عضو كمیته تدوین سند دانشگاه اسلامی كشور عنوان كرد؛

ضرورت استفاده از كرسی های آزاداندیشی برای اصلاح مدیریت و دانشگاه

ضرورت استفاده از كرسی های آزاداندیشی برای اصلاح مدیریت و دانشگاه

راستابلاگ: ایسنا/خراسان رضوی عضو كمیته تدوین سند دانشگاه اسلامی كشور اظهار داشت: از كرسی های آزاداندیشی برای اصلاح مدیریت و دانشگاه استفاده نشده است.


محمدابراهیم سقزچی در نشستی كه شامگاه چهارشنبه 20 آذرماه، با مبحث «اصلاح آئین نامه كرسی های آزاد اندیشی» در مركز رفاهی شماره یك دانشگاه‌ ردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینكه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در سال 1376 تاسیس شده است، اظهار نمود: اسلامی شدن دانشگاه ها یك مطلوبی است كه باید به آن برسیم و آن گاه آن دانشگاه، دانشگاه ایده آل و مطلوب ما خواهد بود، همینطور سفارش می شود به سند دانشگاه اسلامی بعنوان یك پشتوانه حقوقی توجه گردد تا بتوان از مزایای حقوقی آن بهره برد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اعمال نظر نهادهای بیرون دانشگاهی در اجرا یا عدم اجرای كرسی های آزاد اندیشی، بیان كرد: باید بین قانون ضعیف و اجرای بد یا ضعیف قانون تمایز قائل شویم. در متن آئین نامه صراحتا به منع ورود نهادهای بیرون دانشگاهی اشاره شده است و این امر به بد اجرا شدن قانون در آن دانشگاه ها برمی گردد.
وی در پاسخ به نقد برخی نمایندگان به شورای نظارت، اظهار داشت: در ترمیم شورای نظارت تلاش خواهیم كرد كه در آن مشكلات پرتكرار بازنگری و رفع و رجوع شود.
عضو كمیته تدوین سند دانشگاه اسلامی كشور افزود: برخی از مباحث جایگاه تخصصی دارد و ورود آن مباحث به سطح جامعه و خیابان می تواند ضایعات و تبعاتی داشته باشد. همینطور تشكیل مجامع استانی می تواند راهگشای كرسی های آزاد اندیشی باشد. از كرسی های آزاداندیشی برای اصلاح مدیریت و دانشگاه استفاده نشده است.
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به پرسش نماینده دانشگاه فرهنگیان در خصوص اینكه چرا دانشگاه های ستادی در هیچ آئین نامه ای لحاظ نمی شوند، بیان كرد: دانشگاه های ستادی اقتضائاتی دارند و قوانینی كه برای آن دیده شده است با دانشگاه های دیگر متفاوت می باشد، دانشجویان این دانشگاه ها و هم مأموریت و رسالتی كه دارند، متفاوت اند و این مورد تنها مربوط به دانشگاه فرهنگیان نیست. دانشگاه های پیام نور و علمی كاربردی هم این چنین هستند. گرفتاری هایی كه در دانشگاه های ستادی داریم در بقیه دانشگاه ها نداریم. این موارد را در شیوه نامه ها لحاظ كرده ایم. در شورای سیاست گذاری دانشگاه های ستادی را دیده ایم.
وی در مورد حضور افراد كم تخصص و بی تخصص و پایین آمدن شأن دانشگاه ها بیان كرد: دانشگاه ها نباید جایی برای حضور این افراد باشد و هیئت نظارت علاوه بر استعلام های لازم باید در وجه اول بعنوان نظارتی ببیند كه این موضوعی كه مقرر است بحث شود موضوعیت دارد. آنقدر شأن دانشگاه را پایین آورده ایم كه هركس از بیرون پیدا میشود می خواهد بیاید در دانشگاه صحبت كند، درحالی كه آن شخص از لحاظ مرتبه علمی و معرفتی آن جایگاه را ندارد.




1398/09/22
14:09:18
5.0 / 5
4811
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ , فناوری , وزارت علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵