معاون فرهنگی وزارت بهداشت:

مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نكنید، دنبال دولتی كردن این مراسم نیستیم

مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نكنید، دنبال دولتی كردن این مراسم نیستیم

راستابلاگ: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نكنید و برگزاری برنامه های این روز بر عهده دانشجویان است، اشاره كرد: نمی خواهیم روز دانشجوی دولتی برگزار نماییم، ما یك برنامه رسمی و ملی برای این مراسم داریم كه همان كفایت می كند، مابقی را خود دانشجوها برگزار كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمد رضا فراهانی در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی كه به صورت ویدئو كنفرانس برگزار شد، درباره روز دانشجو اشاره كرد: ۱۶ آذرماه بعنوان روز دانشجو، سابقه تاریخی دارد و متعلق به دانشجویان است. این روز یك روز سیاسی و نماد مبارزه با استبداد و استكبار است و باید باشكوه برگزار گردد.
وی با اشاره به اهمیت سیاسی برگزار كردن مراسم های ویژه این روز اظهار داشت: برخی اوقات دانشگاه ها اقداماتی كرده اند كه خلاف سیاست های وزارتخانه بوده است، مثلا در این روز مراسم جشن و شادی و موسیقی همراه با استندآپ كمدی برگزار كرده اند؛ تاكید می كنم برنامه های متفرقه خودتان را به نام ۱۶ آذر و در این ایام برگزار نكنید، این روز سیاسی است و این نوع برگزاری مراسم های روز دانشجو در واقع ماهیت اصلی این روز به حاشیه می رود. از طرفی برخی دانشگاه ها برای برگزاری مراسم های این روز برای تشكل ها شرط و شروط می گذارند و آنها را مجبور می كنند یا یك مراسم مشترك برگزار كنند، یا یك سال در بین به نوبت مراسم برگزار كنند و این روش صحیح نیست.
معاون وزیر بهداشت در ادامه اضافه كرد: تشكل ها حق دارند از شما درخواست مجوز برای برگزاری مراسم كنند و شما هم موافقت كنید. اما شیوه اجرای مراسم با خودشان است و تشكل ها هستند كه تصمیم می گیرند مراسم اشتراكی برگزار كنند یا مناظره بگذارند. اینكه شما الزامی برای آنها در نظر بگیرید عقلانی نیست و از نظر ما هم قابل قبول نیست. هر تشكلی برای برگزاری برنامه مجوز می خواهد به آنها بدهید.
فراهانی همین طور گفت: یك زمانی برخی معاونت های فرهنگی و دانشجویی به صورت سازمان یافته در تدارك این بودند كه روز دانشجو سیاسی برگزار نشود. اما اگر تشكلی تصمیم داشت در كنار برنامه ای كه برای گرامیداشت این روز برگزار می نماید، جشنی هم بگیرد، كار درست این است كه برخورد ارشادی داشته باشید و به دانشجویان یادآوری كنید كه این روز سیاسی است و عده ای شهید شده اند و در تاریخ كشور ما جایگاه ویژه و شأنیت دارند. با این وجود اگر تشكلی پافشاری كرد كه در مراسم موسیقی داشته باشد، دخالت نكنید. نقش شما در حد راهنمایی باشد، اجبار نكنید. من اصولا با اجبار مخالفم. بعد قالب این روز سیاسی و جنبش دانشجویی است اگر اصل مطلب در برنامه ها وجود نداشته باشد یك كاریكاتور شكل می گیرد اما اگر در كنار برنامه های اصلی روز دانشجو، تقدیری هم از دانشجویان نمونه یا برگزیده هر حوزه ای صورت گرفت اشكالی ندارد.

از سخنران ها درخواست های غیرمعقول نكنید
فراهانی همین طور با تاكید بر حفظ شأن دانشگاه و كرامت انسان ها گفت: برای سخنران هایی كه دانشجویان دعوت می كنند، درخواست های غیرمعقول مثل خواستن كد ملی و شماره شناسنامه و دانشگاه محل تحصیل فرد، نداشته باشید، همین كه بدانید سخنران كیست و مثلا استاد كدام دانشگاه است اكتفا می كند. البته در نظر داشته باشید سخنران هایی كه به دانشگاه دعوت می شوند از آدم های تندرویی كه نه ادب دارند و نه تحصیلات دانشگاهی نباشند. مرز ما رعایت اخلاق و حفظ شأن دانشگاه است و چنین افرادی كه به رئیس جمهور یا رئیس قوه قضاییه و هر كس دیگر فحاشی می كنند، به دانشگاه راه نمی دهیم. دانشگاه، شأن، منزلت و حرمت دارد و اخلاق و كرامت انسانی هم جایگاه دارد.
معاون وزیر بهداشت در ادامه اشاره كرد: با تجاربی كه شما در برگزاری مراسم های روز دانشجو دارید، امیدواریم امسال سال خوبی داشته باشید. نمی خواهیم روز دانشجوی دولتی برگزار نماییم، ما یك برنامه رسمی و ملی داریم همان كفایت می كند، بقیه را به عهده خود دانشجوها بگذارید.
ایشان سپس درباره رسیدگی به مشكلات تشكل های اسلامی در دانشگاه ها اظهار داشت: در همه موضوعات دانشگاهی شوراهایی شبه قضایی در دانشگاه ها وجود دارند كه مجوز می دهند و به تخلفات رسیدگی می كنند، مثل كمیته ناظر بر نشریات كه مجوز می دهد و با تخلف برخورد می كند. این شوراها سه لایه دارد كه دو لایه آن در دانشگاه است یكی هم در وزارتخانه و اگر دانشجویی اعتراضی داشته باشد، من هم رسیدگی می كنم. اما هیات نظارت بر تشكل ها دو لایه دارد یكی در دانشگاه و دیگری در وزارتخانه و به ریاست وزیر است.

برای هر سوژه ساده ای وزیر را درگیر نكنیم
به قول وی، اگر قرار باشد برای هر سوژه ساده ای وزیر را درگیر نماییم به او جفا كرده ایم. تا پیش از تحریم ها وزیر روزی ۲۰ ساعت كار می كرد الان كه مشكلات كمبود دارو و تحریم هم هست اگر قرار باشد ایشان را برای مشكلات ساده به جلسه بكشانیم و بعد به این نتیجه برسیم كه دانشگاه تخلف كرده و قانون را رعایت نكرده، ظلم است. از شما می خواهم جوری به مسائل تشكل ها رسیدگی كنید كه در دانشگاه حل و فصل شود.
معاون وزیر در ادامه اشاره كرد: كارشناسان ما در پیگیری مسائل تشكل ها هیچ سوگیری ندارند. همه این دانشجویان فرزندان ما هستند. از شما هم می خواهیم كه مدارا كنید و نگذارید مشكلات كوچك به سطح وزارتخانه بیاید.
فراهانی با اشاره به اینكه در بعضی استان ها، شورای تامین استان اعلام نموده كه مجوز برگزاری مراسم روز دانشجو باید از طرف این نهاد صادر شود، گفت: یكی از مسائلی كه در برگزاری مراسم ۱۶ آذر مطرح میگردد این است كه در مقابل فشارهای بیرونی دانشگاه بایستیم. شورای تامین باید در جریان سوژه باشد تا امنیت فرد سخنران را در خارج دانشگاه تامین كند، مابقی ماجرا به آنها ربطی ندارد. از طرفی امكان دارد شورای تامین اعلام نماید كه ما با این فرد مشكلی نداریم اما نمی توانیم امنیت اش را تامین نماییم، در این صورت باید با شورا همكاری كنید. بدین سبب تنها مدخل ورود شورای تامین به این مساله این است كه در جریان باشند و امنیت میهمان دانشگاه را تامین كنند اما به آنها ارتباطی ندارد كه بخواهند در انتخاب فرد دخالت كنند.
معاون وزیر همین طور درباره استعلام گرفتن از حراست برای صدور مجوز سخنرانی باز توضیح داد: اینكه هیات نظارت بر تشكل ها برای هر سخنرانی از حراست استعلام كند یعنی من قدرت درك سیاسی ندارم و سیاسیون كشور را نمی شناسیم و این كسر شأن دانشگاه است. البته استعلام گرفتن از حراست لزوما بد نیست، حراست از خود ماست اما اینكه نماینده وزیر و اعضای هیات نظارت در نظر گرفته نشوند در شأن مسئولان دانشگاه نیست. استعلام زمانی باید صورت گیرد كه سخنران فرد شناخته شده ای نباشد.
وی درباره اینكه تشكل ها برای چه برنامه هایی لازم است مجوز دریافت نمایند، توضیح داد: تشكل ها دو سری برنامه می توانند برگزار كنند؛ برنامه های سیاسی و فرهنگی. اگر برنامه شان ماهیت فرهنگی داشته باشد باید مجوز را از شورای فرهنگی بگیرند. اما اگر سوژه سیاسی شد سخنرانی، تجمع یا مناظره بود باید از هیات نظارت بر تشكل ها مجوز بگیرند.

برنامه هایی مثل بزرگداشت روز ۱۶ آذر نیاز به مجوز از هیات نظارت بر تشكل ها دارد
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه برای برنامه های داخلی نیاز به دریافت مجوز نیست، اشاره كرد: مثلا شورای مركزی بسیج می تواند در دفتر بسیج با یك اقتصاددان جلسه بحث و گفتگو برگزار كند، یا انجمن می تواند یك شخصیت حوزه سلامت را دعوت كند و در دفتر خودش با او تبادل فكر كند. چنین برنامه هایی نیاز به دریافت مجوز ندارد. حتی اگر تشكل ها ۱۰۰ نفر اعضای فعال خودشان را در سالن در بسته ای جمع كنند و بخواهند صحبت كنند باز هم نیاز به مجوز نیست و فقط باید برای درخواست سالن اقدام نمایند. اما برنامه هایی مثل بزرگداشت روز ۱۶ آذر، مناظره و انتخابات نیاز به مجوز از هیات نظارت بر تشكل ها دارد.
فراهانی درباره اختلاف نظرهای موجود درباره دریافت مجوز برای برنامه های بسیج دانشجویی توضیح داد: یك اختلاف نظرهایی وجود دارد اما آنچه كه تصمیم گرفته شده این است كه بسیج هم باید مثل بقیه تشكل ها عمل كند. البته مقرر است در هیات نظارت مركزی مشترك كه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و نهاد حضور دارند درباره این سوژه تصمیمی گیری و شفاف سازی شود. اما تا زمانی كه هیات نظارت مشترك رأی خلافی صادر نكرده نظر ما همین است كه بسیج هم باید مانند دیگر تشكل ها عمل كند.
معاون وزیر در ادامه درباره صدور یا عدم صدور مجوز فعالیت به خاطر مسائل مالی اظهار داشت: شورای فرهنگی فقط مجوز اجرای برنامه صادر می كند. حق ورود به مسائل مالی ندارد. به بیان دیگر صدور مجوز برای برنامه یك تشكل، انجمن یا هر نهاد دانشجویی دیگر به مدلول تخصیص بودجه نیست. معاونان فرهنگی و دانشجویی هستید كه تصمیم می گیرید چه میزان پول به چه برنامه ای اختصاص دهید یا خود دانشجویان برنامه ریزی می كنند كه هزینه برنامه را از اسپانسر یا از محل دیگری تامین كنند، بدین سبب شورای فرهنگی نمی تواند با این عنوان كه پول نداریم از اعطای مجوز خودداری كند و در این خصوص معاونان فرهنگی و دانشجویی هستند كه باید تصمیم بگیرند. تاكید می كنم شورای فرهنگی فقط وظیفه صدور مجوز دارد.
به گزارش مفدا، فراهانی درانتها صحبت های خود در مورد برنامه های روز دانشجو اشاره كرد: وقتی مجور برگزاری یك برنامه را صادر كردید، پای آن برنامه بایستید و آنرا لغو نكنید. امیدواریم امسال تعداد برنامه های لغو شده ۱۶ آذر در دانشگاه های ما به صفر برسد.



1397/09/01
20:51:23
5.0 / 5
4741
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ , مراسم , وزارت علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵