با تلاش پژوهشگران سوئدی صورت گرفت

نقشه برداری از بخش تصمیم گیری در مغز

نقشه برداری از بخش تصمیم گیری در مغز

راستابلاگ: پژوهشگران سوئدی در بررسی جدیدی توانستند نقشه قسمتی از مغز را تهیه كنند كه در تصمیم گیری و گسترش اعتیاد نقش دارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی موسسه كارولینسكا، پژوهشگران سوئدی موفق شده اند گام دیگری به سمت درك نحوه عملكرد قسمتی از مغز بردارند كه در تصمیم گیری و رشد اعتیاد در سطح مولكولی مغز نقش دارد.
پژوهشگران "موسسه كارولینسكا"(Karolinska Institute) در بررسی خود روی موش ها، به نقشه برداری از سلول ها و بافت های مغز پرداختند و توانستند شكل گیری بخش های گوناگون "جسم مخطط" یا "استریاتوم"(Striatum) را نشان دهند. شاید این نقشه مولكولی بتواند به درك بهتر سامانه پاداش مغز كمك نماید.
استریاتوم، بخش داخلی مغز است كه به تنظیم عملكردهای در رابطه با پاداش، انگیزه و عملكردهای حركتی می پردازد. این بخش، نقش مهمی در تصمیم گیری و رشد اعتیادهای گوناگون دارد.
پژوهشگران در این پروژه، یك نقشه مولكولی سه بعدی از سلول های عصبی تهیه كردند كه مواد مخدری مانند مورفین و هروئین معمولا آنها را هدف قرار می دهند. آنها در این پژوهش توانستند نحوه سازماندهی سلول ها را در استریاتوم نشان دهند. این پژوهش، گام مهمی به سمت درك نحوه مدیریت انگیزه و اعتیاد در مغز محسوب می شود. پژوهشگران در این بررسی، یك كد مولكولی را توصیف كرده اند كه می توان از آن برای تقسیم كردن "استریاتوم" به بخش های كوچك تر بهره برد.
"كنستانتینوس ملتیس"(Konstantinos Meletis)، استادیار بخش علوم اعصاب موسسه كارولینسكا و نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: نقشه ما، پایه ای را برای درك جدیدی از شبكه تصمیم گیری مغز شكل می دهد و شاید بتواند به درك فرآیندها و اثرات سامانه پاداش و اثر مواد مخدر گوناگون در این شبكه منجر شود.
پژوهشگران برای یافتن این كد مولكولی، از توالی آران ای استفاده كردند. این روش، جهت بررسی تفاوت های كوچك در سلول های انفرادی و نقشه برداری از بیان ژن در استریاتوم به كار می رود. نتایج این بررسی، اولین شواهد را در مورد كدهای مولكولی ارائه می دهند كه استریاتوم را در سه سطح اصلی طبقه بندی می كنند.
ملتیس اضافه كرد: ممكنست ما با كمك این دانش جدید بتوانیم عملكرد سلول های عصبی متفاوت را در بخش های مولكولی گوناگون ارزیابی نماییم. این اولین گام برای توضیح دقیق نقش شبكه مغز در تصمیم گیری و اعتیاد به حساب می آید.
پژوهشگران باور دارند كه شاید این پژوهش بتواند به ابداع روش های درمانی جدید بر اساس درك مكانیكی شبكه مغز كمك نماید.
این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.




منبع:

1398/10/04
14:28:20
5.0 / 5
4427
تگهای خبر: سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱