در مراسم تجدید میثاق عنوان شد

خصوصیت های امام خمینی(ره) در حوزه كتاب و كتاب خوانی

خصوصیت های امام خمینی(ره) در حوزه كتاب و كتاب خوانی

راستابلاگ: در مراسم تجدید میثاق اهالی كتاب، اعضای ستاد برگزاری هفته كتاب و كتابداران با آرمان های امام خمینی(ره)، از خصوصیت های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه كتاب و كتاب خوانی سخن گفته شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران، مراسم تجدید میثاق اهالی كتاب، اعضای ستاد برگزاری هفته كتاب و كتابداران با آرمان های بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی همزمان با بیست و هفتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه (۲۱ آبان ماه) با حضور نیكنام حسینی پور؛ دبیر هفته كتاب، علیرضا مختارپور؛ دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور و اهالی كتاب در حرم مطهر امام راحل برگزار گردید.
نیكنام حسینی پور در این مراسم ضمن تبریك فرارسیدن ایام هفته وحدت و سالروز تولد پیامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: فرارسیدن بیست و هفتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران را به ۷۰ سازمان و نهادی كه در برگزاری این رویداد فرهنگی مشاركت دارند، تبریك عرض می كنم.
مدیرعامل خانه كتاب با تاكید بر اهمیت كتاب در دین اسلام بیان كرد: معجزه پیامبر اكرم(ص) كتاب بود و تمدن اسلامی از همان آغاز ظهور اسلام شروع خودش را با نوای خوش «اقراء» شروع كرد و نخستین سرود زندگی را كه بیشتر آن روز و امروز با نوای پیامبر رحمت شنید، موسیقی خواندن بود.
حسینی پور افزود: خواندن، مطالعه، تدبر و تفكر اساس دین مبین اسلام را تشكیل می دهد و بارها در قرآن انسان ها به آن دعوت شده اند. در قرآن مجید هم واژه «كتاب» به معنای نوشتن ۳۶۰ بار به كار رفته است. ازاین رو می توان گفت دین اسلام دین اندیشه، دانایی، دانش، كتاب و معنویت و پرچمدار كتاب و كتابخوانی است. همینطور خداوند در این كتاب به قلم و هر آن چه با آن نوشته می شود، قسم یاد كرده است.


او با اشاره به اندیشه های قرآن در آموزه های انقلاب اسلامی بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر طبق این آموزه ها شكل گرفت و بنیانگذار این انقلاب و جانشین بزرگوارشان، حضرت آیت الله خامنه ای، همیشه دغدغه كتاب و مطالعه را داشته اند.
دبیر بیست و هفتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران با برشمردن خصوصیت های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه كتاب و كتابخوانی اظهار داشت: اولین خصوصیت امام خمینی(ره) ناقد بودن و توجه ایشان به نقد بود. در حقیقت استشهار امام خمینی(ره) به نقد كتاب است. امام خمینی(ره) بود كه بر كتاب «اسرار هزار ساله» حكمی زاده نقد نوشت و به علت نگارش كتاب «كشف الاسرار» یك ماه كلاس های خویش را در تعطیل كرد.
او افزود: این كه فقیهی برای نقد یك كتاب، كتابی بنویسد از نوادر تاریخ كتاب در ایران است چونكه معمولا مقاله یا یادداشتی درباره كتاب نوشته می شود.
حسینی پور دومین خصوصیت امام خمینی(ره) در حوزه كتاب و كتاب خوانی را تالیفات و آثار قلمی ایشان دانست و اظهار داشت: ایشان شخصیتی بودند كه در حوزه شعر و نقد ادبی نظر داشتند و با كتاب مانوس بودند، یعنی در زندگی حضرت امام كتاب نقش اول را داشته است. همینطور تعداد تالیفات ایشان نشان داده است كه ایشان یك زندگی كتاب محور داشته اند.
دبیر هفته كتاب دیگر خصوصیت امام خمینی(ره) را توجه به كتابخانه ها حتی در روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام نمود و اظهار داشت: توجه ایشان به كتابخانه و حفظ و گسترش آنها بعنوان یك میراث فرهنگی و معنوی نشان داده است كه ایشان از دوران جوانی تا كهولت، اهتمامشان به كتاب فراموش نشده و می تواند برای خیلی از دولتمردان و حوزویان یك الگو باشد. ایشان كتابخانه را بعنوان مهمترین محل نام می برند و در یادداشتی كه در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۱۶ به همراه دوستانشان در دفتر كتابخانه تربیت تبریز نگاشته اند، به این مورد اشاره دارند: « كتابخانه دولتی تبریز را با آقایان حاجی آقا روح الله و حاجی میرزا ابولفضل نجم آبادی و آقا سیدصادق لواسانی سیاحت و جهت استفاده مطالب علمی و ادبی بهترین محل، و زحمات مدیر و سیستم آنرا قابل تمجید و اعجاب یافتیم».
حسینی پور اظهار نمود: اگر به مانند ایشان و جانشینشان، حضرت آیت الله خامنه ای، این علاقه ای كه به كتاب وجود داشت و دارد، تسری داده شود، وضعیت بهتری در حوزه كتاب خواهیم داشت. باید این نگاه در این زمانه به بدنه اجرایی كشور منتقل شود. به قول مقام معظم رهبری، كتاب و كتابخوانی باید وارد زندگی مردم و به یك عادت رفتاری تبدیل گردد.
دبیر بیست و هفتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران در انتها تصریح كرد: باید نسبت به بازخوانی و بازگویی این افكار و نگاه ها همت كرد تا به ملكه ذهنی تبدیل شوند تا روزهای بهتری برای كتاب و كتابخوانی و حال خوش خواندن در هفته كتاب رقم بخورد.



معرفی كتاب «سیره نبوی»
در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور - دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور - با اشاره به حضور مجدد اهالی كتاب، اعضای ستاد برگزاری هفته كتاب و كتابداران در حرم امام خمینی(ره) و تبریك هفته وحدت، به معرفی كتاب «سیری در سیره نبوی» اثر استاد مطهری پرداخت و اظهار داشت: این كتاب سیره و رفتار پیامبر را معرفی می كند و چند اصل را بعنوان اصول سیره نبوی برمی شمارد. این اصول عبارتند از ساده زیستی، عزتمندی، پافشاری در مبانی، عدم مسامحه در اصول و مهربانی با اقشار مختلف. همینطور اصولی بودند كه پیامبر اكرم(ص) التزام داشتند كه حتما آنها را انجام ندهند مانند نپذیرفتن ذلت.
او اضافه كرد: اگر انقلاب ما توسط امام خمینی(ره) پیروز شد دلیلش آن بود كه با مستكبران سازش نكرد و وارد هیچ معامله سیاسی نشد و كشور ایران را كه تا آن زمان گمنام بود به یك قدرت اثرگذار در جهان تبدیل كرد. همینطور به علت پایبندی به همان اصول است كه به رغم تمامی مشكلات، خلف ایشان حضرت آیت الله خامنه ای توانسته اند كشور را به جلو هدایت كنند.
مختارپور تصریح كرد: اگر مقرر است كتابداران در مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود موفق باشند باید این اصول را ملكه ذهن خود كنند و با بهره گیری از اصول سیره نبوی به وظایف خود در زندگی بپردازیم.
بر طبق این گزارش، همینطور در این مراسم از مزار همسر بنیانگذار انقلاب اسلامی، آیت الله توسلی، آیت الله بروجردی طباطبایی و دكتر بروجردی بازدید و بر مزار آنها فاتحه ای خوانده شد.
بیست و هفتمین دوره هفته ی كتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر كشور برگزار می گردد. همینطور فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران بر روی سایت هفته كتاب به نشانی اینترنتی hafteyeketab.ketab.ir بارگذاری شده است.



1398/08/21
14:19:32
5.0 / 5
4638
تگهای خبر: اینترنت , زندگی , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴