تكلیف گردشگران قزوین چه می شود؟

تكلیف گردشگران قزوین چه می شود؟

راستابلاگ: در شرایطی كه بخشنامه چهار سال قبل میراث فرهنگی بر تعطیلی فقط شش روزه موزه های زیر نظر سازمان پیشین و وزارتخانه امروزِ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سال تاكید دارد، برخی از موزه های زیر نظر این وزارتخانه در استان قزوین به جز روزهای پنج شنبه و جمعه بطور كامل تعطیل هستند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۴ بود كه معاونت میراث فرهنگی سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخشنامه ای به همه استان ها و كاخ موزه های كشور اعلام نمود «تعطیلی هفتگی موزه ها و اماكن تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لغو می شود و از این به بعد موزه ها فقط در شش روز از سال تعطیل خواهند بود.»
علاوه بر تعطیلی كاخ موزه ها قبل از تصویب این طرح، موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سراسر كشور یك روز در هفته یعنی روزهای دوشنبه و فقط كاخ گلستان برای از دست نرفتن زمان گردشگران در ایام یكشنبه تعطیل بودند. اما با تصویب این طرح و تاكید بر فعال بودن موزه ها حتی در شرایطی كه برخی موزه ها و كاخ موزه ها مانند كاخ گلستان با كمبود راهنما و نگهبان در طول سال های نخست مواجه بودند، فعالیت موزه ها بطور دائم ادامه داشت.
هرچند سایت اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین نیز هم پای خبرهایی كه برای افزایش یا كاهش ساعتِ بازدید موزه ها در دو نیمه سال در سایت اصلی این وزارتخانه منتشر می شود، برنامه های خودرا اعلام می كند، اما هیچ خبر یا اطلاع رسانی ای از تعطیلی موزه های زیر نظر این سازمان به چشم نمی خورد.
از سوی دیگر برمبنای دیده های خبرنگار ایسنا و بگفته كسبه و محلی های برخی مناطق تاریخی قزوین مانند عمارت عالی قاپو یا بعضی از آب انبارهایی كه در اختیار میراث فرهنگی است، معمولا این بناها تعطیل هستند مگر در زمان هایی كه تورها یا تعداد زیادی از گردشگران وارد این بناها می شوند.
هرچند بگفته برخی فعالان میراثی استان، همه موزه های این استان به جز «چهلستون» و موزه «شهر» در این شرایط قرار گرفته اند و از طرف دیگر دو موزه «سنگ» و «دریچه ها» كه هر دو در مسجدجامع عتیق قرار دارند، با تعطیلی روبه رو شده اند؛ اتفاقی كه بر سر دو موزه مشاركتی «باغستان» و «عاشوراییان» نیز در طول یك سال قبل آمده است.
اما خوشبختانه هنوز دو موزه مشاركتی «مردم شناسی قجر» و «فرهنگ و آموزش» همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و دیگر موزه هاو بناهای تاریخی فعالِ زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی فقط روزهای پنجشنبه و جمعه برای حضور گردشگران فعال اند.
این تعطیلی ها در شرایطی در موزه های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی رخ می دهد كه دو سال پس از ابلاغ این طرح، جبار كوچكی نژاد - رئیس فراكسیون گردشگری مجلس - در اعتراض به همان تعطیلی شش روزه موزه ها نیز اظهار داشت: «قانونی برای این كه مراكز گردشگری و تاریخی همزمان با تعطیلات رسمی یا در روزهای خاصی تعطیل باشند وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی صورت گیرد اساسا تخلف است و مجلس می تواند به این مساله وارد شود و بوسیله سازمان میراث فرهنگی پیگیری كند.
معتقدم بجای این كه بخواهیم صورت مسئله را پاك نماییم باید روش كار تعریف نماییم. بعنوان مثال اگر در روزهایی مانند عاشورا و یا شهادت ائمه (ع) این مراكز فعالیت دارند می توانند برنامه های فرهنگی خاصی را هم درنظر بگیرند و در واقع به مناسبت همان روز فرهنگ عمومی مجموعه را تغییر دهند نه این كه بخواهند فعالیت خودرا متوقف كنند.»
در بخشنامه چهار سال قبلِ معاون میراث فرهنگی تاكید شده بود؛ «موزه ها، كاخ موزه ها و اماكن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی در ایام ۱۴ خرداد به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی(ره)، بیست و یكم ماه رمضان به مناسبت شهادت حضرت امام علی (ع)، بیست و پنجم شوال به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، نهم و دهم محرم به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی و بیست و هشتم ماه صفر به مناسبت رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تعطیلست.»
محمدرضا كارگر - مدیر اداره كل موزه ها - كه گویا برای اولین بار این خبر را می شنود، در گفت و گو با ایسنا تاكید می كند این مساله را بررسی و به این وضعیت رسیدگی می كند.
با این وجود و در شرایط تعطیلی كنونی برای موزه های زیر نظر میراث فرهنگی در استان قزوین و در شرایطی كه بطور دائم تاكید می شود كه این موزه ها همیشه فعال می باشند، تكلیف تورها و توریستهای خارجی و داخلی كه برای روزهای تعطیل به این استان تاریخی سفر می كنند، چه می شود؟




منبع:

1398/09/06
16:10:32
5.0 / 5
4567
تگهای خبر: سازمان , صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵