در نشست نقش رسانه در ترویج علم با رویكرد شناخت ایران زمین عنوان شد

نسبت به ظهور سلبریتی علمی هوشیار باشیم!

نسبت به ظهور سلبریتی علمی هوشیار باشیم!

به گزارش راستابلاگ یك روزنامه نگار علم ضمن تشریح خصوصیت ها و پیش نیازهای روزنامه نگاران علم نسبت به ظهور سلبریتی علمی در رسانه ها اخطار داد و اظهار داشت: علم به ذات خود قابل دفاع است، در حالیكه این افراد شبه علم تولید می كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بهاره صفوی در نشست "نقش رسانه در ترویج علم با رویكرد شناخت ایران زمین" كه امروز در مركز تحقیقات سیاست علمی كشور برگزار شد، با اشاره به ترویج علم در رسانه ها و با تاكید بر روزنامه نگاری علمی اظهار نمود: هر چقدر شناخت آدم ها نسبت به آن چه هستند یا زیست بومی كه در آن زندگی می كنند، از عمق بیشتری برخودار باشد، با طبیعت همراه تر بوده و ضمن قدرشناسی بیشتر از آن در مناقشات مختلف سرزمینی و زیست بومی درست قضاوت خواهند كرد.
وی ترویج علم را ارتقای جایگاه و موقعیت علم و علمی كردن مطالبات عمومی عنوان نمود و اظهار داشت: حالا در مقطع حساسی هستیم؛ چون كه دو سال آینده یك قرن را به پایان رسانده و وارد قرن پانزدهم می شویم. دنیا بیشتر از ۱۰۰ سال است كه به ترویج علم روی آورده، در حالیكه ترویج علم در بزنگاه های تاریخی در كشور ما وقفه داشته است.
این روزنامه نگار علمی، مطالبات عمومی را از محورهای توسعه عمومی و پایدار دانست و اظهار داشت: شبكه های مجازی دنیای فراحقیقت را به وجود آورده كه پر از شبه علم است، این در شرایطی است كه این فضا سهم پررنگی در ترویج علم دارد.
صفوی با اشاره به اهمیت سایر نقش آفرینان در حوزه ترویج علم همچون سیاست گذاران علم، اجتماعات علمی و جامعه و علم در نهادهای اجتماعی، تصریح كرد: باید دید كه اخبار علمی در لایه های چندم اخبار ما قرار می گیرند و این كه آیا توجه به آنها به خاطر گره خوردن با موضوعات اجتماعی و سیاسی هست یا خیر.
وی خصوصیت اصلی روزنامه نگاران علم را انتقال ساده حرف های ثقیل دانشمندان و غیره به مردم دانست و اظهار داشت: روزنامه نگاران علم همینطور ناظر جامعه علمی و مطالبه گر هستند كه این پیش نیازی همچون آشنایی با تاریخ علم، فلسفه علم و غیره را می طلبد.
صفوی اضافه كرد: برای از بین بردن شكاف علم و جامعه روابط عمومی ها بایستی از راه ارتباطات با رسانه های علمی آشنا گردند و روزنامه نگاران هم حتما باید ارتباط با دانشمندان را آموزش ببینند.
این روزنامه نگار علمی، بازوی ترویج علم را روزنامه نگاری علم دانست و خاطرنشان كرد: روزنامه نگاری علمی سهم زیادی در ترویج علم دارد، در عین حال باید اهداف روزنامه نگاران علم زمان دار و مشخص باشد.
صفوی در بخش دیگری از صبحت های خود نسبت به ظهور سلبریتی علمی اخطار داد و اظهار داشت: سلبریتی علمی در تمام دنیا هست، در حالیكه علم به ذات خود قابل دفاع است و باید نسبت به افراد سلبریتی علمی كه خود باعث تولید شبه علم می شوند، هشیار باشیم.



1398/08/22
19:17:03
5.0 / 5
4507
تگهای خبر: روزنامه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴