آماری از مكتوبات در رابطه با دفاع مقدس

آماری از مكتوبات در رابطه با دفاع مقدس

به گزارش راستابلاگ مدیر كتابخانه تخصصی جنگ اظهار داشت: حدود ۱۸ هزار عنوان كتاب از آغاز انقلاب تا حالا منتشرشده است، حوزه پژوهش از این تعداد ۳ هزار و ۳۹۰ عنوان كتاب را شامل می شود كه ۴۶۵ كتاب مرجع كه ازجمله بهترین مراجع تولیدات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است، از این دسته هستند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، نصرت الله صمدزاده، مدیر كتابخانه تخصصی جنگ در «اولین نشست هم اندیشی تعدادی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس» با طرح این پرسش كه ما چه انتظاری از كتابخانه ها داریم، توضیح داد: استانداردی در كتابخانه ها شكل گرفته و این استاندارد توسط كتابخانه ملی اعمال می شود و ما از آن استفاده می نماییم.

وی با اشاره به اینكه كتابخانه ها كه نماینده اطلاعات پیرامون منابع هستند باید بتوانند چهار كار را در عرصه تولید اطلاعات و كاربری اطلاعات انجام دهند، بیان كرد: اما هم اكنون كتابخانه ها فقط یك كار را انجام می دهند و آن هم به خاطر وضعیتی است كه در كتابداری ما وجود دارد. اساسا استاندارد كتابداری اجازه نمی دهد بیشتر از این در كتابخانه ها اطلاعات تولید شود. اصلی ترین كاری كه كتابخانه ها انجام می دهند یابش منابع و امانت دادن آنها است، درحالی كه این چنین نیست و وقتی وارد فضای مطالبات مراجعین می شویم می بینیم كه انتظار دارند بتوانیم اطلاعات را بیشتر از این ها فراهم نماییم.

صمدزاده اضافه كرد: مثلا خاطرات بسیاری در حوزه دفاع مقدس منتشرشده اما كتابخانه استاندارد ملی یك مبحث بیشتر به آن نداده است؛ جنگ ایران و عراق – خاطرات. درحالی كه ما نزدیك به ۲۰۰۰ كتاب با این مورد داریم اما اینكه در دل این خاطرات چه چیزی وجود دارد و به چه چیزی پرداخته و چه شخصی مطرح گردیده است، چیزی را نمی یابیم.

وی اظهار داشت: پس اگر كسی به كتابخانه تخصصی جنگ رجوع كند و انتظار داشته باشد كه ما این كتاب را كاویده باشیم و به آنها اطلاعات دهیم عملا اگر كه ما بخواهیم با الگوی كتابخانه ملی كار نماییم استاندارد كتابداری این اجازه را به ما نمی دهد ازاین رو ما باید اطلاعاتی را برای سه حوزه پژوهش و تحلیل، فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و سیاست گذاری ها فراهم نماییم.

صمدزاده با اشاره به اینكه حدود ۱۹ سال است كه كتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری را تشكیل دادیم تا بتوانیم نیاز هر چهار گروه را پوشش دهیم، توضیح داد: در این ضرورتی كه برای خودمان تعریف كردیم به این رسیدیم كه كتابخانه ها می توانند دماسنج علمی و فرهنگی جامعه باشند. ما با آن نگاه استاندارد نمی توانستیم به این مهم برسیم اما با نگاه جدید و تغییر سطح دیدیم با كتابخانه تخصصی كه می خواهیم پیش برویم و می خواهیم به نیازها پاسخ دهیم باید بتوانیم طوری عمل نماییم كه كتابخانه تبدیل به دماسنج علمی و فرهنگی جامعه شود و بتواند همه گذرهای حوزه های اطلاعاتی را رصد كند و بتواند ماحصلش را در اختیار رجوع كنندگان بگذارد.

وی اضافه كرد: از جسارتی كه در جنگ پیدا كردیم به دیدگاه هایی رسیدیم ازجمله اینكه بستر و عرصه ای كه كتاب دارد منتشر می شود از منظر مخاطب دارای زیست سه گانه است: زیست فرهنگی، پژوهشی و تجاری دارد.

مدیر كتابخانه تخصصی جنگ بیان كرد: ما انتظار داریم كتاب یا موضوعاتی كه وارد فضای زیستی پژوهشی می شوند از این فضا عبور كنند و وارد زیست فرهنگی و اجتماعی شوند. ارزش زیست پژوهشی بعنوان پایه زیست فرهنگی كتاب بسیار مهم می باشد یعنی اگر مجموعه های پژوهشی درست اعمال نشود و درست پیش نرود عملا زیستگاه فرهنگی كتاب هم گرفتار خلل و كاستی می شود.

وی با اشاره به اینكه مخاطب اطلاعات تاریخی را از ادبیات هنر به دست می آورد، اظهار داشت: باید بدانیم فضایی كه پژوهشگر بوجود می آورد پایه و اساسی است كه كتاب ها وارد جامعه به صورت مستقیم شوند به واسطه نه خود كتاب بلكه محصولشان.

وی به حوزه پژوهش در تولید آثار مرجع اشاره نمود و اظهار داشت: اگر روی مراجع، روزشمارها، راهنماها، دانشنامه ها و سایر آثار سرمایه گذاری نكنیم آینده خوبی چشم انتظار پژوهش نخواهد بود. از این غافل نشویم كه پژوهش های ما صرفا تاریخی نیست بلكه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی است كه الزاما از آثار تاریخی هم استفاده نمی كنند.

صمدزاده با اشاره به اینكه كتابخانه های تخصصی در زیست پژوهشی قرار دارند، اظهار داشت: تمام منابعی كه در كتابخانه های تخصصی جمع می شود، حكم سند یا شبه سند یا مدرك را دارند مانند زیست فرهنگی نیست كه اعتقادداریم كتاب ها حكم رسانه هستند. ما پنج دوره در نشر كتاب داریم كه در دوره اول از سال ۵۹ تا ۶۷ هرساله حدود ۱۱۰ عنوان كتاب منتشرشده است. دوره دوم از سال ۶۸ تا ۷۴، هر ساله حدود ۱۷۵ عنوان، در دوره سوم یعنی بین سال های ۷۵ تا ۸۲، هر ساله حدودا ۱۸۰ عنوان كتاب و در دوره چهارم ۸۳ تا ۸۷ هر ساله به صورت متوسط حدود ۶۳۰ عنوان كتاب وارد بازار نشر شده است. دوره پنجم هم كه بیشتر از ۱۰ سال طول كشیده متوسط سالانه نشر كتاب به نزدیك هزار عنوان كتاب رسیده است.

وی با تاكید بر اینكه نباید به كمیت دقت كنیم بلكه باید به زیست ها دقت كنیم، یادآورشد: هرچقدر تعداد منابع در زیست پژوهشی بالا رود اعتبار بیشتری كسب می كند و هرچقدر شمار كتاب در زیست فرهنگی بالا برود اعتبار كتب بیشتر می شود.

مدیر كتابخانه تخصصی جنگ اضافه كرد: حدود ۱۸ هزار عنوان كتاب از آغاز انقلاب تا حالا منتشرشده است، از این تعداد، حوزه كودك و نوجوان ۱۹۲۲ و در حوزه بزرگسالان ۱۶ هزار و ۱۶۲ كتاب به خود مختص كرده است. حوزه پژوهش از این تعداد ۳ هزار و ۳۹۰ عنوان كتاب یعنی حدود ۱۸.۷۵ درصد را شامل می شود كه ۴۶۵ كتاب مرجع كه ازجمله بهترین مراجع تولیدات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است، جزو این دسته هستند.

وی اضافه كرد: در بین كل رساله هایی كه شناسایی كرده ایم، حدود ۴۷۲۴ رساله داریم كه عموما در مقطع ارشد و دكتری هستند. در حوزه علوم پایه و كاربردی ۱۳۷۸، علوم اجتماعی ۱۳۰۳، ادبیات ۹۵۸، علوم سیاسی و تاریخ ۳۹۵، هنر ۳۵۱، مستند نگاری ۸۶، رساله داریم. هنچنین حدودا ۱۶ هزار نشریه تخصصی كار شده و بالای ۲۳۰ دوره است.




1398/09/25
20:14:38
5.0 / 5
4314
تگهای خبر: فرهنگ , كتاب , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳