یك پژوهشگر تاكید كرد

لزوم مبارزه با فرسایش اخلاق آكادمیك در دانشگاه ها

لزوم مبارزه با فرسایش اخلاق آكادمیك در دانشگاه ها

به گزارش راستابلاگ یك پژوهشگر به نقش اخلاق آكادمیك در دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: فرسایش اخلاق آكادمیك یعنی رقابت مخرب در دانشگاه برای ارتقاء، منجر به این می شود كه افراد برای رسیدن به هدف های خود از هر ابزاری استفاده كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر سید محمد نجاتی حسینی در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری با یادمان دكتر قانعی راد كه در پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید با اشاره به اینكه اخلاق آكادمیك در مطالعات دانشگاهی جدید سه كاركرد دارد كه بر كشف حقیقت، كسب فضیلت و انتقال مهارت و مدیریت باز تولید شكل گرفته است، اظهار داشت: با مبحث اخلاق آكادمیك: مروری مفهومی، تاریخی، تجربی و نگاهی به كاركرد دانشگاه، می توان كشف حقیقت و كسب فضیلت اخلاق آكادمیك را در این دو پیدا كرد.
وی افزود: اخلاق آكادمیك كمك می نماید تا دانشگاه‌ ه كسب فضیلت نائل شده و كشف حقیقت صورت گیرد.
استاد دانشگاه آزاد با اشاره به اینكه داشتن روح است كه دانشگاه را دانشگاه می كند، اضافه كرد: اگر این روح مرده شود با زوال اخلاقی روبرو می شویم.
وی با اشاره به وجود دو ردپا یكی در غرب مسیحی و دیگری در شرق اسلامی در اخلاق آكادمیك اظهار داشت: در غرب مسیحی اخلاق آكادمیك ادامه منطقی، اما دگرگون شده كلیسایی است كه روح مذهبی داشته است. به این مفهوم كه روح كلیسا در این اخلاق آكادمیك موج می زند.
این پژوهشگر اظهار داشت: سنت پاگشایی برای تمام دانشجویان تازه ورود است كه اساتید با آغوش باز از آنها استقبال می كنند. این سنت اخلاقی و مانند اخلاق شوالیه است. همینطور سنت جواز كار كه باید ثابت شود فرد شرایط دریافت جواز مدرك را دارد یا خیر كه این دو سنت در غرب مسیحی است.
وی با اشاره به اینكه شرق اسلامی رقیب جدی غرب مسیحی است، اظهار داشت: در شرق اسلامی بر حسب ملاحظات اسلامی نظام نمایی اخلاقی وجود دارد كه چند سنت بوده و بسیار اخلاق بزرگی است. سنت حسنه استاد و شاگردی كه استاد در این سنت نه تنها درس، بلكه زندگی كردن را به شاگرد می آموزد. در این سنت اخلاق علمی به موازات اخلاق زیستن و زندگی آموزش و تسری داده می شود.
به قول وی، سنت دیگر در شرق اسلامی همان مرام نامه هایی بوده كه می نوشتند. كتاب آداب المتعلمین اخلاق آكادمیك اسلامی، در باب نشست و برخاست علما كه خاطر خدا بوده و استاد باید به شاگرد احترام گذاشته و شاگرد هم به استاد احترام بگذارد نگاشته شده است.
وی اظهار داشت: سنت دیگر همان ادای دین است كه دانشمندان از نقاط مختلف با یكدیگر گفتگو كرده و هر یك از آنها با بیان نظرات دیگر دانشمندان در نقاط مختلف با بیان ذكر نام آن دانشمند ادای دین می كردند. سنت دیگر سنت رقابت سازنده است كه در این سنت اساتید به فكر تخریب یكدیگر نبودند.
این پژوهشگر اظهار داشت: در غرب و شرق اخلاق آكادمیك در همه جا وجود داشته و شامل نقد و نظر هم بوده است. پژوهش های پیمایشی در دانشگاه های آمریكا، اروپا، آسیا و آفریقا نشان داده است كه دانشجویان از بی اخلاقی اساتید گله داشتند و از سوء استفاده جنسی آنها می نالیدند. همینطور پیمایش های گرفته شده از دانشجویان نشان از آن دارد كه كارهای علمی دانشجویان توسط برخی اساتید در این دانشگاه ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
این پژوهشگر در مورد چالش های اصلی اخلاق آكادمیك عنوان كرد: فرسایش اخلاق آكادمیك یعنی رقابت مخرب در دانشگاه برای ارتقاء منجر به این می شود كه افراد برای رسیدن به هدف های خود از هر ابزاری استفاده كنند. همینطور تنظیم كننده های اخلاقی كه به افراد می گوید چه كاری را انجام دهند تا اخلاق آكادمیك تحت الشعاع آن قرار گیرد.




منبع:

1398/08/15
20:12:20
5.0 / 5
4349
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , فرهنگ , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱