از دلیلهای توسعه كمی دانشگاه های كشور تا برخی كارشكنی ها در سیاست های جذب هیات علمی

از دلیلهای توسعه كمی دانشگاه های كشور تا برخی كارشكنی ها در سیاست های جذب هیات علمی

به گزارش راستابلاگ رئیس سابق مركز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم با تاكید بر اینكه توسعه كمی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در گذشته برمبنای نیاز اتفاق افتاد، اظهار داشت: در آن زمان اخباری داشتیم كه دانشجویان دختر و پسر ایرانی در دانشگاه های خارجی برای گرفتن یك لیسانس در پانسیون های مشترك زندگی می كردند و نظام باید شرایط ادامه تحصیل این افراد را در داخل كشور فراهم می كرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا مردانی در نشست "جذب هیأت علمی از گذشته تابحال با نگاهی بر چشم انداز آمایش آموزش عالی" در توضیح علل توسعه كمی آموزش عالی در دولت نهم و دهم، اظهار نمود: در واقع توسعه كمی مراكز آموزش عالی در آن زمان مبتنی بر آمایش صورت نگرفت، اما نیاز بود این توسعه اتفاق بیفتد. چونكه ما اخباری داشتیم در آن زمان كه دختران و پسران ما برای گرفتن یك لیسانس به كشورهای دیگر همچون آذربایجان، ایروان، ارمنستان، تركیه، مالزی و... می رفتند و حتی در پانسیون های مشترك زندگی می كردند. بدین سبب نظام باید این فرصت را فراهم می كرد تا شرایط ادامه تحصیل برای این افراد در كشور فراهم می شد.
ایشان سپس اشاره كرد: اینكه هیأت علمی های جذب شده در دانشگاه‌ ا و مراكز آموزش عالی در آن زمان برمبنای آمایش سرزمینی آموزش عالی بوده است یا نه، اظهار داشت: آمایش سرزمینی آموزش عالی ما آمایش دقیقی نبود. حدود سه بار آمایش صورت گرفت و من دراین زمینه مشاركت داشتم و بتازگی نیز دراین زمینه پروژه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما دادند كه به سبب كمبود بودجه و مسائل مالی تعطیل شد كه قرار بود آمایش نیازسنجی اعضای هیأت علمی در كشور صورت بگیرد. ما حتی بخش اول این پروژه را نیز تحویل دادیم كه به سبب كمبود بودجه معاونت پژوهشی هم در این مركز تعطیل شد.
رئیس سابق مركز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم اشاره كرد: اولا در گذشته جذب ما متمركز نبود. پروسه جذب یك وحدت رویه و هدایت كلی بود كه به نفع متقاضیان انجام می گرفت و هم نظارت بر این روند صورت می گرفت تا كسانی كه شایستگی و برتری دارند؛ وارد دانشگاه ها شوند و فرصت برابر برای ثبت نام متقاضیان ایجاد شود.
دكتر مردانی با تاكید بر اینكه در گذشته برای جذب در دانشگاه ها متقاضیان كمتری داشتیم، اظهار داشت: هم اكنون در حوزه جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها اشباع صورت گرفته و دانشگاه ها به سبب كاهش تعداد دانشجویان با هیأت علمی مازاد مواجهند و شرایط فعلی جذب با شرایط آن دوره قابل مقایسه نیست.
مدیركل انتصابات دانشگاه آزاد تاكید كرد: نظام جذب اعضای هیأت علمی كشورهای دیگر با كشور ما متفاوت می باشد. آن كشورها در حوزه جذب اعضای هیأت علمی استخدام رسمی ندارند و اعضای هیأت علمی آنها قراردادی هستند و هر زمان هم كه نیاز نباشد، اتمام قرارداد با آنها صورت می گیرد؛ اما در نظام جذب ما استخدام پیمانی، رسمی، آزمایشی، رسمی قطعی و... وجود دارد كه البته این مسئله باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. حتی مباحثی نظیر امنیت شغلی اعضای هیأت علمی و ارتقای آنها در نظام جذب ما وجود دارد كه باید دراین زمینه بررسی های مجدد صورت بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تغییر سیاست جذب اعضای هیأت علمی به زیان دانشگاه ها به اتمام رسید، اظهار داشت: اجرای این برنامه موجب شد كه مقداری از سلیقه گرایی و قبیله گرایی در دانشگاه ها كم شود؛ اما از طرفی قدرت دانشگاه ها افزایش پیدا كرد، چون در یك شهرستانی اگر نماینده ای یا مقامات محلی و رئیس دانشگاه در جذب یك فرد فشار می آوردند و فرد مورد نظر نیز شرایط لازم جذب را نداشت، چون هیأت مركزی جذب وجود داشت و روند جذب بر طبق این مركز صورت می گرفت، كمكی بود برای استقبال دانشگاه ها در جذب اعضای هیأت علمی و حتی توان و قدرت مدیریتی رؤسای دانشگاه ها در انتخاب درست تقویت شد.
بگفته وی، روسای دانشگاه ها در آن زمان با تغییر روند جذب اعضای هیأت علمی همراه بودند. بااینكه در بدنه گروه ها مخالفت هایی نیز داشتیم و خیلی از گروه ها دراین زمینه كارشكنی می كردند، اما به مرور زمان این مخالفت ها با تبیین سیاست به وجود آمد و ۸۰ درصد اجرای طرح به صورت صحیح اجرایی شد؛ چونكه انتخاب افراد توسط بررسی های كارگروهی صورت گرفت و اغلب برای بهترین ها جهت جذب در دانشگاه ها رأی داده می شد و شایسته گزینی نیز رعایت می شد و بااینكه ممكن بود ۱۰ درصد از افراد بر طبق این روند و تحت تأثیر فشارها جذب می شدند؛ اما این عدد در مقایسه با عدد دیگر اندك است و طبیعتا عده ای می خواستند به هر طریقی با جذب یكسری از افراد دیگر منافع فردی و گروهی خودرا مطرح كنند.
مدیركل انتصابات دانشگاه آزاد همین طور درباب میزان استقلال مركز جذب هیأت علمی در ابتدای تأسیس خود كه در دانشگاه علامه طباطبایی بوجود آمد، اظهار داشت: ما در ساختمانی كه آن دانشگاه در اختیار ما قرار داده بود، استقلال كامل داشتیم و استقلال ما به اندازه ای بود كه حتی وقتی وزیر نامه ای به ما می نوشتند، ما آنرا در هیأت مورد بررسی قرار می دادیم تا تصمیماتی كه گرفته می شود، برمبنای رعایت حق صورت بگیرد.
دكتر مردانی همین طور با تاكید بر اینكه هم اكنون جذب اعضای هیأت علمی برمبنای سیاست طرح شده در مركز جذب اعضای هیأت علمی گاهی در اجرا با كارشكنی هایی مواجه می شود، اظهار داشت: قرار بود شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین زمینه پرچم دار این حركت شود تا سیاست های جذب در بلندمدت تغییر پیدا نكند؛ اما بااینكه این سیاست ها تغییری پیدا نكرده ولی گاهی در اجرا كارشكنی هایی می شود كه لازم است شورا دراین زمینه ورود پیدا كند، ضمن اینكه این مسئله بوسیله سازوكارهای مردم نهاد، تشكل ها و نظام قضایی پیگیری می شود و كارشكنی های انجام شده دراین زمینه مورد بررسی قرار می گیرد.
دانشگاه آزاد زیان ده شده است
وی درباب اشباع جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها همچون دانشگاه آزاد نیز اظهار داشت: هم اكنون این اشباع در دانشگاه ها صورت گرفته و حتی در دانشگاه آزاد در بعضی رشته ها نسبت استاد به دانشجو یك به پنج است و الان دانشگاه آزاد زیان ده شده است. پس باید دراین زمینه نیز بازبینی هایی صورت بگیرد و سیاست ها برمبنای شرایط حال منطبق شود.
رئیس سابق مركز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم اشاره كرد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد جذب خواهند شد و قرار بود امسال این افراد جذب شوند كه فراخوان این جذب بهمن ماه اعلام خواهد شد.




منبع:

1398/10/12
23:58:22
5.0 / 5
4618
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , فرهنگ , وزارت علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲