعضی از دانشگاهها از همین فرصت كوتاه چندماهه برای پذیرش دانشجویان انتقالی در ازای پرداخت شهریه بهره برده و توجیه آنها هم مشكلات مالی دانشگاههاست كه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

حضور هیات رییسه دانشگاه در جمع دانشجویان معترض
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، به دنبال تجمع اعتراضی دانشجویان، معاونان آموزشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به همراه بعضی از مسئولین دانشكده دندانپزشكی در جمع دانشجویان حاضر شده و ضمن شنیدن سخنان و اعتراضات دانشجویان، به تبادل نظر با دانشجویان معترض پرداختند.
بر این اساس، گروهی از دانشجویان به بیان مطالبات صنفی خود پرداختند كه این مطالبات در چند محور اصلی شامل: "مشكلات مربوط به انتقال دانشجویان تحصیلات تكمیلی دانشگاههای خارج به دانشكده"، "مشكلات مربوط به ادغام پردیس جمالزاده در دانشكده ولنجك"، "تناقض و عدم شفافیت مسئولین در مورد ساختمان دربند"و برخی مسایل صنفی دیگر عنوان شد.
در این رابطه یكی از فعالان دانشجویی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به ایسنا، اظهار داشت: در جلسه مسولان دانشگاه با دانشجویان مقرر شد دانشكده از پذیرش دانشجویان انتقالی در ترم جاری (ترم مهر ماه) خودداری كند؛ همینطور پیگیری مواردی همچون مشكلات مربوط به هیات علمی، كمبود بیماران، مواد دندانی، سیاستگذاری برای پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان تحصیلات تكمیلی در ورودی بهمن، مسائل مربوط به تكمیل و تجهیز ساختمان دربند و بعضی از مسائل دیگر به كمیته رسیدگی به اعتراضات سپرده گردد.
به قول این فعال دانشجویی، در این جلسه مقرر شد كارگروهی با حضور نمایندگان دانشجویان و هیات رییسه ی دانشگاه تشكیل گردد و در خلال یك هفته پاسخ و برنامه ی زمان بندی شده خویش را جهت رفع موضوعات فوق بصورت كتبی اعلام نماید.



بیانیه دانشجویان دانشكده دندانپزشكی در ارتباط با اعتراضات اخیر
در این رابطه همینطور دانشجویان دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اطلاعیه ای صادر كردند كه در بخشی از این بیانیه آمده است: "دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از دیرباز در شمار برترین دانشكده های آموزش دندانپزشكی كشور بوده و مسئولیت آموزش عده ی كثیری از دندان پزشكان خبره كشور را عهده دار بوده و هرساله میزبان دانشجویانی است كه با تلاش و انگیزه ی مثال زدنی غول كنكور را پشت سر گذاشته و با رتبه های عالی وارد این دانشكده می شوند.
انچه كه این روزها در برترین دانشكده دندان پزشكی ایران میگذرد، ما دانشجویان دندانپزشكی شهید بهشتی را بر آن داشت تا به حكم وظیفه و مسئولیت دیده بانی، این سطور را صدای خود سازیم در اعلام نگرانی مان از وضعیت دانشگاه.
این دانشویان در بخشی از بیانیه خود ادعاكردند: "دستور مستقیم وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشكی كشور در خصوص ورود بالغ بر ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تكمیلی (كه تنها با گذراندن ۳۶ واحد درسی در دانشكده های دندان پزشكی كشورهایی مانند مجارستان، گرجستان و...) به دانشكده های دندانپزشكی داخل كشور و تصویب اجرای آن در هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی باعث شد این دانشجویان كه اغلب سد كنكور را دور زده اند و برخی از آنان حتی كنكور نداده اند یا با معدل های بسیار پایین برای تحصیل روانه دانشگاه های درجه چند خارج از كشور شده اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون در كنار رتبه های برتری كه با تلاش فراوان به صندلی های دانشكده دندانپزشكی شهید بهشتی دست پیدا كرده اند، خواهند نشست. طرحی كه اساساً به اذعان همه اساتید و خبرگان دانشكده، سبب افت شاخص های اموزشی و روند یادگیری دانشجویان میگردد و نتیجه ای جز شكست برای دانشكده دندانپزشكی شهیدبهشتی و نزول جایگاه آن نخواهد داشت."
در بخشی از این بیانیه با اشاره به روند پولی سازی آموزش آمده است: "ما دانشجویان دندان پزشكی شهید بهشتی اعلام می نماییم كه روند پولی سازی دانشگاه و نگاه درآمدزایی در پذیرش دانشجو به حدی سرعت و شدت گرفته است كه اگر تا چندین سال قبل استثنا بود، امكان دارد تا آینده ای نزدیك به قاعده تبدیل گردد. این روند نه تنها مصداق تبعیض و بی عدالتی است كه نتیجه آن اختلال در روند آموزشی دانشجویان دانشكده دندان پزشكی شهید بهشتی می باشد.گ
مرور سخنان شهید ایت الله محمد حسین بهشتی كه نام دانشگاه به نام ایشان مزین گردیده است در برهه ی كنونی تامل برانگیز میباشد:: « اگر در جامعة اسلامی كوششی برای اقامة عدل نباشد كسی به سراغ ما نمی آید و بلكه برعكس جوان ما هم به جایی می رود كه برای اقامه عدل گام برداشته اند چه خدا و اسلام باشد چه نباشد.
جوان عاشق عدل است و خدا خواسته كه جوان با این بینش به دنبال خدا برود...چرا آدرس خدا را با آدرس عدل جدا كنیم؟ این گناه ماست، آیا گرایش جوان به عدالت قابل تخطئه است؟ غیر خدایی است؟ مگر فطرت و عقل و قرآن جز این می گوید كه: ان الله یامر بالعدل»
علاوه بر مسئله عدل، مسئله حق الناس مطرح است. ظاهراً این طرح جهت جبران كسری بودجه و در جهت خودكفایی بیشتر دانشگاه ها تصویب شده است. حال این سوال مطرح میشود تصویب طرحی كه پیامد نزدیك آن اسیب جدی به روند اموزشی دانشجویان دندانپزشكی است و پیامد بلندمدت آن سلب اعتماد بین بیمار-دندانپزشك، منجر به تضییع حق چندین نفر می شود؟ مولای متقیان حضرت علی میفرماید: «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَهً لِحُقُوقه، خدای متعال، رعایت حقوق بندگانش را مقدمه‏ ای برای رعایت حقوق خودش قرار داد».
در بخش دیگری از بیانیه دانشجویان ادعا شده است: "تعطیلی پردیس بین الملل دانشكده دندانپزشكی شهید بهشتی به دلیل مشكلات مالی و ادغام دانشجویان دو دانشكده، نتیجه ای جز هرج و مرج و نقض غرض در امر آموزش به دنبال نداشته است. دانشگاه وظیفه تامین شرایط آموزشی مناسب برای هر دو دانشكده را بر عهده دارد، حال آنكه متاسفانه افزایش تعداد دانشجویان با امكانات، تجهیزات و فضای آموزشی محدود موجود، عملا فرایند آموزش را فشل كرده و آموزش فراگیر برای همه دانشجویان، جای خویش را به آموزش رقابتی داده است."
نگارندگان این نامه در انتها تاكید كردند: "ضمن اعلام نگرانی، با اخطار به عواقب این تصمیمات خواستار اتخاذ سیاست های جدید و اصلاح تصمیمات گذشته مسئولین میباشند. لازم به ذكر است ما دانشجویان دندانپزشكی شهیدبهشتی این دانشكده را خانه خود می دانیم و در جهت اعتلای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود و آمادگی خویش را برای همكاری در بهبود وضعیت موجود و پشتیبانی از هر برنامه ای كه در جهت رفع مشكلات باشد، اعلام می نماییم."



1397/07/02
14:51:00
0.0 / 5
4782
تگهای خبر: دانشگاه‌ , كنكور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱