معاون صندوق نوآوری و شكوفایی مطرح كرد

گلایه شركت های دانش بنیان از پروسه دریافت تسهیلات

گلایه شركت های دانش بنیان از پروسه دریافت تسهیلات

به گزارش راستابلاگ ایسنا/خراسان رضوی معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی اظهار داشت: یكی از گلایه هایی كه شركت های دانش بنیان به درستی از صندوق نوآوری و شكوفایی داشتند این بود كه پروسه دریافت تسهیلات از صندوق طولانی است.


دكتر سیاوش ملكی فر، امروز 9 دی ماه در مراسم معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری شكوفایی كه در پارك علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار نمود: صندوق نوآوری شكوفایی یك نهاد عمومی متعلق به شركت های دانش بنیان است. در خیلی از كشورهای دنیا نهادهای مشابه صندوق نوآوری و شكوفایی توسط دولت ها و حاكمیت ها به وجود آمد تا از فناوری، توسعه و تجاری سازی حمایت شود.

وی با اشاره به اینكه «هیأت وزیران در سال 1391 بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بعد از تایید شورای نگهبان، اساسنامه صندوق نوآوری و شكوفایی را تصویب كرد»، اضافه كرد: تاسیس نهادی مالی به نام صندوق نوآوری و شكوفایی در سال 1392 مطابق ماده پنج قانون در امتداد تحقق اقتصاد دانش بنیان و فناوری محور و تكمیل زنجیره ایده تا بازار شكل گرفت و فعالیت خودرا شروع كرد. هدف نهایی صندوق نوآوری و شكوفایی بعنوان یك نهاد توسعه ای، كمك به رونق اقتصادی كشور بوسیله حوزه های دانش بنیان و فناوری های برتر است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی درباب پشتیبانی از شركت های غیر دانش بنیان، اشاره كرد: دانش بنیان شدن، ساخت نمونه اولیه، كارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شركت های دانش بنیان، خدمات صندوق های پژوهش و فناوری در حوزه هایی مانند تسهیلات، ضمانت نامه و سرمایه گذاری، استقرار در شتاب دهنده های دانش بنیان، مشاركت (سرمایه گذاری) با صندوق های پژوهش و فناوری دانش بنیان همچون حمایت های این صندوق از شركت های غیر دانش بنیان به حساب می آید.

وی بیان كرد: به عبارتی ناف صندوق نوآوری و شكوفایی را با شركت های دانش بنیان بریدند و هنوز هم خیلی از شركت ها سؤوال دارند كه آیا شما می توانید به شركت های غیر دانش بنیان كمك كنید؟ باید در پاسخ اظهار داشت كه بطور مستقیم نمی توانیم كمك كنیم؛ چونكه طبق قانون، این صندوق برای پشتیبانی از تامین مالی شركت های دانش بنیان طراحی شده است.

ملكی فر درباب صندوق پژوهش و فناوری، عنوان كرد: در برنامه سوم توسعه سال ها پیش از اینكه قانون دانش بنیان مصوب شود و صندوق نوآوری شكل گیرد، موضوعی برای حمایت و تامین منابع مالی از شركت های دانش بنیان در نظر گرفتیم كه به نام این شركت ها شكل گرفت كه تعداد آنها در كشور به 38 صندوق رسیده است. درواقع صندوق پژوهش و فناوری، مینیاتورهایی از صندوق نوآوری و شكوفایی هستند بدین معنا كه صندوق نوآوری و شكوفایی در ابعاد كوچك ترند.

وی اشاره كرد: یكی از گلایه هایی كه شركت های دانش بنیان به درستی از صندوق نوآوری و شكوفایی داشتند این بود كه پروسه دریافت تسهیلات از صندوق طولانی است و شركت های متنوعی كه تعداد آنها افزایش هم پیدا می كند در یك صف قرار می گرفتند و به جهت اینكه این مساله را برطرف نماییم در ابتدا این صف طویل را به چند صف شكستیم و درخواست های كوچك و بزرگ را از یكدیگر جدا كردیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی، افزود: درخواست های كوچك را به دلیلهای گوناگون به صندوق های پژوهش و فناوری سپردیم و از آنها درخواست كردیم كه به ما كمك كنند. سال قبل و اوایل سال جاری حدود 1500 میلیارد تومان تسهیلات و خط اعتبار به 25 صندوق پژوهش و فناوری دادیم كه درخواست های تسهیلات زیر 500 میلیون را پوشش دهند.

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی، 52 میلیارد تومان خط اعتبار و 14 میلیارد تومان تسهیلات و نیز صندوق سلامت ثامن 19 میلیارد تومان خط اعتبار و 3.1 میلیارد تومان تسهیلات از ما دریافت كرده اند. در مجموع 71 میلیارد تومان خط اعتباری و 17 میلیارد تومان تسهیلات در سال قبل دریافت نمودند، اما صندوق سلامت ثامن تسهیلات خودرا امسال دریافت كرده است.

ملكی فر اظهار نمود: شركت های بزرگ جلوی معیارهای نظام بانكی تاب می آورند. این شركت ها هم خیلی فوری و كمتر از یك هفته به بانك معرفی می گردند و از تسهیلات استفاده می نمایند. از اوایل سال جاری كه این تسهیلات راه افتاده است، شركت های بزرگ استان كه از جانب صندوق نوآوری به بانك ها معرفی گشتند، 70 میلیارد تومان تسهیلات كم بهره دریافت نمودند.

وی ادامه داد: پروسه دانش بنیانی چند معیار اصلی دارد كه باید به نمونه اولیه دست پیدا نماییم و تا زمانی كه به نمونه اولیه دست پیدا نكنیم و طرح ها و ادعاها بر روی كاغذ ارائه شود، كاری از پیش نمی رود، بدین سبب باید یك فناوری فیزیكی هر چند اولیه بر روی میز قرار دهیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی، افزود: معاونت علمی، شركت های دانش بنیان را به شركت های نوع یك و نوع دو تقسیم می كند. شركت های نوع یك، شركت هایی هستند كه خیلی دانش بنیانی تر هستند و معافیت مالیاتی هم شامل حال آنها می شود و تنها تفاوتی كه شركت های نوع دو دارند این است كه معافیت مالیاتی ندارند. خدمات صندوق نوآوری و شكوفایی به چهار دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی تقسیم می شود.






منبع:

1398/10/09
21:33:12
5.0 / 5
4469
تگهای خبر: تسهیلات , خدمات , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳